انواع فیتیله و انتخاب سایز مناسب فیتیله شمع شما

فیتیله مومی کلافی

در مورد انواع فیتیله قبلا به طور مفصل صحبت کرده ایم اما در این مطلب قصد داریم در مورد سه نوع فیتیله پر کاربرد صحبت کنیم که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.

سه نوع فیتیله موجود هست: فیتیله چوبی، پارافینی، مومی و نواری

فیتیله های چوبی گزینه مناسبی برای شمع های تزئینی هستند با قدرت سوخت متوسط برای شمع های بیزوکس و یا مولد با قطر دو الی چهار سانت بسیار مناسب هستند. با توجه به آنکه بعضی از فیتیله های چوبی را با پودر براکس دیرسوز میکنند فیتیله های چوبی سارموم موم خورده شده و نیاز به هیچ ماده دیگری ندارند و خود به همین دلیل دیرسوز هستند.

فیتیله های پارافیتی فیتیله های مناسب برای شمع های پارافینی هستند اما در صورت استفاده برای شمع های مولد یا بیزوکس بهتر است آن ها را درون موم مذاب زده تا موم خورده شوند و قدرت سوخت بالاتری پیدا کنند چرا که نقطه ذوب و سوخت شمع های مومی بسیار بالاتر از حد شمع های پارافینی است.

بسته به تعداد تارهای فیتیله برای شمع های مختلف استفاده می شود اما برای استفاده در شمع بیزوکس و پارافینی و طیف وسیعی از اکثر شمع ها از فیتیله های مومی میتوانید استفاده کنید که از نخ کتان طبیعی ساخته شده و موم خورده شده اند.

فیتیله های مومی با توجه به ضخامت خود انتخاب می شوند و بر اساس تعداد تارهای خود تقسیم بندی می شوند برای مثال از 9تار، 12 تار، 15 تار، تا 44 و 46 تار موجود می باشند که هر چقدر ثطر و سایز شمع مد نظر شما بیشتر باشد فیتیله با تارهای بیشتر(ضخامت بیشتر) مورد استفاده قرار می گیرد. به طور معمول از

فیتیله 9 تار برای شمع های قلمی؛ فیتیله 12 تار برای شمع های با قطر 6 تا 12 میلی متر، فیتیله 15 تا برای شمع های 12 تا 21 میلی متر، فیتیله 18 تار برای شمع های با قطر 2.5 تا 3.5 سانتی متر، فیتیله 21 تار برای شمع های با قطر 3.5 تا 4.5 سانتی متر،فیتیله 24 تار برای شمع های با قطر 4 تا 5.5 سانتی متر، فیتیله 27 تار برای شمع های با قطر 5 تا 6.5 سانتی متر، فیتیله 30 تار برای شمع های قطر 6 تا 7.5 سانتی متر، فیتیله 33 تار برای شمع های قطر 7 تا 8.5 سانتی متر، فیتیله 36 تار برای شمع های 8 تا 9.5 سانتی متر، فیتیله 40 تار برای شمع های قطر 9 تا 10.5 سانتی متر، فیتیله 44 تار برای شمع های قطر 10 تا 11 و نیم سانتی متر مناسب می‌باشد.

استفاده می شوند اما بهترین راه انتخاب فیتیله مناسب شمع شما تست سوخت متناسب با آن است که اکثر تست های سوخت شمع های مختلف با انواع قطر و فیتیله های متفاوت در کانال آپارات سارموم بارگذاری شده است.

نکته حایز اهمیت در انتخاب فیتیله مومی برای شمع های با ورق های پاستلی است که در آن از رنگ سفید بیشتر استفاده شده است که این شمع ها در مقایسه با شمع های سایر رنگ ها غیر پاستلی به فیتیله با تارهای بیشتر از حد بمعمول برای داشتن سوخت بهتر نیاز دارند.

ترجیحا در شمع های مومی بهتر است از فیتیله مومی استفاده کنید.

برای تشخیص تعداد تارهای فیتیله نوک فیتیله را کمی حرارت دهید تا تنها موم دور فیتیله ذوب شده آن را با دستمال یا یک تکه کاغذ پاک کنید تا موم ذوب شده کاملا پاک شود؛ با پیچیدن فیتیله خلاف جهت پیچیده شدن اولیه آن را بپیچید تا تعداد تارهای تنیده شده از هم جدا شوندو آنها را شمرد.

نوع سوم فیتیله نواری ست که بیشترین قدرت سوخت را در بین انواع فیتیله داراست و به همین دلیل بسیار مناسب شمع های بسیار قطور با حداقل قطر 20 سانت مناسب است و شمع های پودری پودری می باشد.

اگر قسط استفاده از فیتیله نواری در شمع های با قطر کمتر را دارید می توانید نوار آن را از عرض بریده و قطر آن را کمتر کنید.

فیتیله نواری از لحاظ قدرت سوخت با فیتیله 48 تار تا 55 تار فیتیله معمولی موم خورده برابری می کند.

برای استفاده از انواع همه این فیتیله ها نکته مهم و کاربردی استفاده از پایه فیتیله برای داشتن سوختن مناسب و مستقیم می باشد که در میان سوخت فیتیله در موم ذوب شده غرق نشود شما می توانید از پایه فیتیله معمولی برای فیتیله های چوبی نیز استفاده کنید و این نکته را مد نظر داشته باشید پایه فیتیله دار، دارای فیتیله های پارافینی می باشند که برای شمع های پارافینتی مناسب تر هستند پس بهتر است قبل از استفاده در شمع مومی آن ها را در موم مذاب زده تا موم خورده شوند.

انواع فیتیله و کاربرد آن‌ها

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن