ده خاصیت شگفت انگیز موم عسل برای پوست

فواید موم برای پوست

ممکن است بیشتر افراد با بالم‌های لبی که ماده تشکیل دهنده آن‌ها موم عسل می‌باشد، آشنا باشند؛ اما علاوه بر بالم لب محصولات زیادی در زمینه زیبایی وجود دارند که از موم عسل برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود. خواص متعدد موم برای پوست سبب شده در تهیه اغلب محصولات آرایشی از موم عسل استفاده شود.

دبی برنز، متخصص مراقبت از پوست، متخصص زیبایی و بنیانگذار موسسه Sumbody  می‌گوید: “به طور کلی شما می‌توانید از موم عسل برای پوست سر و بدنتان استفاده کنید.”  برنز در ادامه سخنان خود می‌گوید: “موم یک ماده مرطوب کننده است و به همین دلیل به پوست کمک می‌کند تا رطوبت خود را حفظ کند. این ماده همچنین ماندگاری این رطوبت در پوست بدن را تضمین می‌کند و به همین دلیل من علاقه زیادی به موم دارم. اگر این ماده به درستی استفاده شود، یک ماده شگفت انگیز خواهد بود.” موم عسل می‌تواند در بسیاری از محصولات، از لوسیون‌های دست گرفته تا محصولات مخصوص مو و حتی بالم لب استفاده شود.

اثرات شگفت انگیز موم برای پوست

با وجود این‌که موم به طور کلی می‌تواند برای انواع پوست موثر و مفید باشد؛ برنز خاطرنشان می‌کند که این امر به غلظت موم در محصولات بستگی دارد. او می‌گوید: “به عنوان مثال، در یک لوسیون سولاریوم، می‌تواند درصد بالایی از موم وجود داشته باشد و این لوسیون برای بدن از گردن به پایین یا موهای شما مناسب است؛ اما شما نمی‌توانید از آن برای صورت خود استفاده کنید.”

برنز می‌گوید: “به نظر من یک نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، مراحل و چگونگی تهیه موم عسل است.”  وی افزود: “افرادی هستند كه بدون تخریب کلونی زنبورهای عسل، به پرورش زنبور عسل می‌پردازند و عسل، موم و کندوی عسل را به صورت قانونی و مستمر می‌فروشند. زنبورهای عسل برای بقای ما انسان‌ها ضروری هستند؛ زیرا بدون آن، زنجیره غذایی ما  وجود نخواهد داشت. بنابراین اطمینان حاصل کردن از اینکه محصولات مناسبی از عسل تهیه می‌کنید، بسیار مهم است. “

10 خاصیت موم برای پوست صورت و مو

1. بهبود اگزمای پوستی

موم همچنین ضد التهاب است؛ بنابراین می‌تواند برای بیماری‌های پوستی مانند اگزما مفید باشد. دکتر هادلی کینگ، متخصص پوست، به یک مطالعه مختصر در سال 2003 اشاره می‌کند. وی گفت: ” این مطالعه نشان داد كه استفاده روزانه ترکیب موم عسل، عسل خام و روغن زیتون بر روی پوست افراد مبتلا به اگزما یا پسوریازیس باعث بهبود قابل توجهی پس از دو هفته می‌شود.”

2. برای لب‌های خشک و ترک خورده

بالم لب موم برای پوست لب

همان‌طور که قبلاً ذکر شد‌، موم به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی، یکی از مواد رایج در تولید بالم لب و به خصوص از انواع خانگی آن است. همچنین این موضوع مهر تأیید متخصصان پوست را گرفته است.

3. کمک در بهبود آکنه

آدریانا مارتینو، متخصص زیبایی و بنیانگذار Skinney Medspa، می‌گوید:” موم عسل برای پوست، خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد که به مبارزه با بیماری‌هایی مانند آکنه و اگزما کمک می‌کند. موم، بدون اینکه منافذ پوست را مسدود کند، باعث آرام شدن پوست می‌شود.”

4. مفید برای پوست‌های خشک

مارتینو همچنین محصولات “موم عسل” را به افرادی که پوست خشک دارند، به ویژه در ماه‌های سرد زمستان توصیه می‌کند؛ زیرا بدیهی است که پوست در آن زمان بیشتر در معرض خشکی قرار می‌گیرد. موم می‌تواند یک لایه محافظ روی پوست ایجاد کند و باعث ایجاد رطوبت شود. این ماده همچنین دارای خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد ویروسی است که می‌تواند به محافظت از پوست نیز کمک کند. ”

5. موم عسل برای پوست‌‌های حساس

 هادلی می‌گوید: “یک مطالعه در سال 2018 به این نتیجه رسید که موم عسل برای پوست‌های حساس همانند سایر ضد التهاب‌های گیاهی موثر می‌باشد و حتی عملکرد بهتری از محصولات مصنوعی مراقبت از پوست دارد. مارتینو همچنین به دلیل خاصیت ضد التهابی و مرطوب کنندگی محصولات حاوی موم عسل، آن‌ها را برای افرادی که پوست حساس دارند توصیه می‌کند.

6. بهبود خطوط ریز و چین و چروک‌‌های پوست          

فواید بی شمار موم برای چروک پوست

بنابر گفته مارتینو، موم حاوی ویتامین A فراوانی است؛ بنابراین می‌تواند به خطوط ریز و چین و چروک پوست کمک کند. محصولات رتینول که به سرعت گردش سلول کمک و تولید کلاژن را تحریک می‌کنند همگی از ویتامین A حاصل می‌شوند.

7.رهایی از شر موهای وز و ژولیده

زینا آلی، آرایشگر در Mizu Louis Licari، می‌گوید: “اگر مویی دارید که حفظ و نگهداری آن دشوار است، از محصولات دارای موم عسل و یا موم خالص برای صاف کردن موهای ژولیده و فرم دهی مو به شکل دلخواه استفاده کنید.” به این نکته توجه کنید که قبل از استفاده، حتما آن‌را در انگشتان خود گرم کنید.

8. شاداب و پرطراوت کردن مو

همان‌طور که موم عسل به عنوان یک مرطوب کننده‌ی بسیار عالی برای پوست محسوب می‌شود، این ماده می‌تواند تاثیر بسیار خوبی برای مو‌ها نیز داشته باشد. آلی می‌گوید: ” این ماده برای صاف كردن موها نیز بسیار عالی و موثر است، به خصوص اگر موهای طبیعی دارید.”

9. پوشاندن موخوره

“من یک بار، یک سال تمام را بدون این‌که موهایم را کوتاه کنم گذراندم و به همین دلیل انتهای مو‌هایم در وضعیت بدی بود. در آن زمان به جای آ‌ن‌که به آرایشگاه مراجعه کنم از انواع کالاهای موجود در بازار استفاده کردم. در پایان برایم معلوم شد که موم یک گزینه موثر است.”

 آلی می‌گوید: “اگر در انتهای موهای خود موخوره دارید، می‌توانید از موم عسل برای مراقبت و پوشاندن آن قسمت‌ها استفاده کنید.”

10. مناسب بودن موم عسل برای پوست سر و تسکین آن

به لطف خواص ضد التهابی و مرطوب کنندگی موم عسل که به آن‌ها اشاره شد، می‌توان از آن برای تسکین پوست سر افرادی که از اگزما، پسوریازیس یا شوره سر رنج می‌برند نیز استفاده کرد. آلی می‌گوید: “هنگام استفاده از موم عسل برای پوست سر آن‌را به آرامی ماساژ دهید تا به آرامش و تسکین این بیماری‌ها کمک کند.”

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن