پاکسازی هوا با شمع موم عسل

پاکسازی هوا با شمع موم عسل

با وجود آلودگی هوا و هرگونه بیماری‌های مرتبط با آن، کیفیت هوا برای داشتن یک محیط سالم در داخل خانه، از اهمیت بالایی برخوردار است. پاکسازی هوا با شمع موم عسل و سوزاندن آن در محیط منزل امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

کیفیت هوا می‌تواند تحت تاثیر بسیاری ازعوامل مانند کمبود درختان و پوشش گیاهی، دود اگزوز خودرو‌ها، گرد و غبار، شمع‌های پارافینی یا معطر باشد. همچنین افزایش مقادیر یون‌های مثبت تولید شده توسط دستگاه‌های الکترونیکی یکی از عوامل تاثیر گذار دیگر در این زمینه است.

مطالعات انجام شده در ژاپن نشان داده است که سوختن شمع‌های موم عسل باعث افزایش مقدار یون‌های منفی در هوا باعث پاکسازی هوا می‌شود. نتایج بدست آمده از این آزمایش‌های مستقل نشان می‌دهند که شمع‌های موم عسل  می‌توانند 126،800 ذره یون مثبت در هر سی سی تولید کنند.

یونها ذرات باردار موجود درهوا هستند که در طبیعت زمانیکه انرژی بر مولکولی مانند دی اکسید کربن، اکسیژن، آب یا نیتروژن وارد میشود ، باعث می شود که یک الکترون از مولکول جدا شده و یک یون باردار مثبت به جا بگذارد. الکترون جدا شده خود را به نزدیکترین مولکول می چسباند و آن را تبدیل به یون باردار منفی می کند.این یون باردار منفی اکسیژن است که بهترین تأثیر را بر ما دارد. یونهای منفی ذرات باردار الکتریکی هستند که آلودگی های موجود در هوایی را که ما تنفس می کنیم از بین میبرند و اثر جوان کننده ای بر سیستمهای فیزیولوژیکی ما دارند.

با روشن کردن شمع موم عسل در مدت زمان کوتاه، حجم زیادی یون منفی در هوا منتشر می‌کند. این عمل ضمن جذب ترکیبات مضر شیمیایی و از بین بردن آن‌ها، بر انواع ویروس‌، باکتری، قارچ و نیز میکروب‌های مختلف موجود در هوا تاثیر داشته و باعث نابودی آن‌ها می‌شود.
سیال بودن یون‌های منفی تولید شده نیز امکان دسترسی آن‌ها به فضای داخلی و ریزترین خلل و فرج موجود در اشیا را فراهم می‌کند. به این ترتیب این فضاها از نظر هوای موجود و سطوح اشیا، پاک‌سازی شده و مشکلات میکروبی آنها به‌ کلی حل می‌شود

پاکسازی هوا با انتخاب شمع موم عسل

یون‌های منفی می‌توانند مزایای زیادی داشته باشند. از جمله این مزایا می‌توان به افزایش دسترسی هموگلوبین خون به اکسیژن، افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن و حتی حذف آلرژن‌های (موادی که باعث حساسیت می‌شوند) موجود در هوا‌ اشاره کرد. این یون‌ها همچنین می‌توانند به کاهش گرد و غبار‌، قارچ‌های کپک، باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک کنند.

استفاده از شمع‌های موم تمیز و خالص‌، نه تنها یک تجربه خاص و دلپذیری را به وجود می‌آورد؛ بلکه برای سلامتی و کیفیت هوای داخل منزل شما نیز مفید می‌باشد.

دلیل انتخاب شمع‌های موم عسل در مقایسه با سایر موم‌های موجود

پاکسازی هوا با شمع موم زنبور عسل

قبلا هم در مورد دلایل استفاده از شمع با موم عسل به جای سایر شمع‌ها صحبت کرده‌ایم. موم عسل توسط زنبو‌های کارگر موجود در طبیعت ساخته می‌شود. این ترشحات طبیعی از زنبور عسل باعث می‌شود که بخش عظیمی از کندوی آن‌ها تشکیل شود. تمام سلول‌های شانه عسل از موم ساخته شده‌اند. شانه‌های عسل قبل از پر شدن با شهد، گرده یا تخم‌ها، با مقادیر کمی پرپولیس که یک ماده موم مانندی است، پوشیده می‌شوند.

هنگامی که شهد به عسل تبدیل می‌شود، شانه با آن‌چه معمولاً به عنوان موم خالص شناخته می‌شود، باقی می‌ماند. موم خالص طبیعی یک موم سفید بسیار لطیف و نرم است که مدت زمان بسیار کمی از تولید آن می‌گذرد و رنگ آن هنوز تیره نشده است.

موم‌های خالص بعد از گرفتن عسل، جداسازی می‌شوند. پس از جدا شدن از عسل‌، این موم، ذوب شده و بعد از کمی تصفیه در قالب‌های 10 کیلوگرمی زنبورداران ریخته می‌‌شود؛ و در چرخه‌های مختلف زنبورداری، شمع‌سازی، مجسمه‌سازی و …مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موم عسل به طور مستقیم از درختان‌، گل‌ها و زنبورهای عسل به وجود می‌آید. اگر از موم‌های عسل به طور کامل مراقبت شود، موم عسل، پاک و عاری از سموم مضر باقی می‌ماند به همین دلین سوختن شمع مومی باعث پاکسازی هوا می‌شود و آلودگی ایجاد نمی‌کند.

موم‌هایی ترکیبی مانند پارافین، سویا، نارگیل، پالم یا ژل که به دلیل هزینه مقرون به صرفه‌ای که دارند، استفاده می‌شوند. نیاز به رسیدگی گسترده‌ای دارند تا  از یک محصول زائد  به یک محصول “تمیز” تبدیل شوند. شکل‌های مختلف رسیدگی معمولاً  شامل قرار دادن آن‌ها  در معرض گرمای شدید‌، فلزات سنگین و سفید کننده‌های شیمیایی می‌باشند. همانطور که می‌توانید تصور کنید اگرچه محصول نهایی ممکن است سفید سفید باشد؛ اما واقعیت دیگری در پشت ارزش ظاهری آن‌ها وجود دارد.

آیا تمامی شمع‌های موم عسل یکسان هستند؟

پاکسازی هوا با شمع موم عسلی طبیعی

اگرچه ماهیت موم عسل محکم و سازگار بودن آن است؛ اما هنگام تصفیه شدن ممکن است ناخالصی داشته باشد. موم عسل معمولاً حاوی مقادیر متغیری از عسل، پروپولیس و سایر مواد اضافی است که همگی مانع از سوخت قابل استفاده فتیله شمع می‌شوند. در نتیجه منجر به شعله ور شدن راکد و سوختن بیهوده آن می‌شود.

قرار دادن موم در معرض گرمای بیش از حد یا آب معمولی شهر، باعث ترکیب آن با موم شده و ظاهری راکد ایجاد می کند. به خصوص در صورت قرار گرفتن در معرض آب شهری، موم عسل مملو از مواد شیمیایی هنگام تصفیه می‌شود. موم عسل که در ابتدا تنها شامل دو نوع اسید می‌باشد، تقریباً هر آنچه را که در تماس با آن باشد مانند کاغذ، پارچه و حتی برخی از فلزات را اگر فرصت و زمان کافی داشته باشد جذب می‌کند.

همه شمع‌های موم عسل یکسان نیستند.با توجه به میزان تصفیه آن‌ها با ظاهر و کاربرد متفاوت می‌توانند داشته باشد. در هر صورت با استفاده از یک شمع موم عسل نه تنها باعث جلوگیری از استفاده از پارافین و آلودگی بیشتر محیط زیست می‌شوید بلکه هوا اتاق نیز به واسطه آن تصفیه و پاکسازی می‌شود.

در زیر چند سوال وجود دارد که باید قبل از خرید یک موم عسل خالص بپرسیم:

• این موم عسل مخصوص کجاست؟

• آیا این شمع حاوی رنگ‌، رایحه (روغن‌های ضروری ، رایحه‌های طبیعی یا مصنوعی) یا موم جایگزین است؟

• آیا این موم عسل با آب شهر تماس داشته است؟

• از چه نوع تصفیه ای استفاده شده است؟

• آیا این موم با گرمای شدید عایق بندی شده است؟

دانستن این چند نکته ساده باعث صرفه جویی در وقت  و هزینه شده و به حفظ سلامتی و کیفیت هوا کمک بسیاری می‌کند. شمع‌های مومی رنگی سارموم با استفاده از موم طبیعی زنبور عسل تولید شده‌اند. از محصولاتی حمایت و پشتیبانی کنید که از شما و سلامتی سیاره‌مان حمایت ‌کنند.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن