خوشبو کردن اتاق با اسانس و نحوه استفاده از اسانس سوز

اسانس و اسانس سوز

زندگی مدرن هیجانات و پیچیدگی‌های خودش را دارد ؛ شلوغی‌های اطراف زندگی شهری باعث ایجاد استرس می‌شود. برای هدیه دادن یک آرامش با رایحه‌ای خوش و دل انگیز در محیط خانه و یا کار می‌توانید از انواع اسانس‌ها استفاده کنید. همچینین استفاده درست از اسانس و نحوه استفاده از اسانس سوز برای داشتن فضای مناسب یوگا و مدیتیشن بسیار مفید می‌باشد.

با در دسترس داشتن اسانس و اسانس سوز و تنها روشن کردن یک شمع کوچک می‌توانید انواع رایحه‌های مطلوب را در محیط اطراف خود مانند جهت خوشبو کننده منزل ، سرویس بهداشتی و حمام ، محل کار ، مکان های عمومی مانند باشگاه ، سالن ورزشی ، و…..منتشر نمایید . حرارت شمع در زیر ظرف نگهداری اسانس باعث انتشار رایحه مطبوع می‌گردد .

همه چیز راجب اسانس

در دوره مصر باستان از اسانس‌ها به عنوان عطر و آرومات در انجام مراسم مذهبی، آئیین‌ها و نیز مداوای بیماران استفاده می‌کردند. گیاهان معطر از هزاران سال پیش در عطرسازی، لوازم آرایشی و مقاصد مذهبی استفاده می‌شد؛ولی با گذشت زمان شاید کاربرد اسانس‌ها در درمان بیماری‌های امروزی قدری کمتر شده است.

خواص درمانی اسانس‌ها

 خواص ضد باکتریایی اسانس‌ها و رزین‌ها به میزان زیادی توسط مصریان در حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح شناخته شده بود. آن‌ها از این مواد، در مومیایی کردن اموات‌شان استفاده می‏‌کردند. در واقع توسعه و کاربرد آرایشی این مواد طبیعی از آن زمان آغاز گردیده است.

بقیه اقوام نظیر  چینی‌ها، هندوها، یوانین‌ها کم و بیش به آثار درمانی گیاهان معطر توجه داشته‏‌اند. در طب سنتی ایران هم به این امر توجه شده و به عنوان مثال از روغن‌ها اسانس‏دار گیاهی، برای درمان بیماری‌ها استفاده میشد.

اسانس و نحوه استفاده از اسانس سوز های مدرن

اسانس‌ها در قسمت‌های مختلف گیاهان وجود دارند که در ابتدا بی رنگ هستند اما به مرور زمان با اکسید شدن رنگ آن‌ها تیره می‌شود. برای جلوگیری از اکسید شدن اسانس‌ها را در مکان‌های خشک و خنک در بسته بندی نگهداری می‌کنند و در حد ممکن جنس ظروف باید شیشه‌های رنگی و تیره باشد تا نور بر روی اسانس‌ها اثر نکرده و تبخیر نشوند.

محل اسانس در گیاهان

اسانس‌ها بسته به نوع تیره‏‌های گیاهی ممکن است در اندام‌های زیر تجمع یابند:
1-اندام‌های ترشحی مانند کرک‌های غده‏ای (در تیره نعناعیان)
2-سلول پارانشیم تغییریافته (در تیره فلفل)
3-لوله‏‌های اسانسی به نام Vittae (در تیره چتریان)
4-کانال‌‏های لیزوژن (در تیره کاج و مرکبات)
در گیاهان تیره کاج، اسانس‏ ممکن است در تمام سلول‌ها وجود داشته باشند. ولیکن در گل سرخ اسانس‏ به مقدار قابل توجه‏ی در گلبرک وجود دارند.

ویژگی‌های فیزیکی اسانس‌ها

کمیت و کیفیت اسانس‌ها که توسط گونه‏‌های مختلف گیاهان تولید می‏گردند، رابطه مستقیمی با بیوسنتز، متابولیسم و فعالیت‏های بیولوژیک گیاه دارد که آن نیز تابع شرایط اقلیمی محیط زیست گیاه می‌باشد..

از این رو اسانس‌ها دارای ترکیبات مختلف و بوی مشخص هستند اما این رایحه در مجاورت هوا و نور تغییر می‌کند. همچنین اسانس‌ها طعم متفاوت شیرین، ملایم و برخی ملس، تلخ و یا سوزاننده‌اند.

اسانس‌ها با آب ترکیب شده و بوی خود را مقداری به آب منتقل می‌کنند؛ اما روغن آن‌ها از آب سبک‌تر است. به همین منظور موارد استفاده از اسانس و نحوه استفاده از اسانس سوز برای اسانس های محلول در آب یا اسانس جامد و محلول در چربی می‌تواند متفاوت باشد.

 موارد استفاده اسانس‌­ها

اسانس و اسانس سوز جغد

اسانس‌ها مصرف دارویی، صنعتی و غذایی دارند. همچنین در لوازم و مواد آرایشی نیز کاربرد دارند. تعداد زیادی از اسانس‌ها دارای خاصیت آنتی­سپتیک هستند.

ادویه را به علت خاصیت ضد باکتریایی و ضد کرم و محافظت­‌کنندگی و معطر بودن، از زمان‌های بسیار قدیم همراه با غذا مصرف می‌کردند و وجود اسانس در ادویه، از رشد سریع میکروب‌ها و فساد مواد غذایی جلوگیری می‌کرد. کارخانجات تولیدکننده موادشوینده و آرایشی از مقادیر زیادی آلفا ترپینئول (که از اسانس گل یاس بدست می‌آید) و از مقادیر زیادی روغن تربانتین (که از درخت بنه بدست می­آید و حاوی آلفا و بتا پینن است) استفاده می‌نمایند.

اسانس تربانتین بعنوان حلال برای تهیه واکس کفش ومبل و همچنین در صنعت مورد مصرف قرار می‌گیرد. در عطرسازی هم برخی از اسانس‌ها با هم مخلوط می‌شوند که بیش از 4 اسانس را نباید با هم مخلوط کرد.

اسانس و نحوه استفاده اسانس سوز

مرحله اول:

ابتدا چند قطره آب و اسانس  با رایحه مورد نظرتان را در بالای ظرف مخصوص اسانس سوز بریزید. در صورت جامد بودن اسانس نیازی به مخلوط کردن با آب ندارد و بطور مستقیم یک تکه از اسانس جامد را در ظرف بالایی اسانس سوز قرار می‌دهیم.

مرحله دوم:

سپس یک عدد شمع وارمر را روشن نموده و زیر اجاق اسانس سوز قرار می‌دهیم

با گرم شدن اسانس معطر به وسیله گرمایی که از قسمت پایین به آن می‌رسد مواد معطر تبخیر شده و رایحه خوش اسانس در محیط پخش می‌شود.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن