معرفی انواع پارافین شمع سازی و نحوه استفاده از آن

پارافین شمع نیم درصد سارموم

چقدر با انواع پارافین آشنایی دارید و با کدام نوع از پارافین‌ها تا کنون شمع درست کرده‌اید؟ انواع پارافین شمع سازی عبارتند از پارافین جامد(اسید دار)، کریستالی، ژله ای، مایع و از موم زنبور عسل به نام پارافین مومی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با انواع پارافین شمع سازی آشنا شویم

پارافین قالبی یا جامد اسیددار

یکی از انواع مختلف پارافین، پارافین جامد می‌باشد که ماده اولیه آن اسلک وکس است. این نوع پارافین اسید دار است و در انواع شمع سازی از آن استفاده می شود. پارافین ها با انواع مختلف مانند زیر نامگذاری می شوند.

  • پارافین نیم تا یک درصد چربی
  • پارافین یک تا 3 درصد چربی
  • پارافین 3 تا 5 درصد چربی
  • پارافین 5 تا 7 درصد چربی

این تقسیم بندی همانطوری که مشخص است با توجه به درصد چربی یا روغن بکار رفته در آن انجام می‌شود پس بنابراین هرقدر این مقدار کمتر باشد خلوص و شفافیت پارافین جامد نیز بالاتر خواهد بود و کیفیت بیشتر خواهد داشت.

پارافین جامد بی رنگ، بی بو و بدون مزه با نقطه ذوبی پایین می‌باشد. نقطه ذوب پارافین جامد از 58 الی 60 درجه سانتی گراد می باشد و در دمای در حدود 50 الی 55 درجه سانتی گراد نیز سفت می شوند.

برای بررسی کیفیت پارافین می توانید آن را بشکنید و دانه های کریستالی وسط آن را بررسی کنید. هر قدر سفید تر و شکری تر باشد کیفیت بهتری دارد.

پارافین کریستال

‎رنگ سفید و شفافی داره به نسبت پارافین جامد قیمت بالاتری دارد. اما به دلیل انعطاف پذیری بیشتر، شفافیت بالاتر، نقطه ذوب بالاتر و خلوص بیشتر برای درست کردن شمع پارافینی بیشتر کاربرد دارد. رنگ ها در این کاربرد بهتر حل شده و شفافیت بیشتری دارند.

تفاوت پارافین جامد و کریستال

‎تفاوت پارافین کریستال و معمولی در درصد چربی و تصفیه میباشد.درصد چربی پارافین کریستال کمتر از پارافین معمولی بوده و دارای مقاومت بیشتر و مدت زمان سوخت بیشتر و رنگ پذیری بهتر بوده و حاصل از نفت خام میباشد و درحالی که پارافین معمولی حاصل از ضایعات نفت میباشد و نسبت به پارافین کریستال از تصفیه کمتری برخوردار میباشد و از نظر ظاهری رنگ تیره تر و کدرتر نسبت به کریستال دارد و از قیمت پایین تری نسبت به کریستال برخوردار می باشد.

ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﮐﺮﻳﺴﺘﺎﻝ ﺷﻔﺎﻑ ﺗﺮ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﺗﺮ ﺍﺯ ﭘﺎﺭﺍﻓﻴﻦ ﺟﺎﻣﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻄﻮﺭ ﮐﻠﻰ ﺍﺯ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﺑﺎﻻﺗﺮﻯ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ

پارافین ژله

شمع دریا

این پارافین با شفافیت بسیار بالا بیشتر حالت تزئینی دارد و در شمع های لیوانی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. از لحاظ مدت زمان سوخت بهتری نسبت به پارافین جامد برخوردار می باشد.این پارافین به دما حساس بوده و از آسیب پذیری بالایی برخوردار است و از همین رو برای ذوب کردن آن از حرارت غیر مستقیم (بخار آب یا بن ماری) استفاده می شود.

بدیهی است که در صورت تماس با حرارت بالا این پارافین آسیب میبیندو تغییر رنگ از شفافیت به زرد رنگی میدهد و موجب آسیب دیدن سیستم پارافین و آزاد کردن گاز هیدروژن می شود.

پارافین ژله ای به دلیل چربی بالا کاملا سفت نمی شود و بنابراین در شمع های لیوانی کاربرد دارد؛ اشکی تولید نمی کند و از این رو میزان بالای درصد چربی آن اهمیتی ندارد.

مهم ترین نکته در شمع های ژله ای زمان اضافه کردن پارافین به لیوان است که شمع دارای حباب نباشد گرچه وجود حباب تاثیری برروی شمع ندارد اما از نظر زیبایی بسیار حائز اهمیت است.

پارافین مایع

این پارافین از غلظت پایینی برخوردار میباشد و روغنی شکل است ، برای ساخت شمع مایع بکار گرفته میشود و شفافیت آن و بیرنگ بودن آن رابطه ی مستقیم دارد. می توان گفت چندان شباهتی به پارافین ندارد و شما را خیلی زود به نتیجه دلخواهتان می رساند.

بیزوکس یا موم عسل شمع سازی

موم زنبور عسل از قدیم برای شمع سازی استفاده میشد. امروزه نیز موم عسل به صورت ورق های رنگی، گرانول مومی یا موم پرک و به صورت شمش و قالب موم برای شمع سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. موم عسل به دلیل طبیعی بودن در هنگام سوختن نه تنها هیچ گونه دود سمی ایجاد نکرده بلکه باعث تصویه و پاکسازی هوا نیز می شود.

علت انتخاب پارافین به جای موم عسل برای شمع سازی

موم زنبور عسل ماده ای کاملا طبیعی و برای شمع سازی بسیار مناسب است، اما موم زنبور ذاتا به رنگ خاص خود بوده و به دلیل درصد چربی طبیعی از شفافیت کافی برای درست کردن شمع های مانند شمع ژله ای یا دریا برخوردار نمی باشد. از این رو از پارافین برای شمع های تزئینی شفاف بیشتر استفاده می شود.

چرا باید از انواع پارافین شمع سازی کمتر استفاده کرد؟

پارافین یک محصول جانبی از صنعت پتروشیمی است ، به این معنی که تولید آن نه پایدار است و نه سازگار با محیط زیست. این ماده باید به شدت با سفید کننده و سایر مواد شیمیایی خالص تصفیه شود که دقیقاً برای محیط زیست مضر و آسیب رسان می باشد.

پارافین به خودی خود ماده ای چرب با بوی نامطبوع است و استفاده از آن چندان مطبوع نخواهد بود. از این رو تولید کنندگان مواد نگهدارنده ، خوشبو کننده ها و مواد شیمیایی حاوی عطر را به پارافین اضافه می کنند تا از آن استفاده شود و این مواد اضافی می توانند باعث تحریک پوست حساس شوند.

حتی بدون اضافه کردن مواد دیگر ، پارافین گاهی اوقات به خودی خود باعث تحریک و التهاب می شود. این ماده یک سد انسداد (ضد آب) بر روی پوست است به این معنی که می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث مشکلاتی برای  پوست چرب یا پوست مستعد به آکنه شود.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن