کاربرد موم در شمع سازی

کاربرد موم در شمع سازی

یکی از مهمترین کاربردهای موم عسل در گذشته و امروز، کاربرد موم در شمع سازی بوده است. شما می‌توانید هر آنچه راجب موم نمی‌دانید را در بخش مقالات سارموم دنبال کنید.

موم زنبور عسل خاصیت‌های مختلفی حتی در استفاده از لوازم بهداشتی آرایشی دارد؛ اما یکی از کاربردهای مهم موم عسل در شمع سازی می‌باشد. استفاده از شمع در گذشته بسیار رایج بوده و نقش حیاتی در زندگی داشته است. البته درست است که از دنبه و به اصطلاح پیه نیز برای روشنایی و ساخت شمع در گذشته استفاده می شد؛ اما موم نیز بخصوص در دربارهای حکومتی و خانه‌های افراد ثروتمند به کار می‌رفت.

دلایل کاربرد‌ موم در شمع سازی 

قبل از توسعه فرآورده‌های نفتی مانند موم‌های پارافینی که بسیار ارزان‌تر هستند؛ موم بعد از پيه كه ارزانتر است، ماده اوليه اصلي براي ساخت شمع‌ها بود. تا قبل از استفاده از موم پارافینی، شمع‌ها یا از پیه ساخته می‌شدند و یا از موم عسل بودند.

اكثر موم‌هاي پارافيني در درجه حرارت بين 48 و 68 درجه سانتي‌گراد ذوب مي‌شوند، اما نقطه ذوب موم عسل بسیار بالاتر است. شمع‌ ساخته شده با موم زنبور عسل در درجه حرارت محيطي بالاتر مستقيم و راست باقي مي‌مانند. اگر اندازه فیتيله درست با قطر شمع متناسب گردد، احتمال چکه کردن شمع ‌های ساخته شده از موم عسل بسیار کمتر از دیگر شمع‌ها به ویژه شمع پارافینی است. 

کاربرد موم در شمع سازی

موم عسل باید نقطه ذوب مناسبی داشته باشد. موم هاي داراي نقطه ذوب بالاي 88 درجه سانتيگراد طي سوختن خوب كار نمي‌كنند. كليساي كاتوليك از شمع هايي در مراسمش استفاده مي‌ كند كه حداقل از 1/51% موم زنبور خالص ساخته می‌شوند.

کاربرد موم زنبور در صنعت شمع سازی بسیار گسترده است و زیبایی‌های خاصی را به خود اختصاص می‌دهد. در دنیا به خاطر دیرسوزی شمع ساخته شده از موم عسل، از آن برای ساخت شمع های تزیینی بسیار زیبا استفاده می‌کنند تا در مراکز مهم سلطنتی و کلیسا ها مورد استفاده قرار گیرد.

موم کاربردهای بسیاری دارد اما اصلی‌ترین کاربرد آن در شمع‌سازی باعث فراوانی آن در منازل شده و اکثریت می‌توانند در دکوراسیون داخلی به عنوان تزیین استفاده شوند. این شمع ها زرد رنگ بوده و حتی به صورت خانگی نیز تولید می‌شوند.

ورقه‌های موم طبیعی به سادگی با رول کردن تبدیل به یک شمع زیبا می‌شوند بدون نیاز به مهارت خاص و استفاده از روش‌های ذوب کردن مانند بن ماری و استفاده از قالب خاص، کار با موم را برای عموم راحت‌تر کرده است.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن