نقش موم عسل در نگهداری از ناخن‌ ها

موم زنبور عسل و نگهداری از ناخن

زیبایی از نظر هر فردی متفاوت معنی می‌شود. در این میان زیبایی ناخن هم یکی از مواردی است که کاملا وابسته به دیدگاه فرد دارد و هر فرد تعریف متفاوتی نسبت به زیبا بودن ناخن دارد. با این حال، اهمیت تقویت و نگهداری از زیبایی ناخن موضوعی نیست که سلیقه‌ای باشد. موم عسل در نگهداری از ناخن ها در کنار فواید بی‌شمار دیگر موم انکار ناپذیر است.

معیار زیبایی در دیدگاه بانوان وآقایان کمی متفاوت است. طبق تحقیقات زیبایی یک ویژگی زنانه است و خانم‌ها با صرف هزینه‌های مختلف سعی در زیباتر و جوان‌تر نگه داشتن پوست، مو و ناخن‌های خود دارند. امروزه با کاشت ناخن اهمیت سلامتی ناخن‌ها دو چندان شده است.

در این مقاله قصد داریم به اهمیت زیبایی ناخن بپردازیم. سپس به بررسی نقش موم زنبور عسل برای تقویت و حفظ زیبایی آن اشاره کنیم که چطور موم می‌تواند تا این اندازه برای زیبایی ناخن مفید باشد.

استفاده از موم عسل در نگهداری از ناخن

موم زنبور عسل و نگهداری از ناخن در برابر مشکلات

موم گرانولی طبیعی زنبور عسل یک بالم فوق العاده عالی برای مراقبت از زیبایی ناخن و جلوگیری از بروز برخی مشکلاتی است که در بالا به آن اشاره کردیم. این بالم طبیعی برای مانیکور و پدیکور ناخن دست و پا مورد استفاده قرار می‌گیرد و اهمیت زیادی دارد.

برخی مشکلات ناخن‌ها

ظاهر ناخن بسیار اهمیت دارد، شکننده بودن ناخن، ایجاد موج بر روی ناخن‌ها، سفیدک زن یا پوست پوسته شدن اطراف ناخن و مهم‌تر از همه رنگ ناخن نشان دهنده نکات بسیار مهمی در مورد سلامت ناخن شماست.

ناخن‌های ترک خورده با کم کاری تیروئید و یا کمبود ویتامین A یا C همراه هستند. گاهی آسیب به بستر ناخن، استفاده زیاد از مواد شوینده، قرار دادن ناخن در معرض مواد شیمیایی صنعتی و یا استفاده مکرر از لاک ناخن و پاک کننده های ناخن می‌تواند آسیب زیادی به سطح ناخن زده، مخصوصا در این دوره با وجود بیماری کرونا و شستشویی بیشتر دست‌ها و ضدعفونی کردن مواد باعث خشکی بیشتر ناخن و پوست دست شده و ایجاد اگزما می‌کند، هم باعث ترک خوردگی و خط دار شدن ناخن ها و هم باعث نازکی و شکنندگی آن ها شوند.

ایجاد حفره های روی ناخن هم می تواند علامت اگزما یا پسوریازیس باشد. پوست قرمز اطراف ناخن که حالت التهابی هم دارد نتیجه عفونت یا اختلالات بافت همبند در داخل ناخن است. 

انواع ناخن های آسیب دیده و موم زنبور عسل در نگهداری از ناخن

ناخن‌های کمرنگ

ناخن‌های عادی اغلب صورتی پر رنگ هستند. اگر این رنگ کمتر شود و به بی رنگی گرایش پیدا کند، می‌تواند نشان دهنده مشکلات تغذیه‌ای و کاهش گردش خون در ناخن و یا حتی کم خونی و فقر آهن در بدن باشد.

ناخن‌های بنفش

رنگ بنفش یا آبی ناخن‌ها نشان از عدم وجود اکسیژن کافی در خون دارد؛ که می‌تواند ناشی از بیماری قلبی یا ریوی در شخص باشد.

ناخن‌های سفید

این ناخن‌های سفید رنگ می‌تواند نشان دهنده دیابت، مشکلات کبدی، نارسایی کلیه و….. باشد.

ناخن‌های قرمز تیره

این رنگ ناخن نشان دهنده بیماری قلبی است، و هرچه این رنگ تیره به سمت ریشه و بستر ناخن برود نشان دهنده بیماری لوپوس است که یک نوع بیماری خود ایمنی است.

طرز تهیه نرم کننده بالم موم عسل در نگهداری از ناخن

تهیه موم زنبور عسل در نگهداری از ناخن

این فرمول دست‌ها و ناخن‌های خشک ، لبهای شکاف خورده ، زانوها ، آرنج‌ها و پاها را مرطوب می‌کند.

  • 4 قاشق غذاخوری روغن پایه بادام
  • 2 قاشق غذاخوری کره نارگیل یا روغن نارگیل
  • 1 قاشق غذاخوری موم (اگر قوام سفت تری دارید از 1.5 قاشق غذاخوری استفاده کنید)
  • 50 قطره روغن رزماری، لیمو یا روغن گریپ فروت (یا هر ترکیبی)

زمان آماده سازی: تقریباً 30 دقیقه ، به اضافه 12 ساعت برای تنظیم کامل

در یک قابلمه کوچک با حرارت ملایم یا در یک دیگ بخار، به روش بن ماری ، همه مواد به جز روغن های که برای اسانس استفاده می شوند را گرم کنید تا موم و کره نارگیل فقط ذوب شوند. آن‌را از روی حرارت برداشته و چند بار هم بزنید تا مخلوط شود و بعد درون ظرف مورد دلخواه خود بریزید. روغن‌های معطر را در آخر به مخلوط اضافه کنید.

در ظرف را به آرامی با یک حوله کاغذی بپوشانید و اجازه دهید قبل از بسته شدن مخلوط سرد شود. خنک شدن کره نارگیل مدتی طول می‌کشد، بنابراین قبل از استفاده، محصول را 12 ساعت در دمای اتاق بگذارید. ماده نهایی به صورت قوام موم خمیری خواهد داشت که این روش تهیه موم عسل در نگهداری از ناخن به راحتی روی آن را می‌‎پوشاند.

ماسک ناخن موم عسل در نگهداری از ناخن ها

این فرمول ممکن است در هوای سرد سفت شود اما در اثر تماس با پوست گرم نرم می‌شود. به یخچال نیازی نیست، اما برای حداکثر طراوت و نتیجه ، لطفاً ظرف 1 سال استفاده کنید.

برای درمان ناخن نوک انگشتان را به مدت 2 دقیقه در ظرف آب گرم خیس کنید تا ناخن‌ها نرم شود. بعد از خشک کردن ناخن ها مقداری از کرم نرم‌کننده که با موم زنبور تهیه کرده‌اید به ناخن ها بمالید و ماساژ دهید. این روش درمانی نوک انگشتان را نرم و صاف می‌کند.

فواید موم عسل برای ناخن‌ها

  • رشد سریع ناخن‌ها
  • براق و سالم ماندن ناخن‌ها
  • از بین بردن پوسته‌ها و باکتری‌های اطراف ناخن‌ها
  • از بین بردن قارچ ناخن

اگر به فکر سلامتی ناخن دست و پای خود هستید و به زیبایی آن اهمیت می‌دهید، نقش موم عسل در نگهداری از ناخن ها به عنوان یک نگهدارنده خوب یک الزام است. به ویژه اگر از ناخن مصنوعی استفاده کرده‌اید یا مدام لاک می‌زنید، برای برطرف کردن عوارض آن‌ها بهتر است روزانه گوشه‌ها و روی ناخن را بعد از پاک کردن لاک، با موم طبیعی یا بالم‌های ساخته شده با موم طبیعی تقویت کنید.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن