طرز تهیه شمع به روش بن ماری

طرز تهیه شمع موم به روش بن ماری

در این شب‌های زمستانی باید از روشن کردن یک شمع موم عسل با فیتیله طبیعی لذت برد و فضای اطراف را پر از انرژی مثبت کرد. گرچه بسیاری از شمع‌ها از رایحه، فیتیله‌های آغشته به مواد سمی یا پارافین ساخته شده‌اند. اما ما قصد داریم طرز تهیه شمع به روش بن ماری را به شما آموزش دهیم.

موم به زیبایی می سوزد و گزینه خوبی برای شمع‌های خانگی ست. شمع سازی هنری است که در عین حال که زیبایی زیادی دارد، بسیار ساده و با کمترین هزینه قابل انجام است. لوازم و وسایلی که برای شمع سازی استفاده می شود وسایل پیچیده و گران قیمتی نیست.

طرز تهیه شمع موم عسل با موم‌های قالبی یا گرانول

لوازمی که برای شمع‌سازی استفاده می‌شوند بسیار ساده اما طیف گسترده‌ای دارند چرا که انواع قالب‌ها، رنگ‌ها، عطرها را می‌توان در ساخت شمع استفاده کرد.

شاید برای شروع کار نیازی به انواع وسایل نباشد بلکه تنها، موم، فیتیله و یک قالب ساده مانند انواع شیشه‌های که در بازار وجود دارند حتی شیشه سس و مربا و شکلات صبحانه تا قوطی‌ها کوچک مربا استفاده کرد. در حالت کلی مواد لازم برای این کار عبارتند از:

  • موم قالبی یا گرانول
  • فتیله مومی
  • شیشه های کوچک در ابعاد 5 در 6 سانتی متر
  • ظرف‌های استیلی یا قابلمه بخارپز
تهیه شمع موم به روش بن ماری

به این نکته توجه کنید که اگر این ابعاد شیشه را در نظر داشته باشید در حدود 120 تا 130 گرم موم یا گرانول برای سه شیشه کفایت می‌کند.

مرحله اول: ذوب کردن موم

برای آب کردن موم قالبی یا گرانول مومی از یک ظرف استیل یا حرف ظرف دیگری که دیگر نیازی به آن ندارید استفاده کنید چون شاید دیگر نتوانید درون آن غذا ریخت. حرارت زیاد و مستقیم موم را میسوزاند پس برای تهیه شمع به روش بن ماری از یک ظرف بخار پز یا آب استفاده می کنیم تا با شعله ملایم و حرارت غیر مستقیم آب موم‌ها نرم و ذوب شوند.

روش ذوب موم عسل به روش بن ماری

مرحله دوم:آماده کردن فیتیله و قالب شمع

شیشه مورد نظر رو که از قبل شستیم و پاک کردیم و خشک شده برمی‌داریم. فیتیله رو به اندازه دو برابر قد شیشه میبریم. فیتیله‌ها را روی پایه فیتیله ته ظرف قرار می‌دهید تا آمده باشند و نوک آن‌ها را به چوبی نازک گره زده و روی درب می گذارید.

چسباندن فیتیله به ته ظرف برای تهیه شمع به روش بن ماری

فیتیله باید طوری کف قالب فیکس شود که بعد از ریختن موم در ظرف جا به جا نشوند. برای این منظور می‌توانید از چسب حرارتی استفاده کنید و فیتیله‌ها را کف ظرف بچسبانید.یک نکته ریز استفاده نکردن از پایه فیتیله است، حتما و واجب نیست که از پایه فیتیله استفاده کنید من برای اینکار حتی دکمه کوچکی را با فیتیله به ته ظرف چسب زده‌ام. خلاصه هر کاری که می‌کنید فیتیله نباید تکان بخورد و جابجا شود.

بالای فیتیله هم باید در قسمت وسط درب ظرف ثابت شود برای این کار از چوب بستنی یا حتی یک مداد می‌توانید استفاده کنید و فیتیله رو با آن محکم کنید.

مرحله آخر تهیه شمع

طرز تهیه شمع موم عسل به روش بن ماری

موم عسل را که از روی حرارت برداشتیم یکی دو دقیقه به آن زمان می‌دهیم تا کمی از دما آن کاسته شود و بعد به آرامی آن را در شیشه‌ای که آماده کرده بودیم می‌ریزیم تا یه سانتی متر از فضای آن باقی بماند و منتظر خنک شدن آن می‌مانیم.

توجه داشته باشید که سعی نکنید شمع رو به زور یخچال و فریزر خنک کنید. چون ممکن است ترک بخورد.

تهیه شمع زیبا به روش بن ماری

فیلم آموزش تهیه شمع با روش بن ماری

شمع‌های چند رنگ

به دو طریق می‌توانید در تهیه شمع‌ به روش بن ماری شمع‌های چند رنگ یا رنگین کمانی بسازید. اگر چند رنگ مختلف از موم را جداگانه ذوب کنید. به ترتیبی که دلتان می‌خواهد در قالب بریزید. فقط به خاطر داشته باشید که باید شمع ریخته شده در قالب کاملا خشک شده باشد تا شمع بعدی را به آن اضافه کنید رنگ‌ها با یکدیگر ترکیب نشوند.
آیا می توانم شمع‌های موم خانگی خود را معطر کنم؟

مطمئن! بسیاری از افراد برای ایجاد شمع‌های رایحه درمانی طبیعی استفاده می‌کنند. با این حال ، به یاد داشته باشید که روغن‌های اساسی طبع بالا را دوست ندارند، بنابراین اغلب رایحه‌ها به اندازه این‌که شما از عطرهای مصنوعی استفاده می کنید ، قوی نخواهد بود.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن