انواع بسته بندی کبریت از گذشته تا به امروز

انواع بسته بندی کبریت

کبریت‌ها درون قوطی‌هایی که حالت کشویی دارند، بسته بندی می‌شوند. به دلیل ماهیتی که بسته بندی کبریت‌ها دارند، می‌توان  طیف وسیعی از  طراحی را بر روی آن‌ها پیاده کرد. انواع بسته بندی کبریت یا قوطی کبریت، جعبه‌ای مقوایی است که به دو طرف سطح خارجی آن کاغذی نازک می‌چسبانند که سطح آن سنباده مانند و زبر است تا با کشیدن کبریت بر روی آن، کبریت آتش بگیرد.

نوع بسته بندی کبریت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه مشتریان قبل از دیدن محصول داخل قوطی، خود جعبه کبریت را خواهند دید. به همین دلیل باید بسته بندی متنوع و جالبی برای کبریت‌ها به کار گرفت تا مشتریان زیادی جذب آن‌ها بشوند.

انواع بسته بندی کبریت با برچسب

تاریخچه ساخت کبریت بی خطر

یک فرد سوئدی به نام ادوارد لوندستارم، ایده شیمی ساز سوئدی گوستاف اریک پاشچ را در مورد افزایش ایمنی کبریت توسعه داد و به فکر تولید کبریت‌های بدون فسفر افتاد. کارل فرانس لوندستروم برادر کوچک ادوارد، کارآفرین و صنعتگری بود که به وی کمک کرد تا در سال‌های 1844-1845 در یونکوپینگ سوئد یک کارخانه کبریت بی خطر راه اندازی کند. روند تولید در این کارخانه در  سال 1853 آغاز شد و در نمایشگاه جهانی پاریس 1855 موفقیت بزرگی به دست آورد. به دلیل توسعه فناوری ساخت کبریت‌های بدون فسفر سمی، به دو برادر  مدال نقره اعطا شد. اگرچه، تولید کبریت‌های بی خطر گران بود؛ اما در سال 1868 در سراسر دنیا از جمله کشور‌های فرانسه، آلمان و انگلیس شناخته شدند. به دلیل غلبه برچسب‌های جعبه کبریت‌های سوئدی، این نوع کبریت‌ها معیار طراحی اغلب جعبه کبریت‌ها در جهان شدند و در کل دنیا  از این معیارها الگو گرفته شده است.

اکثر بسته بندی اولیه کبریت‌ها قوطی‌های بسیار ساده و دارای برچسب‌های کارخانه بودند و با کلمه “Tändstickor” (کبریت‌ها) مهر می‌شدند یا اطلاعات دیگری مانند آدرس کارخانه یا دستورالعمل نحوه استفاده از کبریت‌ها را شامل می‌شدند. این طرح‌های اولیه کاملاً یکنواخت بودند و تایپوگرافی آن‌ها با تکنیک‌های چاپ صورت می‌گرفت. با پیشرفت فنی روند چاپ‌، تغییرات زیبایی در طراحی برچسب‌های جعبه کبریت‌ها ظاهر شد. این طراحی‌ها تاثیر زیادی بر طرح‌های سوئدی داشتند.

در زمان‌های گذشته کبریت‌ها با دست ساخته می‌شدند. آن‌ها از گیاه Aspen ساخته می‌شدند و با یک قطعه‌ای از گیاه Aspen می‌توانستند 370،000 کبریت تولید کنند. ساخت کبریت‌ها با دست، کاری سخت و زمان بر بود. سپس کبریت‌ها را در گوگرد غوطه ور می‌کردند که از این طریق شعله می‌توانست به راحتی از سر کبریت به چوب منتقل شود. یوهان ادوارد لوندستروم بعداً راهی برای از بین بردن بوی ناشی از سوختن گوگرد ارائه داد به این صورت که، کبریت‌ها را در موم یا پارافین غوطه ور می‌کردند. سپس آن‌ها را در مواد تشکیل دهنده سر کبریت که از استیبنیت، صمغ، نشاسته و کلرات پتاسیم تشکیل شده بود غوطه ور  می‌کردند و سپس آن‌ها را خشک می‌کردند. هنگامی که ساخت کبریت‌های بی خطر آغاز شد، برادران لوندستروم یک نوع بسته بندی پرکاربردی را ابداع کردند که امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جعبه چوب کبریت مدرن از یک جعبه داخلی و یک روکش بیرونی شکیل می‌شود. طرفین روکش خارجی با یک سطح حاوی فسفر قرمز پوشانده شده است. در آن زمان حتی جعبه‌های چوب کبریت نیز دست ساز بودند.

روند انواع بسته بندی کبریت‌ها در طول زمان

الكساندر لاگرمن در سال 1870 در كارخانه کبریت بی خطر یونكوپینگ شروع به كار كرد. او به عنوان یكی از پیشگامان مکانیزاسیون شناخته می‌شود. الكساندر لاگرمن ماشینی ساخت كه جعبه‌های كبریت تولید می‌كرد. وی سپس ماشین‌هایی تولید کرد که جعبه‌های داخلی و خارجی قطی کبریت را نیز  تولید می‌کردند. در آغاز دهه 1880، او همچنین دستگاهی برای پر کردن جعبه کبریت‌ها ساخت که روزانه 20000 جعبه کبریت را پر می‌کرد. در سال 1892، ماشین کامل لاگرمن به طور کامل شناخته شد و انقلابی در ساخت کبریت‌های بدون خطر محسوب می‌شد. این دستگاه، چوب کبریت را در گوگرد، پارافین و مواد تشکیل دهنده سر کبریت غوطه ور می‌کرد. آن‌ها را جدا می‌کرد، خشک می‌کرد و سپس در جعبه‌های کبریت قرار می‌داد. درواقع این دستگاه همه کارهای مورد نیاز را به صورت خودکار انجام می‌داد. هنگامی که کارخانه Jönköping ساخته شد، تقریباً سالانه 4000 جعبه کبریت تولید می‌کرد. تا سال 1896، بیش از هفت میلیون جعبه کبریت در سال تولید می‌شد.

انواع بسته بندی کبریت در گذشته

تایپوگرافی برچسب‌های اولیه جعبه کبریت‌ها با توجه به دنیای مد آن زمان و امکانات موجود، انجام می‌گرفت. حروف چاپی بودونی، دیدوت و دیگر سبک‌های مدرن شبیه به هم، اولین مواردی بودند که برای طراحی برچسب قوطی کبریت‌ها استفاده شدند. آن‌ها در ابتدا به سبک مشابه دوره کلاسیک طراحی می‌شدند. اندکی پس از آن ، با آغاز عصر تاریخ گرایی، تایپوگرافی کلاسیک جای خود را به اشکال احیا شده و منسوخ پوشش گیاهی و معماری دوره‌های گوتیک و روکوکو داد.

در سال 1896 یک شرکت تولید کننده مواد غذایی بیش از پنجاه هزار جعبه کبریت سفارش داد تا یک محصول جدید را تبلیغ کند و این نوع از تبلیغ در همه جای دنیا رواج پیدا کرد. در دهه 1940 شعبه جنگ روانی دولت آمریكا، هزاران جعبه کبریت حاوی شعارهای ضد نازی را به كشورهای اشغالی توزیع كرد و جبهه مقاومت فرانسه جعبه كبریت‌هایی را که شامل دستورالعمل‌های خارج كردن قطارهای نازی از خط مخصوص آن‌ها را در جعبه داخلی کبریت چاپ کردند و پخش کردند.

انواع بسته بندی کبریت 2

همانطور که قبلا اشاره کردیم، طراحی جعبه کبریت‌ها می‌تواند، تاثیر زیادی در میزان فروش آن‌ها داشته باشد. با توجه به رشد تکنولوژی، نقش کبریت در آشپرخانه‌ها کمرنگ‌تر شده است؛ ولی با ایجاد تنوع در طرح و رنگ کبریت‌ها و نوع بسته بندی می‌توان تحولی در فروش آن‌ها ایجاد کرد. کارخانه کبریت سازی توکلی، در سال‌های اخیر کبریت‌های رنگی مخصوص تولد تولید کرده‌است که با این کار تحولی در تولیدات خود ایجاد کرد و مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت.

انواع مختلف بسته بندی کبریت از گذشته تا به امروز

انواع بسته بندی کبریت 3
انواع بسته بندی کبریت 4
انواع بسته بندی کبریت 5
انواع بسته بندی کبریت 6
انواع بسته بندی کبریت 3
انواع بسته بندی کبریت 8

امروزه علاوه بر بسته بندی متنوع برای کبریت انواع جاکبریتی ها نیز طراحی شده‌اند که در جنس‌های مختلف، بتنی، چوبی، سرامیکی و غیره طرافدارن بسیاری دارند.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن