آموزش ساخت شمع‌ مخروطی و موج دار

آموزش شمع مخروطی موم عسل

اکثر شمع‌های مخروطی تک رنگ هستند؛ اما ما قصد داریم در این مطلب علاوه بر شمع‌های تک رنگ آموزش شمع مخروطی را با استفاده از چند رنگ مختلف انجام دهیم.

این روش کمی متفاوت است و از یک رنگ موم برای رنگ پایه و نوارهای موم رنگی برای روی آن استفاده می کنیم.

وسایل مورد نیاز:

  • یک ورق موم رنگی
  • فتیله مومی
  • قیچی یا چاقو
  • خط کش
  • سشوار یا وسیله‌ای گرم کننده (برای استفاده در دمای کمتر)

نحوه ساخت شمع مخروطی تک رنگ

آموزش شمع مخروطی تک رنگ

برای تهیه شمع مخروطی تک رنگ کافیست از قطر ورق موم‌های آن‌را برش بزنید تا شبیه یک مثلث در بیاید و یا حتی می‌توانید برای شمع‌های مخروطی کوچکتر تنها یک مثلا از ورق موم خود جدا کرده و بعد از گذاشتن فیتیله در بزرگترین ضلع آن، آن را بپیچید. تا شمع مخروطی تک رنگ داشته باشید.

پیچیدن شمع مخروطی تک رنگ

فیلم آموزش شمع مخروطی سارموم با موم عسل

طرز تهیه شمع استوانه ای چند رنگ موم زنبور عسل

  • در آموزش شمع استوانه ای چند رنگ اولین مرحله انتخاب رنگ پایه برای شمع پایه این شمع می‌باشد. ورق‌های موم رنگی سارموم در اندازه‌های 18 در 28 می‌باشند، شما می‌توانید از هر ورق به عرض و طول دلخواه خود برش دهید تا شمع پایه را آماده کنید. ترجیحا برای شمع پایه بهتر است از موم به رنگ سفید استفاده کنید.
شمع استوانه ای پایه
  • یک فتیله شمع را به لبه دور ورق فشار دهید ، سپس ورق را به دور آن فتیله بچرخانید. هنگامی که فتیله تنظیم شد ، غلتاندن شمع در بقیه راه راحت تر خواهد بود. لبه شمع تمام شده را به آرامی صاف کرده و به سمت پایین فشار دهید تا متصل شود.
شمع استوانه ای سفید
  • بعد از آماده شدن شمع پایه از ورق موم‌های رنگی دیگر می‌توانید ورق موم‌های به عرض 2 یا یک سانتی‌متر و ارتفاع 9 سانتی‌متر برش دهید. ورقه‌ها را کمی با گرما دست یا سشوار حرارت دهید بهتر به شمع پایه‌ای متصل می‌شوند. آن‌ها کنار هم قرار دهید و روی شمع بپچید.
لایه های شمع مخروطی چند رنگ
  • نوارها را روی شمع بغلتانید. اگر می‌دانید که چگونه ابعاد یک مثلث را محاسبه کنید، این اطلاعات به شما کمک می‌کند بفهمید که باید این نوارها را با زاویه بین 33 تا 45 درجه روی شمع بچرخانید.
آموزش شمع مخروطی چند رنگ

در هر دو نوار زاویه نگه دارید و شروع به غلتیدن آن‌ها روی شمع کنید. اگر زاویه را درست بدست آورید، دیگر شمع پایه‌ای از پشت این نوارها دیده نمی‌شود.

اگر زاویه درستی نوارها را نپیچیده‌اید نگران نباشید به آرامی آن‌ها را باز کنید و درست در کنار هم دوباره بپیچید.

شمع موج دار

همچنان نوارها را به سمت شمع بچرخانید. موم بسیار نرم است، بنابراین نگران نباشید که کمی جابه‌جا شده باشد؛ به راحتی می‌توانید آن‌ها را در جای مناسب خود قرار داده و در انتها با حرارت دست یا سشوار بر روی شمع پایه محکم تر کنید.

آموزش شمع مخروطی قهوه ای

وقتی به بالای شمع رسیدید ، می توانید از چاقوی خود برای برش موم اضافی استفاده کنید.

شمع‌های مخروطی و استوانه ای دو رنگ جذابیت خاصی دارند اما در هنگام درست کردن آن باید به این نکته توجه کنید که به اندازه کافی فشرده باشند؛ چرا که در صورت تک رنگ بودن نوک شمع بسیار نازک خواهد بود و به فیتیله شمع به مقدار کافی موم برای سوخت بهتر نمی‌رسد.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن