نحوه ساخت شمع ماساژ و استفاده از آن

شمع ماساژ

شمع‌ ماساژ همانند شمع‌های معمولی روشن می‌شود؛ اما استخر روغنی که از سوختن آن تشکیل می‌شود می‌تواند به عنوان روغن ماساژ گرم استفاده شود. می‌توان آن‌را مستقیما روی پوست ریخت و استفاده کرد.

این نوع شمع‌ها کاملا طبیعی و بسیار رمانتیک هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را خودتان درست کنید. اگرچه آن‌ها، شبیه شمع‌های سنتی هستند؛ اما در واقع روغن جامد مخصوص بدن هستند که با روغن‌های اساسی مخلوط شده‌اند. مدتی پس از روشن کردن این شمع‌ها، روغن آن‌ها ذوب می‌شود و می‌توانید از این روغن مستقیما بر روی پوست خود استفاده کنید. 

شمع ماساژ، هدیه‌ای عاشقانه

اگر می‌خواهید با نحوه ساخت شمع ماساژ و چگونگی استفاده از آن، آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید. روند ساخت شمع ماساژ بسیار سریع می‌باشد، به طوری که اگر مواد مورد نیاز برای تهیه آن‌را داشته باشید، تنها در عرض چند دقیقه می‌توانید، آن‌را بسازید.

پس از تهیه این شمع‌ها می‌توانید قالب آن‌ها را تزئین کرده و از آن‌ها استفاده کنید. شمع‌های ماساژ می‌توانند، هدایای فوق العاده‌ای برای روز ولنتاین، سالگردها و جشن‌های عروسی باشند.

فواید شمع ماساژ

برخلاف دیگر مواد استفاده شده برای ماساژ، شمع ماساژ گرما را در روند ماساژ جای می‌دهد و به همین دلیل به موارد زیر منجر می‌شود:

  • شکل کردن عضلات
  • تسکین دادن به سیستم عصبی
  • کاهش دادن درد و تنش
  • بهره بردن از فواید رایحه درمانی روغن‌های اساسی

ممکن است فکر کنید که موم شمع خیلی داغ است و نمی‌توان آن‌را مستقیماً روی پوست استفاده کرد؛ اما برای شمع‌های ماساژ بیشتر از موم سویا استفاده می‌شود وموم سویا در دمای پایین‌تری ذوب می‌شود، بنابراین هرگز به اندازه‌ای گرم نمی‌شود تا به پوست آسیب بزند. به دلیل این ویژگی که موم سویا دارد، در عرض چند دقیقه خنک می‌شود و می‌توانید از آن مستقیما بر روی پوست خود استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه شمع ماساژ

مواد لازم درست کردن شمع ماساژ
  • • 45 گرم شیا باتر
  •  40 گرم موم سویا
  • 40 گرم کره کاکائو
  • 40 گرم روغن بادام شیرین
  • 8/1 قاشق چایخوری (0.6 میلی لیتر) ویتامین E با IU ( واحد بین المللی ) بالا، همچنین می‌توانید از محتویات کپسول ویتامین E استفاده کنید.
  • 8/1 قاشق چایخوری (0.6 میلی لیتر) روغن ضروری گل رز
  • • 4/1 قاشق چایخوری (1.2 میلی لیتر) اسانس پالماروسا

* ویتامین E با IU ( واحد بین المللی ) بالا یک مکمل مدرج یا نمره دار است که نباید از آن به صورت رقیق شده روی پوست استفاده شود. در تهیه شمع ماساژ، این ماده به عنوان آنتی اکسیدان استفاده می‌شود و به روغن‌ها کمک می‌کند تا ماندگاری بهتری داشته باشند.

طرز تهیه شمع ماساژ

برای تهیه شمع ماساژ باید هر یک از 5 مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: تهیه فیتیله شمع ماساژ

درصورتی که فیتیله آماده خریداری کرده‌اید، از این مرحله صرف نظر کنید.

فیتیله خود را طوری برش دهید که حدودا 1.5 سانتی‌متر از ظرف شمع بیرون بماند. فتیله خامی که خریداری می‌کنید باید از فیبر کاملاً طبیعی تهیه شده باشد و برای سوزاندن در شمع‌های موم سویا ساخته شده باشد. همچنین باید برای شمع‌های خیلی بزرگ‌تر از فیتیله بزرگ‌تری استفاده کنید تا سریع‌تر بسوزد و در مدت زمان کمتری استخر موم ایجاد شود. پس از تعیین طول فیتیله‌ها، با استفاده از سیخ چوبی فتیله را از سوراخ پایه فیتیله فلزی، رد کنید. پایه به ثابت نگه داشتن فتیله کمک می‌کند که اندازه آن باید استاندارد یا کمی بزرگتر باشد. آن‌را تا انتهای فتیله به پایین بکشید تا هیچ فتیله‌ای از ته آن خارج نشود. سپس با استفاده از انبر، پایه فلزی را در قسمت بالای پایه بر روی فتیله فشار دهید تا فتیله در جای خود قرار گیرد.

مرحله دوم: روغن ها را ذوب کنید

ذوب کردن شمع ماساژ

کره‌ها، روغن بادام شیرین و موم سویا را درون ماهی تابه ریخته و روی حرارت کم قرار دهید تا کاملا ذوب شوند. اگر فتیله‌ها را خودتان تهیه کردید، آن‌ها را درون روغن قرار دهید تا بتوانند مقداری از آن‌را جذب کنند. این روش به سوختن بهتر کمک می‌کند. نیازی به قرار دادن فتیله‌های آماده در روغن نیست. زمانی که روغن‌ها کاملا ذوب شدند، ماهی تابه را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید تا خنک شود. قبل از افزودن بقیه مواد، روغن باید تا حدود 54 درجه سانتیگراد خنک شود. پس از خنک شدن روغن مراحل بعدی را انجام دهید.

مرحله سوم: ظرف‌های شمع ماساژ را آماده کنید

ظروف شمع ماساژ را آماده کنید

با استفاده از چاپسیک‌ها، فتیله‌های خود را درون ظروف قرار دهید. اگر از فتیله خام استفاده کرده اید و آن‌را در روغن شناور کرده‌اید، آن‎ها را با کفگیر بیرون آورده و روغن اضافی ‌آن‌را بیرون بریزید. اگر آن‌ها را با دستتان بر دارید، حتما باید از دستکش لاتکس یا وینیل استفاده کنید.

مرحله 4: روغن‌های اساسی و ویتامین E را اضافه کنید

اضافه کردن روغن های اساسی به شمع ماساژ

پس از اینکه روغن‌ها خنک شدند، روغن‌های اساسی و ویتامین E را اضافه کنید و خوب هم بزنید. مخلوط گل رز و اسانس پالاماروسا به عنوان رایحه این شمع، بسیار زیبا و آرامش بخش است. پس از مخلوط شدن رایحه و ویتامین E، به آرامی روغن را با استفاده از کاردک در ظروف خود بریزید. اگر در این مدت، فتیله حرکت کرد، از سیخ چوبی استفاده کنید تا دوباره سر جای خود قرار بگیرد. اجازه دهید تا شمع‌ها حداقل به مدت 12 ساعت بمانند تا سفت و خنک شوند.

مرحله پنجم: پایان کار

هنگامی که دیگر، ظرف‌ها گرم نیستند و روغن‌ها سفت شده‌اند، فتیله را مرتب کنید. چاپستیک‌ها را برداشته و با یک قیچی فتیله را با توجه به اندازه ظرف برش دهید. سپس ظرف‌های شمع را با یک پارچه تمیز و خشک، تمیز کنید. شما می‌توانید این ظرف‌ها را به سادگی با یک روبان تزئین کنید و یا بر روی آن‌ها از برچسب استفاده کنید.

به راحتی و یکجا می‌توانید شمع ماساژ را از فروشگاه سارموم با کمترین قیمت تهیه کنید.

نحوه استفاده از شمع ماساژ

برای استفاده از شمع ماساژ، آن‌را روشن کرده و بگذارید تا 15-5 دقیقه یا تا زمانی که استخر روغن ایجاد شود، بسوزد. در این مدت بوی روغن‌های اساسی در هوا پخش می‌شود. پس از ایجاد استخر روغن، شعله را خاموش کرده و روغن گرم را مستقیماً داخل دست خود بریزید و بلافاصله پوست خود را ماساژ دهید. اولین باری که این کار را انجام دهید از میزان دلپذیری این روغن تعجب خواهید کرد.

لطفا توجه داشته باشید که اگر شمع را بیش از نیم ساعت بسوزانید، ظرف آن بسیار گرم می‌شود. هنگام برداشتن آن مراقب باشید و همچنین اطمینان حاصل کنید که دمای روغن خیلی گرم نباشد.

ترکیبات مختلف از روغن‌ های ضروری برای شمع ماساژ

ترکیبات مختلف از روغن‌ های ضروری برای شمع ماساژ

در اینجا می‌خواهیم چند ترکیب جذاب، آرام بخش و خوش طعم و بو از روغن‌های ضروری برای شمع‌های ماساژ را معرفی کنیم. شما می‌توانید به دلخواه هر کدام از این ترکیبات را انتخاب کنید یا می‌توانید تمامی آن‌ها را امتحان کنید.

Citrus Rush

  • 7 قطره روغن ترنج، گریپ فروت، لیمو و پرتقال
  • 2 قطره روغن یاس، شمعدانی یا ایلنگ

Fire & Ice

  • 20 قطره روغن نعناع، 5 قطره ترنج
  • 3 قطره اکالیپتوس، 1 قطره روغن درخت ایلنگ

Lavender Spice

  • 25 قطره اسطوخودوس، 2 قطره روغن گل میخک
  • یک قطره خس خس، زنجبیل یا دارچین

Rose Dream

  • 12 قطره گل رز، 2 قطره شمعدانی
  • 2 قطره چوب صندل یا پالماروسا

Silk Road

  • 20 قطره چوب صندل، 4 قطره پرتقال، 3 قطره نعناع هندی
  • یک قطره فلفل سیاه، خس خس و ایلنگ

Sweet Sensuality

3 قطره روغن یاس، 2 قطره فلفل سیاه، 1 قطره ایلنگ

(این روغن‌ها بسیار معطر هستند، بنابراین شما به قطره‌های کمتری نسبت به سایر ترکیبات نیاز دارید)

سوالات متداول درباره شمع ماساژ

شمع ماساژ

آیا می‌توان به جای موم سویا از موم‌های دیگری استفاده کرد؟

موم سویا برای تهیه شمع ماساژ مخصوصا انتخاب می‌شود؛ چراکه دارای نقطه ذوب نسبتاً کمی است و در صورت استفاده صحیح پوستتان را نمی‌سوزاند. همچنین موم سویا هنگام استفاده روی پوست بیشتر شبیه روغن است تا موم.

 موم پارافین نیز دارای نقطه ذوب بسیار کمی است، به همین دلیل اغلب در درمان‌های spa استفاده می‌شود؛ اما بسیاری از افراد به دلیل اینکه پارافین هنگام سوختن بخارات سمی آزاد می‌کند، دوست ندارند تا از آن استفاده کنند.

اگر بخواهید، می‌توانید از سایر موم‌ها در شمع ماساژ خود استفاده کنید؛ اما با توجه به اینکه دمای ذوب موم عسل یا روغن نارگیل بالاست، ممکن است به پوست خود آسیب برسانید.

آیا می توان از ادکلن به جای روغن‌های اساسی استفاده کرد؟

استفاده از ادکلن در شمع ماساژ توصیه نمی‌شود؛ زیرا ترکیب ادکلن با موم و سپس قرار دادن آن در معرض شعله باز می‌تواند باعث تغییر ترکیب شیمیایی و یا آزاد شدن بخارات سمی در هوا شود. بهتر است از روغن‌های اساسی کاملاً طبیعی استفاده کنید.

چه چیزهای دیگری می‌توان به شمع ماساژ اضافه کرد تا شبیه لوسیون شود؟

به طور کلی می‌توان با استفاده کردن از کره کاکائو، کره شیا، یا حتی روغن نارگیل قوام بیشتری به شمع ماساژ خود دهیم تا مانند لوسیون شود که ما در آموزش خود از این مواد نیز به شمع خود اضافه کردیم. فقط مراقب باشید که از این مواد به میزان متوسط ​​استفاده کنید، در غیر این صورت با خطر تخریب قوام شمع و تأثیر بر نقطه ذوب مواجه خواهید شد.

آیا شمع ‌های ماساژ به پوست آسیب می‌زنند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که به هیچ وجه این شمع‌ها آسیبی به پوست نمی‌زنند و همیشه اجازه بدهید تا موم کمی خنک شود و قبل از استفاده حتماً دمای آن‌را روی مچ دست یا بازوی خود تست کنید تا از ایجاد لکه بر روی پوست خود جلوگیری کنید.

آیا پس از استفاده از شمع ماساژ باید پوست خود را شستشو دهیم؟

این بستگی به شما دارد که بعدداز مصرف پوست خود را شستشو دهید یا نه. روغن‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مرطوب کننده‌های تسکین دهنده پوست هستند که در صورت باقی ماندن بر روی پوست، آن‌را نرم و مرطوب می‌کنند. اما اگر با پوست روغنی احساس راحتی نمی‌کنید، می‌توانید پوست خود را پس از مصرف شمع ماساژ پاک کنید.

منبع: نحوه ساخت شمع ماساژ

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن