آموزش ساخت عود دست ساز مخروطی یا آبشاری

ساخت عود مخروطی دست ساز

به غیر ازعودهای شاخه‌ای دست ساز اکثر عودهای مخروطی و آبشاری شرکتی می‌باشند؛ اما اگر قصد دارید تا با آموزش ساخت عود دست ساز آبشاری یا مخروطی، عودی مخصوص به خود درست کنید با ما همراه باشید.

استفاده از عودهای دست ساز خواص درمانی بسیاری دارد اما استفاده از عودهای شرکتی یا خوشبوکننده بیشتر جنبه پخش کننده‌ای رایحه را انجام می‌دهند از این رو درست مانند دستگاه‌های پخش کننده اسانس، از عود خوشبوکننده  نیز نباید بیش از حد استفاده شود زیرا هر دو ماده ، ترکیبات آلی فراری منتشر می‌کنند که می‌تواند ریه‌ها را تحریک کند.

اگر تصمیم به روشن نمودن عود دارید، باید از تبادل اکسیژن مناسب منزل خود اطمینان حاصل کنید و اگر مشکلات تنفسی دارید از عود استفاده نکنید. سوزاندن عود در مجاورت حیوانات خانگی یا کودکان کوچک نیز توصیه نمی شود، زیرا ریه های آنها به ذرات معلق موجود در هوا حساس است.

عود مخروطی 7 شیر آفریقایی
عود مخروطی دست ساز هفت شیر آفریفایی

شاید با کمی جستجو در اینترنت، فیلم‌های نحوه ساخت عودهای دست‌ساز هندی را دیده باشید که در هند به صورت کاملا دست ساز از گیاهان خودرو و دارویی و معطر ساخته می‌شوند. ما نیز قصد داریم کاری مشابه آن را انجام دهیم.

مواد لازم جهت ساخت عود دست ساز مخروطی یا آبشاری و یا کله قندی

  • گیاهان معطر خشک شده مانند اسطوخودوس، دارچین که در هنگام سوختن عطر خوبی منتشر می‌کنند.
  • هاون و یا آسیاب دستی یا برقی برای پودر کردن گیاهان نیاز است.
  • پایه‌ای مانند کاج، چوب صندل، میخک برای کمک به سوختن مخروط عود
  • چسب طبیعی مانند صمغ گوار، صمغ زانتان، ماکو، ریشه گل ختمی، عسل برای نگه داشتن مخروط
  • مخروطی نوک مانند برای قالب زنی
  • یک خلال دندان برای ایجاد سوراخ در انتهای عود مخروطی

طرز تهیه عود دست ساز کله قندی:

3 قاشق چایخوری دارچین و 1.5 قاشق چایخوری جوز هندی را در ظرفی بریزید و با یکدیگر ترکیب کنید و هم بزنید.

سپس  1.5 قاشق چایخوری میخک را با هاون یا آسیاب پودر کنید و به آن ریشه گل ختمی را اضافه کنید و پس از آن آب را به آرامی به آن اضافه کنید و به آهستگی هم بزنید.

حال پودر میخک و ریشه گل ختمی را بعد از آن‌که کاملا با هاون کوبیدید به مخلوط اولیه که دارچین و جوز هندی بود اضافه کنید و هم بزنید. سپس در انتها به آن‌ها 1 قاشق چایخوری عسل را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و بگذارید چند ساعت بماند تا مواد به خوبی سفت شوند.

حال در این مرحله نوبت به شکل دادن مخلوط عود مخروطی می‌رسد که باید به شکل مخروطی کوچک در بیاید که برای این کار باید مخلوط عود را داخل یک مخروط لوله‌ای مانند کوچک شبیه قیف قرار دهید و سپس آن را فشار دهید تا زیبا و به هم چسبیده باشد.

سپس اگر قصد دارید آن را تبدیل به عود آبشاری یا کله قندی کنید به کمک یک خلال دندان، یک سوراخ در مرکز مخروط ایجاد کنید تا در هنگام سوختن بهتر بسوزد. اگر قصد دارید تنها عود مخروطی داشته باشید می‌توانید بدون ایجاد کردن سوراخ درون آن اجازه دهید عود کله قندی شما بهم بچسبد و کاملا سفت شود.

اود آبشاری
عودآبشاری در جا عودی مخصوص

3 تا 4 بار مخروط قیف لوله‌ای را محکم روی میز بکوبید و نگران نباشید که مخروط خراب شود زیرا از آن بیرون نخواهد آمد و تنها به شل شدن آن از کناره‌ها کمک خواهد نمود. حال خلال دندان را بردارید تا مخروط عود از مخروط لوله خارج شود؛ همچنین به جای این کار می‌توانید با استفاده از یک حلقه به‌عنوان پایه، مخروط ها را با دست قالب بزنید و سایزی کوچک به آنها دهید.

بهترین راه برای خشک کردن مخروط های عود کله قندی یا عود آبشاری این است که آن‌ها را در یک روز آفتابی در هوای آزاد و زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید و پس از 1-2 روز، مخروط ها را به یک ظرف دربسته منتقل کنید و دلیل این کار این است که اگر عودها در ظرف دربسته نباشد، آب را جذب می کنند و به اصطلاح نم بر می دارند ومخروط به راحتی نمی سوزد.

 از خواص درمانی عود های دست ساز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش تمرکز و آرامش
  • پیشگیری از اضطراب
  • پیشگیری از افسردگی
  • افزایش انرژی مثبت
  • ایجاد شادابی و نشاط
  • ضدعفونی کننده فضا
  • ضد باکتری های محیطی
  • تحریک اعصاب بویایی
  • تنظیم ضربان قلب

در حالت کلی خواص هر عودی بسته به ترکیبات به کار رفته در آن می‌تواند متفاوت باشد مثلا استفاده از گیاه اسطوخودوس در ساخت عود دست ساز به دلیل خواص این گیاه باعث کاهش استرس و افزایش آرامش می‌شود.

در مقابل خواص بیشمار آن برای افراد دارای آسم استفاده از عود و یا اسماج توصیه نمی‌شود.

شما می‌توانید به راحتی عود آبشاری مخصوص خود بسازید و یا عود آماده را از فروشگاه اینترنتی سارموم تهیه کنید در هر صورت سوختن عود در جاعودی منحصر به فرد جذابیت آن را بیشتر می‌کند بنابراین از میان انواع جاعودهای فروشگاه سارموم با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت می‌توانید یکی را به سلیقه خود انتخاب کنید.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن