کاربرد موم زنبور عسل در صنعت نساجی

شمع روشن موم عسل برای مدیتیشن

موم زنبور عسل ماده‌ای شگفت انگیز و پر کاربرد است. هرچند این ماده قابلیت جذب در بدن را ندارد مگر آنکه ملکول‌های آن به وسیله الکل در شکسته شده و به شکل قابل جذب تبدیل شوند شاید مزایایی برای بدن داشته باشد یکی خواص شگفت انگیز پآن مخصوصا کاربرد موم عسل در نساجی غیر قابل انکار است.

تاریخچه کاربرد موم عسل در نساجی

کاربرد موم در صنعت نساجی موضوعی نیست که در سال‌های اخیر و با پیشرفت تکنولوژی به آن توجه شده باشد، بلکه یکی از موارد مصرف آن در دوران باستان، استفاده از موم در تولید منسوجات بوده است. در گذشته کاربرد موم بسیار پر رنگ‌تر و مهم‌تر از الان و قبل از ورود پلاستیک به بازار بوده است.

رومیان و چینی‌ها از پیشگان صنعت نساجی و استفاده از موم به دلیل داشتن خواص متعدد آن برای بدن، خاصیت الاستیکی در صنعت نساجی و ضد آب بودن آن هستند. استفاده از موم در پارچه کمک می کند تا مواد خوراکی درون پارچه‌ای که در تولید آن از موم استفاده شده است، تازه و سالم بماند.

فواید پارچه‌های تولید شده با موم عسل

لباسی که با پارچه‌ای دوخته شود که در تولید آن از موم استفاده شده است، دیرتر لک می‌گیرد و خیلی سریع پاک می‌شود؛ خاصیتی که امروز به علم نانو و لباس‌های که با این پارچه‌ها دوخته شده‌اند شهرت دارند.

استفاده از پارچه‌های نخی کاملا ثابت شده است که بسیار مناسب تر از هر پارچه‌ دیگری است که در تولید آن از پلاستیک استفاده شده باشد. اما مشکل این نوع پارچه چروک شدن آن است که در صورت استفاده از موم در پارچه این نوع پارچه‌ها دیگر چروک نمی‌شوند.

در یک تحقیق آزمایشگاهی که در سال 2004 تا 2020 انجام گرفت، بر روی اثر استفاده از موم در پارچه و تاثیر آن برای ارزیابی فعالیت ضد میکروبی پارچه های مومی در برابر باکتری‌ها و قارچ‌ها انجام گرفت. استفاده از موم در ساختار پارچه‌ها نه تغییر رنگ‌ آن‌ها نشان دهنده تغییرات آماری معنی داری در خواص مکانیکی پارچه بود. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که اصلاح پارچه‌ها با استفاده از موم ممکن است به آن‌ها ویژگی‌های زیست محیطی در برابر از بین بردن کپک‌ها داشته باشد ، که دارای کاربردهای عملی به عنوان مثال برای جلوگیری از میکوز پوست در مراکز بهداشتی و درمانی است.

استفاده در صنعت پسماند نساجی

در بخش ریسندگی و بافندگی صنعت نساجی پسماندهای زیادی تولید می‌شود که با استفاده از ترکیب نخ‌های پسماند و ترکیب آن با موم عسل سعی در صرفه جویی و استفاده بهینه آن‌ها و تمیز نگه داشتن محیط زیست شده است.

این پروژه به منظور افزایش ارزش پسماند در صنعت نساجی، این زباله‌ها را به محصول قابل استفاده تبدیل می‌کند.

از این زباله‌های نساجی و موم شمع‌های قلمی یا فیتیله‌های مومی قابل سوخت ساخته می‌شوند که برای استفاده در مراسم‌های مذهبی و خیریه‌ها بسیار پر کاربرد هستند.

تولید پارچه‌های که در آن از موم استفاده شده، قیمت بالاتری نسبت به پارچه‌های پلاستیکی یا نخی دارد؛ اما باعث سلامتی پوست شما و محیط زیست می‌باشد و سلامتی تنها در گرو مواد غذایی نیست بلکه با وجود انواع پلاستیک استفاده از مواد طبیعی اهمیت دوچندان پیدا کرده است.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن