رایحه درمانی با سوزاندن عود

رایحه درمانی با عود

 رایحه درمانی ( عطر درمانی ) یا آروماتراپی امروزه در پزشکی جایگزین از جمله درمان‌هایی است که بسیار به آن توجه می‌شود.رایحه درمانی با عود در این میان یکی از بی‌خطرترین، کم‌هزینه ترین، ارزان‌ترین و اثربخش‌ترین متدهای درمانی است.

بسیاری از گیاهان درمانی از خود رایحه ای ندارند و برای ایجاد رایحه و استفاده از خواص درمانی آن‌ها باید سوزانده شوند یکی از این گیاهان عود است؛  استفاده از عود قدمتی دیرینه دارد. سال‌هاست که برای ایجاد آرامش، افزایش انرژی مثبت از انواع مختلف عود در مراسم و مناسبت‌های خاص استفاده می‌شود.

کاربرد عود از گذشته تا به امروز

رایحه درمانی با عود از گذشته تا امروز

در اصل می‌توان گفت، عود بطورسنتی از صمغ و کندر و چوب‌های معطر، پوست درختان، دانه‌ها، ریشه‌ها، علف‌ها و گل‌ها ساخته می‌شود. از زمان‌های بسیار قدیم تاکنون برای برگزاری مراسم‌های مذهبی و معنوی در مکان‌های مختلف نظیر معابد، کلیساها، مساجد و … به منظور پاکسازی فضا از عود استفاده می‌شود. کتیبه‌ای مصری متعلق به 1530 قبل از میلاد مسیح استفاده از عود را ذکر کرده است.

عودها به شکل چوب‌های خام، علف‌های خرد شده، پودر یا به صورت مایع و روغن هستند. امروزه عودهای مخروطی و شاخه‌ای کاربرد بیشتری دارند. عودهای مخروطی توسط ژاپنی‌ها در اواخر سال 1800 میلادی عرضه شد. عودهای ماسالا و شاخه‌های جاس حدود سال 200 بعد از میلاد توسط بودائی‌ها از هندوستان به چین وارد شد. استفاده از عود در یونان باستان در اوایل قرن 8 قبل از میلاد مسیح رایج بوده است.

قدیمی‌ترین منابع مربوط به گیاه درمانی و عود به “وداهای” هندی باز می‌گردد و بودایی‌ها نیز در طب “آیوراودا” از عود به عنوان وسیله‌ای معجزه‌گر استفاده می‌کنند. سوزاندن عود باعث دور شدن امواج و انرژی های منفی موجود در محیط می‌شود. خود به تنهایی یکی از درمان‌های اثربخش برای جلوگیری و رفع استرس، ایجاد آرامش و تمدد اعصاب، رفع خستگی و بسیاری از بیماری‌های دیگر است.

مهدی تجلی‌فر،کارشناس گیاهان آپارتمانی، در مورد استفاده از رایحه درمانی به وسیله عود گفتند:

ترکیبات معطر طبیعی گل‌ها و گیاهان که درعود یافت می‌شود، از طریق مژک‌های موجود در بینی وارد سیستم لیمبیک مغز و قسمت مخاطی هیپوتالاموس شده و با تحریکات اعصاب بویایی این قسمت که مسئولیت احساسات، تنفس، ضربان قلب، غدد درون ریز و حافظه و یادگیری را بر عهده دارد، تاثیر قابل توجهی بر روحیات و خلق و خو می‌گذارد.صاره معطر گیاهان موجود در عود به دلیل ساختار تشکیل دهنده شان که معمولا شامل آلدئیدها، کتون‌ها و استرهاست، نقش بسزایی در سلامت جسم و ذهن دارند که البته هریک از رایحه‌ها خاصیت ویژه‌ای دارند.

تحقیقات در مورد اثر رایحه درمانی عود

رایحه درمانی با عود انواع مارک ها

تحقیقات گسترده در سال‌های اخیر در مورد اثر رایحه درمانی با عود انجام گرفته است که در این تحقیقات ویژگی‌های زیر بررسی و برروی آن‌ها تاکید شده است.
– اثر استفاده از عود در مراقبه باعث می‌شود رایحه‌های مختلف و مطبوع موجود در عود، فرد را فعال‌تر و سرزنده‌تر کرده و باعث ارتباط شخص با درون خود می‌شود.

  • استنشاق رایحه مطبوع باعث ایجاد و ارسال پیام‌های عصبی در مغز و کل سیستم عصبی و دریافت واکنش‌های مثبت می‌شود.
  • سوزاندن عود خود به تنهایی یکی از درمان‌های اثربخش برای جلوگیری و رفع استرس، ایجاد آرامش و تمدد اعصاب، رفع خستگی و بسیاری از بیماری‌های دیگر است.
  • سوزاندن عود باعث دور شدن امواج و انرژی‌های منفی موجود در محیط می‌شود.

نحوه تاثیر رایحه عود بر روی افراد مختلف

ترکیبات معطر طبیعی گل‌ها و گیاهان که در عود یافت می‌شود، از طریق مژک‌های موجود در بینی وارد سیستم لیمبیک مغز و قسمت محاطی هیپوتالاموس شده و با تحریکات اعصاب بویایی این قسمت که مسئولیت احساسات، تنفس، ضربان قلب، غدد درون ریز، حافظه و یادگیری را بر عهده دارد، تاثیر قابل توجهی بر روحیات و خلق‌وخو می‌گذارد.

عصاره معطر گیاهان موجود در عود به دلیل ساختار تشکیل‌دهنده‌شان که معمولا شامل آلدئیدها، کتون‌ها واسترها است، نقش به‌سزایی در سلامت جسم و ذهن دارند. البته هریک از رایحه‌ها خاصیت ویژه‌ای دارند و این تاثیرات نقش بسزای در رایحه درمانی با عود ایفا دارند.

برخی گیاهان مثل اسطوخودوس که حاوی آلدئیدها هستند؛ اثرات ضد التهابی داشته، آرام‌بخش و ضد ویروس هستند. برخی دیگر از عصاره‌ها مثل یاسمن، مشک، رز و لیمو باعث هوشیاری و افزایش تمرکز و یادگیری می‌شود.

در خرید عود به چیز باید توجه کرد؟

عودها در انواع رایحه‌ها با سایز های مختلف تولید می‌شوند برای مثال عود های شاخه‌ای، عودهای مخروطی، عودهای شاخه ای بلند و … از انواع اشکال مختلف عودهای خوشبو می‌باشند.

انواع عود و خواص آن‌ها

با توجه به فضایی که می‌خواهید در آن از عود استفاده کنید و یا نوع جاعودی ای که دارید، حتماً به شکل عود مورد نظر خود توجه داشته باشید.

  • عود دارچین: ضد سرماخوردگی
  • عود اکالیپتوس: ضد سرماخوردگی، آنفلوانزا و ضدعفونی‌کننده
  • عود نعنا: شاداب‌کننده
  • عودهای اکالیپتوس، اکلیل کوهی، دارچین، مریم‌گلی در مجموع شاداب کننده
  • ود آویشن برای درمان استر
  • برای رفع خستگی جسمی: عودهای دارچین، اکالیپتوس، نعنا و مریم‌گلی
  • برای رفع خستگی فکری: عود هل، اکلیل‌کوهی و اسطوخودوس
  • برای رفع حواس‌پرتی و فراموشی: عود اکلیل‌ کوهی و چوب سرو
  • برای رفع سوء هاضمه، اختلالات گوارشی و بی‌اشتهایی: عود هل، نعنا، بابونه، دارچین، اکلیل کوهی، اکالیپتوس و اسطوخودوس
  • برای رفع میگرن: عود یاس، اسطوخودوس و اکالیپتوس
  • برای رفع میگرن: عود یاس، اسطوخودوس و اکالیپتوس
  • به عنوان مسکن و ضد درد: اکلیل کوهی، بابونه، نعنا و ا سطوخودوس
  • برای رفع سردرد: یاس، نعنا، مریم گلی، بابونه، اسطوخودوس و اکلیل کوهی
  • و برای تقویت قلب: اکلیل‌کوهی و نعنا را به کار می‌برند.
  • عودهایی که برای ضدعفونی کردن محیط مناسب هستند عبارتند از: دارچین، چوب صندل، آویشن و گل سرخ

بررسی‌ها نشان می‌دهد، بوییدن رایحه درخت سدر، گل رز، یاسمن و چوب صندل برای رفع پرخاشگری و ستیزه‌جویی موثر است.

مدت زمان سوخت انواع عود

رایحه درمانی با عود آبشاری

مدت زمان سوخت عودها و اثر سوزاندن عود در رایحه درمانی با توجه به نوع آن ،شاخه‌ای، مخروطی یا عود DHOOP متفاوت است.

ضمن اینکه معمولا در عودهای دست ساز شاخه‌ای، بدلیل کیفیت بسیار بالایی که دارند، مدت زمان سوختن آن‌ها بیشتر از عودهای پایه طبیعی می‌باشند.

نکته مهمی که باید در خصوص مدت سوختن عود به آن توجه کرد این است که نوع قرار گرفتن عود و جاعودی نیز در مدت زمان سوختن عودها تعیین کننده است. بعنوان مثال استفاده از جاعودی های ایستاده، معمولا چون سبب می‌شوند که عود در حالت ایستاده یا عمود در آن‌ها قرار بگیرد، پس عود با سرعت کمتری می سوزد و مدت زمان سوختن آن نسبت به زمانی که همان شاخه در یک جاعودی خط کشی به‌صورت افقی قرار بگیرد بیشتر است.

همچنین محل قرار گرفتن عود مثلا در جریان هوای ملایم و یا ساکن یک اطاق قرار بگیرد نیز در مدت زمان سوختن آن موثرتر است تا زمانی‌که همان شاخه عود در جریان شدیدتر هوای محیط قرار بگیرد.

تفاوت عود دست ساز و شرکتی

عودها به دو نوع دست‌ساز و شرکتی می‌باشند که حتی تفاوت قیمت بالایی دارند اما تفاوت این دو نوع عود در چیست؟

رایحه درمانی با عود دست ساز یا شرکتی

عود دست ساز

فرمول ساخت عودهای دست ساز قدمت بسیار دارد و سینه به سینه به نسل های بعد منتقل شده است.این عود ها با استفاده از ماسالا و ادویه طبیعی و حتی در برخی موارد خوراکی و از ترکیب آن با روغن گیاهان و عصاره های طبیعی دیگر ساخته می شوند و علاوه بر ماندگاری رایحه بالا (تا یک هفته) ، تاثیر درمانی جسمی و روحی بالایی دارند.

مدت زمان سوخت عود دست ساز بالاست؛ی توان بعد از مقداری استفاده عود را خاموش کرد و در دفعات بعدی استفاده نمود.

رایحه بعضی از عودهای دست ساز به قدری زیاد است که حتی خاکستر آن نیز تا مدتی بوی بسیار مطبوعی از خود ساطع می‌کند و یا حتی قبل از اینکه عود را روشن کنید، می توانید از بوی خوش رایحه آن لذت ببرید.

عود شرکتی

عودهای شرکتی شیمیایی هستند؛ رایحه بسیارکمتر از عودهای دست ساز است و در مورد خواص رایحه درمانی با عود نباید انتظار چندانی از آن‌ها داشته باشید.

کدام نوع عود برای ماه تولد شما مناسب است

عودهای خوشبو براساس طالع بینی هندی متولدین ماه های مختلف نیز ساخته شده است. در صورتیکه شما از آن دسته از افرادی می‌باشید که به طالع بینی اعتقاد دارید و خصوصیات ویژه‌ای را برای متولدین ماه های سال متصور می‌شوید، می‌توانید از عودهای خوشبو متولدین همان ماه بهره ببرید.

بعنوان مثال، عود ماه شهریور محصول شرکت HEM کشور هندوستان بوده و رایحه خوشبوی آن سازگار و متناسب با روانشناسی متولدین این ماه ، بر اساس طالع بینی هندی متولدین شهریور ماه می باشد.

شرکت هم HEM اقدام به ساخت عودهای متناسب با طالع بینی هندی ماه های مختلف نموده است که شامل:

  • عود ماه فروردین  FARVARDIN HEM
  • عود ماه اردیبهشت ORDIBEHESHT HEM
  •   عود ماه خرداد KHORDAD HEM
  • عود ماه تیر TIR HEM
  • عود ماه مرداد MORDAD HEM
  • عود ماه شهریور SHAHRIVAR HEM
  • عود ماه مهر MEHR HEM
  • عود ماه آبان ABAN HEM
  • عود ماه آذر AZAR HEM
  • عود ماه دی DEY HEM
  • عود ماه بهمن BAHMAN HEM
  • عود ماه اسفند ESFAND HEM

به جای اسپری های خوشبو کننده شیمیایی میتوانید از عود طبیعی استفاده کنید که نه تنها ضرر ندارد بلکه خواص درمانی به شماری دارد و رایحه خوش را در فضای اتاق شما به وجود می آورد.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن