طرز تهیه صابون خانگی با موم عسل

صابون خانگی با موم عسل

موم عسل کاربرد‌های بسیار زیادی دارد، به طوری که می‌تواند در  بیش از 100 محصول، مورد استفاده قرار بگیرد. آشنا شدن با طرز تهیه صابون خانگی با موم عسل مزایای طبیعی بسیاری می‌تواند داشته باشد.

موم عسل در محصولاتی مانند انواع شمع‌ها، لوسیون‌ها و بالم‌های لب مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص موم بستگی به محصولی‌ است که در آن به کار می‌رود؛ به طوری که خاصیت نرم کنندگی را در لوسیون‌ها و بالم‌های لب ایجاد می‌کند. شمع تهیه شده از موم عسل هم باعث تمیز شدن هوای محیط می‌شود. و اما در تهیه صابون‌ خانگی، موم عسل باعث سخت شدن آن و ماندگاری بیشتر آن می‌شود.

ماده‌ای که توسط زنبورها ترشح می‌شود و برای ذخیره عسل یا محافظت از لارو و شفیره مورد استفاده قرار می‌گیرد، به محصول جانبی در تولید عسل تبدیل می‌شود. شانه‌های انتهایی یک کندوی عسل سبک‌تر و خالص‌تر از شانه‌های تخم‌ها هستند. موم گرچه می‌تواند تقریباً سفید باشد‌؛ اما اغلب دارای رنگ زرد روشن می‌باشد. موم موجود در شانه تخم‌ها بسته به سطح ناخالصی‌ها می‌تواند مایل به قهوه‌ای نیز باشد.

اگرچه در ساخت صابون از موم عسل بعنوان یک چربی استفاده می‌شود؛ اما فقط قسمت کوچکی از آن تبدیل به صابون می‌شود. بنابراین موم در تهیه صابون، باید به عنوان یک ماده افزودنی در نظر گرفته شود. در واقع به جای ماده تشکیل دهنده اصلی به عنوان یک تقویت کننده به ترکیب افزوده می‌شود. به عنوان نمونه اگر از موم در تهیه صابون شیر بز  استفاده شود، شیر بز خواص نرم کنندگی را ایجاد می‌کند و موم باعث سخت شدن ماده نرم می‌شود. موم عسل عطر و بویی را نمی‌تواند به صابون اضافه کند؛ بنابراین هر نوع عطر دهنده دلخواه باید به ترکیب صابون اضافه شود.

موم عسل را از کجا می‌توان تهیه کرد

در صورتی که خودتان زنبورداری می‌کنید، در حال حاضر شما موم در اختیار دارید و می‌توانید به روش‌های مختلف از آن استفاده کنید و به دلیل اینکه این ماده را خودتان تهیه می‌کنید از کیفیت و طبیعی بودن آن می‌توانید اطمینان داشته باشید. اما اگر نه زنبورداری می‌کنید و نه آشنایی دارید که این کار را انجام دهد، باید آن‌را خریداری کنید.

فروشگاه سارموم موم طبیعی زنبورعسل را در انواع رنگ و با مدل‌های ورق‌های رنگی موم عسل، قالبی و گرانول مومی برای فروش دارد. شاید برای ساخت صابون بهترین نوع موم، موم گرانولی باشد؛ این گلوله‌های کوچک موم به راحتی جدا می‌شوند و خیلی سریع ذوب می‌شوند. برخی از این پاستیل‌ها سفید رنگ هستند. اگرچه رنگ طبیعی آن‌ها کرمی یا زرد روشن می‌باشد. علاوه بر رنگ این محصول، عوامل دیگری از جمله زنبورداری ارگانیک یا پایدار وجود دارند که هنگام خرید موم باید به آن‌ها توجه کنید.

طرز تهیه صابون خانکی با موم عسل

وسایل مورد نیاز تهیه صابون خانگی با موم

ابتدا باید توجه کنید که موم را نباید به صابون ذوب شده اضافه کنید. پایه‌های صابون‌های پیش ساخته حاوی فرآورده‌های نفتی هستند تا امکان ذوب و سخت شدن مجدد را فراهم کنند. اگرچه این مواد طبیعی نیستند؛ اما این روش ایمن‌ترین راه صابون سازی محسوب می‌شود. اگرچه موم عسل باعث سفت شدن صابون می‌شود؛ اما در واقع موم باعث نرم‌تر شدن صابون نیز می‌شود. اگر می‌خواهید صابون عسل برای کودکان تهیه کنید بهتر است صابون با پایه گلیسیرین خریداری کنید.

در اینجا می‌خواهیم به تهیه یک صابون با استفاده از موم عسل بپردازیم. درست است که موضوع عسلی ما در حال حاضر بر روی موم عسل می‌باشد؛ ولی از خود عسل هم در تهیه این صابون خانگی می‌خواهیم استفاده کنیم. همچنین می‌خواهیم تکنیک قالب شانه عسل برای تهیه صابون را به کار ببریم.

مواد تشکیل دهنده

مواد مورد نیازی که در تهیه صابون خانگی با استفاده موم عسل به کار می‌روند، عبارتند از:

  • 382 گرم روغن زیتون
  • 382 گرم روغن نارگیل
  • 382 گرم پیه گوشت گاو
  • 68 گرم روغن کرچک
  • 124 گرم روغن بادام
  • 28 گرم موم
  • 192 گرم سود
  • 411 گرم آب
  • 56 گرم رایحه یا روغن اساسی

نسبت و میزان درصد موادی که در دستورالعمل صابون خانگی با موم عسل به کار می‌روند شامل اعداد زیر هستند:

28 درصد روغن زیتون، 28 درصد روغن نارگیل، 28 درصد پیه گاو، 5 درصد روغن کرچک،9 درصد روغن بادام،2 درصد موم ابتدا، می‌خواهیم یک تکنیک قالبی خاصی را ارائه دهیم که کاملا با کار ما سازگار است.

تکنیک قالب شانه عسل

ظرف مخصوص درست کردن صابون خانگی

از این تکنیک می‌توان در تهیه انواع مختلف صابون استفاده کرد. برای درست کردن قالب دو تکه نایلون حباب دار را با اندازه یکسان برش دهید. یکی از آن‌ها را به عنوان قسمت پایینی قالب و دیگری را به عنوان قسمت بالایی آن در نظر بگیرید. حباب‌ها باید رو به بالا باشند تا یک الگوی کندوی عسل عالی در بالا و پایین صابون ایجاد شود.

مراحل تهیه صابون خانگی با موم عسل

گرانول مومی درست کردن صابون خانگی

افزودن موم به روغن‌های ذوب شده

روغن‌های مورد نیاز برای تهیه صابون را همانند دستورالعمل‌های سایر صابون‌ها اندازه‌گیری کرده و ذوب کنید. نقطه ذوب موم عسل حدود 62 سانتیگراد می‌باشد؛ بنابراین شما مجبورید روغن‌های خود را به دمایی بالاتر از حد معمول برسانید. سپس اجازه دهید تا خنک شوند. وقتی روغن‌هایتان گرم شدند و از حالت بسیار داغ خارج شدند، موم گرانولی را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا ذوب شود.

خنک کردن روغن‌های گرم شده در آب

تهیه صابون خانگی با موم عسلی

اگر نمی‌خواهید صبر کنید تا روغن‌های شما به آرامی و در دمای محیط خنک شوند، می‌توانید با قرار دادن قابلمه صابون خود در چند لیتر آب خنک در سینک، آن‌ها را خنک کنید. با گذشت زمان خواهید دید که روغن‌ها در اطراف لبه‌های ظرف جامد می‌شوند پس باید آن‌ها را به صورت مداوم هم بزنید تا حالت ذوب خود را حفظ کنند.

هنگامی که دمای روغن‌ها به حدود 120 فارنهایت کاهش یافت، آن‌ها را از حمام آب خارج کنید. این دما تقریباً همان دمای مورد انتظار ما می‌باشد تا بدون اینکه ترکیب بیش از حد غلیظ و سفت شود از آن استفاده کنیم.

افزودن عسل به روغن‌ها جهت تهیه صابون ابرو

ذوب شدن گرانول برای تهیه صابون خانگی

 به طور معمول، شما فقط می‌توانید به میزان خیلی کم در ترکیب خود از عسل استفاده کنید. قبل از افزودن سود، عسل را به روغن صابون اضافه می‌کنیم.

برخی از روغن‌های موجود در ترکیب صابون را جدا کرده و عسل را به آن اضافه کنید. آن‌را خوب مخلوط کنید. از آنجا که عسل بر پایه آب است و نمی‌تواند کاملاً با روغن‌ها ترکیب شود بهتربن کار اینست که به کمک مخلوط کن تلاش کنید تا ترکیب را هم بزنید.

افزودن ترکیب بدست آمده به سایر روغن‌ها

تهیه صابون خانگی با موم زنبور عسل

روغن عسل را دوباره به قابلمه اضافه کنید و کاملاً با سایر روغن‌ها مخلوط کنید. از آنجا که رفته رفته موم عسل در حال سخت شدن و عسل در حال جدا شدن می‌شود، بهتر است قبل از افزودن ماده چربی، اطمینان حاصل کنید که کل ترکیب به خوبی مخلوط شده است.

سود را به ترکیب اضافه و به آرامی هم بزنید

هنگامی که روغن‌ها، موم و عسل به خوبی مخلوط شوند، زمان اضافه کردن سود سوزآور فرا می‌رسد.  سود را به روغن‌ها اضافه کرده و با کمک کاردک یا انتهای مخلوط کن آن‌را به آرامی هم بزنید. بعد از گذشت چند دقیقه خواهید دید که بلافاصله ترکیب شروع به ضخیم‌تر شدن می‌کند.

بعد از این‌که یک یا چند دقیقه صابون را هم زدید و روغن و سود به خوبی مخلوط شدند، روغن معطر دلخواهتان را به آرامی اضافه کنید و با مخلوط کن چوبی چند لحظه آن‌را هم بزنید. صابون شما آماده است.

برای ایجاد قالب شانه عسل، صابون تهیه شده را با نایلون حباب‌دار بپوشانید

شانه عسل صابون خانگی

پس از ریختن صابون در قالب، روی آن‌را با نایلون حباب دار دومی که به همان اندازه برش داده بودید بپوشانید. دقت کنید که حباب‌های آن به سمت صابون باشند. اطمینان حاصل کنید که حباب‌ها کاملاً به داخل صابون نرم فشار داده شوند.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن