شمع تراپی چیست و چگونه از انرژی شمع استفاده کنیم

شمع تراپی چیست

شمع تراپی برای متحد کردن سه قدرت ذهن، بدن و روح استفاده می‌شود. این روش برای قرن‌ها مورد استفاده بوده است و تقریباً توسط هر آیینی انجام شده است. در واقع، شمع تراپی یا شمع درمانی می‌تواند به چند مورد اشاره داشته باشد که یکی از این موارد، استفاده از شمع‌های گوش برای حذف موم جمع شده در گوش و موارد دیگر، ترکیبی از نور و رایحه درمانی است که به شدت بر متافیزیک تکیه دارد. در هر صورت، شمع درمانی به عنوان یک درمان و روش طبیعی محسوب می‌شود که قدمت آن به صدها یا هزاران سال قبل بازمی‌گردد.

در فرایند تمرکز با شمع یا شمع تراپی، یک شمع بازتابی از شماست تا بتوانید خود را ببینید و روی خود، تمرکز کنید. یک شمع می‌سوزد تا خواسته‌هایتان را به شما یادآوری کند. نور ناشی از آن، تغییرات اخلاقی و معنوی را که می‌خواهید ایجاد کنید به شما یادآوری می‌کند.

شمع تراپی را می‌توان به روش‌های مختلف با هدف پاکسازی و درمان بدن و تقویت بدن، ذهن و روح انجام داد. از جمله‌ی این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیتیشن
  •  ریکی
  •  متعادل کردن چاکرا
  •  انرژی درمانی و بسیاری موارد دیگر…

شمع گوش در شمع تراپی چیست؟

شمع گوش با شمع تراپی

یک نظریه‌ی رایج در این زمینه وجود دارد که اشاره می‌کند که تاریخچه‌ی استفاده از شمع‌ گوش برای حذف موم انباشته شده از گوش به سرخپوستان هوپی ( نام یکی از قبایل بومی آمریکا) برمی‌گردد، با این حال این موضوع، هم توسط خود هوپی‌ها و هم طیف وسیعی از پزشکان متخصص مورد مناقشه قرار دارد. برخی، شواهدی را نقل می‌کنند که نشان می‌دهد این عمل در میان مصریان باستان رایج بوده است، در حالی که برخی دیگر معتقدند که شمع گوش در بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان به طور گسترده انجام می‌شده است. این روش کمی خطرناک است و بنابراین شمع گوش باید با دقت بسیار زیادی انجام بگیرد.

شمع گوش، قرار دادن یک مخروط توخالی ساخته شده از پنبه‌ی تقویت شده با موم زنبور عسل، در گوش می‌باشد. گفته می‌شود که در این روش، گرما باعث ذوب شدن موم موجود در گوش می‌شود که سپس به داخل مخروط کشیده می‌شود. بسته به میزان تجمع موم، ممکن است لازم باشد که این روش چندین بار تکرار شود. خطرات آشکاری که در این روش وجود دارد، شامل آسیب رسیدن به پرده گوش، سوختن پرده گوش و کاهش شنوایی می‌باشد. هرگز توصیه نمی‌شود که یک فرد به تنهایی شمع گوش انجام دهد و فقط باید از “خدمات” یک درمانگر یا پزشک با تجربه استفاده کرد.

شمع تراپی یا شمع درمانی و تاثیر آن بر احساسات

شمع تراپی 2

اغلب مواقع، شمع تراپی به روشن کردن شمع‌هایی با رایحه‌های مختلف اشاره دارد که تصور می‌شود بر روی تغییرات زندگی افراد تأثیر می‌گذارد و یک قدرت “جادویی” به افراد می‌دهد. رایحه درمانی شمع نیز معمولاً همراه با نور و صدا برای جلوه‌ای خوب و متعادل استفاده می‌شود. استفاده از شمع، اکثرا در اغلب مراسمات دیده می‌شود که رنگ و رایحه شمع‌ها براساس سلیقه وخواسته‌های مورد نظر تغییر می‌کند. به عنوان مثال، اگر فردی تمایل به آرامش یا درمان دارد، بهتر است از یک شمع آبی با رایحه مناسب برای درمان مورد نظر استفاده کند.

نظریه چاکرا در شمع تراپی بسیار محبوب است. هر یک از چاکراها (مراکز انرژی در بدن) با رنگ خاصی ارتباط مستقیم دارند. شمع تراپی همراه با رنگ درمانی برای بهبود یا تقویت چاکراها استفاده می‌شود.

در کل هفت چاکرا وجود دارد که شامل تاج (بالای سر)، چشم سوم (مرکز پیشانی)، گلو، قلب، خورشیدی (کبد، طحال، روده کوچک و پانکراس)، خاجی (پایین شکم، رحم، روده بزرگ، پروستات، تخمدان‌ها و بیضه‌ها) و پایه ستون فقرات می‌باشند. هر چاکرا رنگی دارد که بنفش برای تاج، نیلی برای چشم سوم، آبی برای گلو، سبز برای قلب، زرد برای خورشیدی، نارنجی برای خاجی و قرمز برای پایه ستون فقرات می‌باشد.

شمع درمانی در مراسمات

تعداد زیادی از تمرین‌کنندگان وجود دارند که از مجموعه‌ای از شمع‌های رنگی به عنوان بخشی از یک مراسم برای آوردن برکت و قدرت به زندگی خود استفاده می‌کنند. استفاده از شمع‌های رنگی برای مراسمی مانند فال‌گیری، باروری و شکوفایی به هزاران سال قبل برمی‌گردد و اگرچه دنیای مدرن این کار را یک عمل بت پرستانه می‌داند؛ اما هنوز هم این مراسم به طور گسترده انجام می‌شوند. هر شمع رنگی دارای قدرت یا خواص “جادویی” خاصی است و اعتقاد بر این است که همراه با تشریفات و مدیتیشن، شمع تراپی می‌تواند بر منجر به تغییرات واقعی در زندگی افراد شود. قبلا مطلبی در مورد معنی رنگ هر شمع نوشته ایم که می توانید به طور کامل مطالعه کنید.

شمع تراپی در مراسمات

خواص متافیزیکی متاثر از رنگ‌ها، متمایز از رنگ‌های مرتبط با چاکراها می‌باشد. شمع تراپی متافیزیکی از طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها استفاده می‌کند که شامل طلایی، نقره‌ای، سفید، صورتی، زرد، نارنجی، قرمز، بنفش، آبی، سبز، قهوه‌ای و سیاه می‌باشد. به عنوان یک مثال، اگر هدف از استفاده از شمع افزایش انرژِی باشد، رنگ متافیزیکی مورد استفاده اغلب آبی خواهد بود؛ اما در شمع تراپی با چاکرا، به احتمال زیاد رنگ مورد استفاده ممکن است، بنفش یا نیلی برای سر یا شاید قرمز برای پایه ستون فقرات باشد.

چگونه شمع تراپی را در خانه انجام دهیم؟

شمع تراپی در منزل

انجام شمع تراپی بسیار آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که گوشه‌ای دنج از خانه خود را انتخاب کنید. یک تشک بردارید و روی آن بنشینید و یک شمع روشن در دست خود و در سطح سینه خود بگیرید. به مثبت‌ترین حالت ممکن به شمع خیره شوید و بین نور شمع و خودتان ارتباط برقرار کنید.

سپس می‌توانید واقعیت خود را از طریق تجسم، انرژی و احساسات خود بسازید. هر آنچه آرزو کنید، یا به موقع به دست می‌آید، صبور باشید و به آن چه می‌خواهید ایمان داشته باشید؛ چراکه ایمان داشتن به یک چیز، درواقع رسیدن به آن است.

سعی کنید که شمع را با نیت مثبت روشن کنید. همچنین شمعی با رنگی که بیشتر دوست دارید انتخاب کنید. شمع رنگین کمانی بهترین شمع برای درمان است.

روش دیگر انجام شمع تراپی، قرار دادن شمع در فاصله دور از خود و تمرکز بر روی شعله شمع است.

شمع فضایی آرامش بخش و خواب آور ایجاد می‌کند. قدرت شمع شما را از نظر ذهنی، جسمی و عاطفی به مکانی خارق‌العاده می‌برد. برای شمع تراپی به شمع‌های گران قیمت یا شمع‌های معطر نیاز ندارید، یک شمع ساده موم عسل می‌تواند این کار را انجام دهد.

شمع ها را کجا باید قرار دهیم؟

برای درمان، شمع‌ها را باید بر اساس تعداد مورد نظر، در مکان مشخصی قرار داد.

1 عدد شمع: می‌توانید آن‌را در دست بگیرید یا در جایی دورتر قرار دهید و روی آن تمرکز کنید.

3 عدد شمع: یک مثلث متساوی الاضلاع بسازید (داخل آن بنشینید) و هر شمع را در سه گوشه آن قرار دهید.

4 عدد شمع: یک مربعی را تصور کنید (داخل آن بنشینید) و هر شمع را در چهار گوشه مربع قرار دهید.

5 عدد شمع: این روش همچنین به عنوان ستاره 5 نقطه‌ای شناخته می‌شود. یک ستاره پنج نقطه‌ای را تصور کنید، داخل ناحیه مرکزی ستاره (ستاره پنج‌پر) بنشینید و شمع‌ها را روی گوشه‌های ستاره قرار دهید.

چگونه با انرژی شمع کار کنیم؟

هنگام استفاده کردن از شمع، می‌توانید به همان اندازه که دوست دارید ساده طبع و یا پیچیده باشید. پیشنهاد می‌شود هیچ وقت شمعی را بدون نیت و بدون دلیل روشن نکنید.

  • در مکانی ساکت بنشینید شمع را در دستان خود و در سطح قلب خود نگه دارید و قسمتی از زندگی خود را که می‌خواهید تغییر دهید تجسم کنید. این کار ارتباطات شما با شمع را اختصاصی می‌کند و اجازه می‌دهد انرژی مورد نیاز به روش مستقیم‌تری به سمت شما بیاید. با یک دیدگاه مثبت شروع کنید و سپس بر اساس موقعیت خاص خودتان، آن‌را بسط دهید.
  • به همان اندازه که انرژی مثبت به یک شمع (یا هر چیز دیگری) بدهید، از آن انرژی به دست می‌آورید. شما باید واقعیت خود را با استفاده از انرژی، احساسات و تجسم خود بسازید. هر چیزی که می‌خواهید ایجاد کنید ممکن است خیلی سریع اتفاق بیفتد یا مدتی طول بکشد. تجربه نشان می‌دهد که نتایج خوب فقط در زمان مناسب به دست می‌آیند که این به ما درس بزرگی می‌دهد.
  • هر زمان که شمعی را روشن می‌کنید، همیشه نیت واقعی خود را بیان کنید و با دیدگاه مثبت آن‌را خاموش کنید.
  • از شمع‌هایی بر اساس رنگ مورد نیاز خود استفاده کنید.
شمع تراپی 5
  • از هفت رنگ چاکرا استفاده کنید و این شمع‌های کوچک را روشن کنید تا این رنگ‌ها در اتاق آزاد شوند. رنگ‌های رنگین کمان وقتی همه با هم روشن شوند قدرت شفابخشی شگفت انگیزی دارند.
  • برای مدیتیشن یک شمع بسوزانید. جلوی شمع بنشینید و روی نور آن تمرکز کنید.
  • شمعی را بسوزانید که از گیاهان و روغن‌های ضروری تهیه شده باشد. در این صورت قدرت گیاهان و عطرشان با قدرت نور آمیخته شده و یک عمل متبتی را نشان می‌دهند.
  • یک شمع بسوزانید تا تغییری واضح و افکار مثبت در خودتان ایجاد کنید.
  • شمع‌های روحیه ساز می‌توانند هر حالتی را بر اساس رنگ و نیت خوب ایجاد کنند. از قدرت نور و موم استفاده کنید.
  • می‌توان برای مراسم فصلی، شمع روشن کرد. جشن شروع هر تغییر جدید مانند زمستان، بهار، تابستان و پاییز، ماه نو یا کامل یا حتی تولدتان را در نظر بگیرید.
  • از یک شمع برای از بین بردن انرژی منفی از خانه، محل کار یا محیط اطراف خود استفاده کنید.

شمع تراپی اشکال مختلفی دارد و توسط طیف وسیعی از افراد انجام می‌شود. متخصصان طب جامع، از شمع درمانی برای حذف موم انباشته شده از گوش یا کمک به افزایش آرامش و تمرکز یک فرد بسیار آشفته، استفاده می‌کنند. همچنین، معتقدان به عرفان شرقی از شمع درمانی برای بهبود و تقویت چاکراها همراه با مدیتیشن استفاده می‌کنند. افرادی نیز هستند که از شمع درمانی برای ایجاد برکت و یا ایجاد تغییرات در زندگی خود استفاده می‌کنند. به عنوان سخن آخر می‌توان گفت، درست است که همه افراد قبول دارند که شمع تراپی در بهبودی و آرامش تأثیر گذار است، برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد.

آیا شما به شمع تراپی و درمان با روشن کردن شمع اعتقاد دارید؟

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن