انواع شمع استوانه ای و آموزش ساخت آن

آموزش انواع شمع استوانه ای

امروزه با وجود انواع شمع‌های مختلف در مدل‌های متفاوت و جذاب، هنوز هم شمع استوانه ای جز رایج‌ترین و محبوب‌ترین شمع‌های موجود در بازار می‌باشند. شاید یکی از دلایل محبوبیت شمع‌های استوانه‌ای سهولت استفاده از آن در انواع جاشمعی‌های مختلف است. در این مقاله قصد داریم چند وع شمع استوانه‌ای و آموزش ساخت آن‍‌ها را با شما مرور کنیم.

  • شمع استوانه‌ ای قالبی
  • شمع استوانه‌ ای ورق موم عسل
  • شمع استوانه‌ای قلمی
  • شمع استوانه‌ای پودری یا شنی

آموزش ساخت شمع استوانه ای قالبی

برای درست کردن شمع‌ استوانه‌ای با استفاده از قالب‌های مختلف به ابزار محدودی نیاز دارید که از جمله این ابزار عبارتند از:

  • موم ضمع
  • پایه فیتیله
  • فیتیله
  • نگهدارنده فیتیله یا چوب بستنی
  • ظرف مخصوص ذوب کردن موم
  • قالب مخصوص
شمع استوانه ای در قالب شمع سازی

اگر برای درست کردن شمع از موم زنبور عسل استفاده می‌کنید باید گفت که نیازی به روغن کاری قالب یا هیچ گونه اسید ندارید. درست کردن شمع با موم زنبور عسل بسیار ساده است و در عین سادگی موم زنبور عسل نه تنها باعث آلودگی هوا نمی‌شود بلکه سبب تصفیه آن نیز می‌شود.

  • برای نگه داشتن مزایای موم عسل و از بین نرفتن آن بهتر است موم به شکل مستقیم در برابر حرارت قرار نگیرد. بدین منظور موم عسل را به روش بن ماری ذوب می‌کنیم. در روش بن ماری موم را درون ظرفی که در معرض بخار آب قرار گرفته یا در آب گذاشته شده است قرار می‌دهیم و آب را مستقیم روی شعله گذاشته و صبر می‌کنیم موم با حرارت بخار آب ذوب شود.
ذوب کردن موم به روش بن ماری
  • در عین ذوب شدن موم، بهتر است فیتیله را از پایه فیتله عبور داده و پایه فیتیله را یا به وسیله چسب به کف قالب خود بچسبانید و یا اگر مقداری از آن را به موم زده و ته ظرف قرار دهید بلافاصله به کف ظرف می‌چسبد و با سفت و خنک شدن موم می‌چسبد.
نگه داشتن فیتیله با پایه در شمع استوانه ای قالبی
  • برای نگه داشتن فیتیله در وسط شمع می‌توانید از نگهدارنده فیتیله استفاده کنید و یا به وسیله قرار دادن دو مداد یا چوب بستنی در دو طرف فیتیله آن را وسط شمع ثابت نگه دارید.
  • بعد از ذوب شدن موم برای چند ثانیه صبر کنید تا حرارت بالا موم کمی پایین آمده و سپس آن را درون قالب بریزید و برای دو ساعت صبر کنید تا کامل خنک شود.

برای خرید موم‌های قالبی می‌توانید از فروشگاه سارموم خرید کنید.

آموزش ساخت شمع استوانه ای با ورق موم عسل

در ساخت شمع استوانه‌ ای با ورق موم عسل کار بسیار ساده است و نیاز به وسایل مختلفی نیست. وسایل مورد نیاز تنها ورق موم عسل و فیتیله می‌باشد و در صورت دلخواه می‌توانید از پایه فیتیله نیز استفاده کنید.

استفاده از پایه فیتیله باعث صاف نگه داشتم فیتیله و سوخت کامل آن تا انتها می‌شود. در این روش تنها کافیست به ارتفاع مورد نظر خود موم را برش بزنید و به قطر مورد نیاز رول کنید. اگر در زمان ساخت هوا سرد باشد ممکن است موم کمی خشک و شکننده شود که نیاز دارد قبل از رول کردن کمی با باد غیر مستقیم سشوار و یا شعله یک شمع نرم شود.

رول کردن شمع استوانه ای با ورق بیزوکس

ضخامت فیتیله شما به قطر شمع بستگی دارد هر قدر قطر شمع شما بیشتر باشد باید از فیتیله ای به تعداد تارهای بیشتر با ضخامت بالاتر استفاده کنید مثلا برای شمع با قطر 4 سانتی متر بهتر است از فیتیله 15 تار استفاده کنید اما برایشمع با قطر 5 سانتی متر بهتر ست از فیتیله با تعداد تار 18 استفاده کنید.

برای ورق‌های موم عسل استفاده از فیتیله‌های مومی که از نخ کتان و پوشش موم طبیعی عسل درست شده اند بهترین گزینه است زیرا بهتر موم را جذب کرده و طولانی تر میسوزند.

اگر انتهای فییتله را کمی بلندتر ببرید می‌توانید از پایه فیتیله رد کرده و در ته شمع برای آنکه فیتیله شما به صورت مستقیم و تا انتها بسوزد از آن استفاده کنید اما برای شمع‌ استوانه ای موم عسل استفاده نکردن از پایه فیتیله چندان ضرورت ندارد.

به دلیل چسبنده بودن موم زنبور عسل شما می‌توانید این شمع‌های خشک را با انواع وسایل و گل خشک تزئین کنید. قبلا در مطلبی تزئین با گل خشک را به طور مفصل آموزش داده‌ایم.

آموزش ساخت شمع قلمی

شمع‌های قلمی طرفداران بسیاری دارند و در عین ظرافت زیاد بسیار زیبا می‌باشند.

شمع های قلمی

برای ساخت شمع‌های قلمی اکثر لوازم شبیه درست کردن شمع‌های قالبی با موم می‌باشد با این تفاوت که به جای ریختن موم در قالب اینبار فیتیله را به درون ظرف فرو می‌کنیم.

  • ابتدا به روش بن ماری که در ابتدای متن توضیح داده شد موم را ذوب کنید.
  • سپس فیتیله‌ای به ضخامت 9 تار را به پایه فیتیله متصل است و یا به شی سنگین متصل می باشد را به داخل ظرف فرو برده و بیرون می آوریم تا خنک شود
  • بعد از خنک شدن لایه ای نازک از موم به دور فیتیله جمع شده است این عمل را چندین مرتبه تکرار کرده تا ضخامت موم دور فیتیله بیشتر شود و قطری در حدود یک تا یک و نیم سانت داشته باشد.
شمع استوانه ای قلمی

آموزش ساخت شمع پودری یا شنی

شمع پودری یکی از جدیدترین مدل های شمع هست که به خاطر سهولت ساخت و استفاده در حال تبدیل شدن به یکی از شمع های پرکاربرد است. نوع شمع در این حالت محدود به هیچ ظرفی نیست و پودر به شکل ظرف شما در خواهد آمد برای داشتن شمع استوانه‌ ای کافیست آن را در شیشه های استوانه ای یا جارهای شیشه ای استوانه ای ریخته و فیتیله روی آن قرار دهید و به همین راحتی یک شمع را روشن کنید.

شمع شنی قابلیت شناور بودن بر روی آب را داشته و می توان به راحتی با تزئین های مختالف درون ظرف های شیشه ای استوانه ای از آن استفاده کرد.

شمع  استوانه ای پودری سارموم

در انتها می‌توان گفت شمع‌ها عضو جدا نشدنی از زندگی روزمره اکثر یت هستند که در مراسمات مختلف و مکان‌های متفاوت استفاده می‌شوند بنابراین انتخاب شمع در میان طیف وسیعی از مدل‌ها و موم‌های متفاوت بکار رفته کار چندان راحتی نیست. آیا انتخاب اول شما نیز یک شمع استوانه ای ست؟ شما بیشتر از چه نوع شمع‌های استفاده می‌کنید؟

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن