فواید موم عسل برای مو و جلوگیری از ریزش آن

فواید موم عسل برای مو

از فواید موم عسل برای مو، خاصیت مرطوب کنندگی طبیعی و بدون بوی آن است که باعث شده، موم عسل به یک محصول محبوب و نرم کننده مو تبدیل شود. موم علاوه با خاصیت مرطوب کنندگی، باعث درخشش و محافظت از مو در برابر گرما می‌شود.

موم خالص یک محصول طبیعی جایگزین برای انواع لوسیون‌ها می‌باشد که دارای آنتی اکسیدان است و به عنوان مرطوب کننده بسیار مناسب است. مقدار کمی از این محصول همچنین می‌تواند برای ایجاد مدل مو و نرم کردن موهای صورت مناسب باشد. موم عسل حتی برای آقایانی که می‌خواهند برای موی سر و ریش خود ظاهری مد روز ایجاد کنند بسیار مناسب است.

موم عسل قویترن مرطوب کننده مو

موم عسل به طور طبیعی توسط زنبورهای عسل برای ذخیره و نگهداری عسل تولید می‌شود. موم عسل، کندوی زنبور عسل را ایجاد می‌کند و در نهایت به منظور محافطت از عسل و جلوگیری از ریخته شدن آن می‌شود. درست است که محصولات زیادی از موم‌های مختلف برای مو در بازار وجود دارد؛ اما هیچ کدام از آن‌ها نمی‌توانند جایگزین موم عسل شوند.

از فواید موم عسل برای مو داشتن ویتامین آ به میزان زیاد است؛ موم عسل همچنین دارای خواص ضد باکتری می‌باشد. بسیاری از فرهنگ‌های باستانی از موم عسل برای خواص درمانی آن استفاده می‌کردند. به عنوان مثال مصری‌ها از این ماده برای درمان درد مفاصل‌، التیام زخم‌ها و تسکین سوختگی استفاده می‌کردند. علاوه بر این موارد، احتمال مسدود شدن منافذ پوست یا تحریک پوست توسط موم کمتر از سایر محصولات شیمیایی می‌باشد.

فواید موم برای مو

فواید موم عسل برای موم سر

مرطوب کننده مو‌های خشک و شکننده

به دلیل دارا بودن ویتامین آ، موم به عنوان یک محصول بسیار خوب برای افزایش رطوبت از ریشه تا نوک مو به خوبی عمل می‌کند. اگر موهایی خشک، شکننده یا با موخوره دارید، استفاده از کمی موم می‌تواند موهایتان را تقویت کند.

نرم کننده موهای وز و ژولیده

اگر با حالت دادن به موهای سرتان هنگام خشک شدنشان مشکلی دارید، برای صاف کردن موهای ژولیده و موخوره دار می‌توانید از موم استفاده کنید. موم عسل همچنین به شما کمک می‌کند تا حالت موهای خود را در طول روز به طور کامل حفظ کنید.

پر طراوات کردن موها

درست است که شما باید موخوره‌های موجود در انتهای موی خود را تنها با کوتاه کردن آن‌ها از بین ببرید؛ اما می‌توانید فقط با مقدار کمی موم از موهای خشک و آسیب دیده محافظت کنید. با استفاده مداوم از موم عسل می‌توانید انتهای مو‌های خود را که خشک شده و حالت وز و ژولیده دارند، صاف کنید.

فواید موم عسل برای پوست سر خشک و انواع بیماری‌های پوستی

فواید موم برای مو سر و صورت

تحقیقات زیادی در مورد فواید درمانی موم عسل برای مو انجام گرفته است. این تحقیقات نشان داده‌اند که این ماده شگفت‌انگیز می‌تواند باعث تسکین خشکی پوست سر و خلاص شدن از شر شوره می‌شود. موم همچنین می‌تواند به کسانی که از بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس رنج می‌برند نیز کمک کند.

برای مزایای اضافی و جلوگیری از تحریک پوست، قبل از استفاده از موم طبیعی، آن‌را با روغن پایه مورد علاقه خود ترکیب کنید.

آیا موم باعث رشد مو می‌شود؟

با استفاده کردن از محصولی مانند موم، بدون شک موهای شما قویتر و انعطاف پذیرتر می‌شوند؛ اما آیا واقعاً این محصول می‌تواند باعث رشد موهای شما و ضخیم‌تر شدن آن‌ها شود؟ یک مطالعه بر روی مو در سال 2016 نشان داده است که استفاده از یک محصول حاوی موم می‌تواند باعث افزایش طول طبیعی مو در مدت 30 روز شود. البته ناگفته نماند که در این مطالعه محصولی که حاوی موم بود و مورد آزمایش قرار می‌گرفت، علاوه بر موم حاوی مواد دیگری هم بود. بنابراین دشوار است که بگوییم موم تنها دلیل این نتیجه بود.

با این حال، مطالعات دیگر نشان داده‌اند که موم باعث تسکین پوست و خلاص شدن از شر شوره سر می‌شود. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در ریزش و نازک شدن مو، تحریک و خارش پوست سر است. با استفاده از موم عسل می‌توانید پوست سر خود را تقویت کنید و با ریزش مو مواجه نشوید.

چگونگی استفاده از موم

بهترین راه برای شروع استفاده از این ماده، استفاده کردن از آن به مقدار بسیار کم در نوک انگشتان است. مقداری از موم گرانولی نرم شده را بر روی موهای خود درست بعد از دوش گرفتن، وقتی که هنوز موهایتان مرطوب است، استفاده کنید. همچنین می‌توانید از موم عسل هنگامی که مو‌هایتان خیس است، استفاده کنید.

هنگام استفاده از موم‌، باید به برخی از دستورالعمل‌های کلی توجه کنید:

  • برای اینکه فواید موم عسل برای مو‌های خود را ببینید، باید از مقدار کمی موم استفاده کنید. در واقع اگر از این ماده بیش از حد استفاده کنید، ممکن است باعث ایجاد رشته موهای تیز و وزوز شود.
  • قبل از اینکه بخواهید موم را به موهای خود بزنید، بهتر است آن‌را به دستان خود بمالید تا آن‌را به آرامی روی هر رشته مویی که می‌خواهید بمالید.
  • لزومی ندارد که از این محصول هر روز از آن استفاده کنید. بهتر است اگر قصد شستن موهای خود را دارید از موم استفاده کنید؛ چراکه اگر بدون شستشو از آن استفاده کنید، ممکن است تجمع بیشتر در سرتان داشته باشد و پاکسازی آن دشوار باشد.

پاکسازی و جداسازی موم از سر

اگر غالبا از موم استفاده کنید، شستن آن از روی مو بسیار دشوار می‌شود. برای از بین بردن موم از موهای سر، به روغن زیتون گرم، یک شامپوی مرطوب کننده و نرم کننده نیاز دارید.

فواید موم برای ریش

فواید موم عسل برای مو ریش

اغلب آقایانی که از انواع بالم‌ها و موم‌های مختلف برای ریش خود استفاده می‌کنند، تمایل دارند که از موم عسل بجای محصولات شیمیایی استفاده کنند؛ چراکه موم عسل باعث براقی شدن و استحکام مو می‌شود. همچنین استفاده از موم بهترین روش برای مدل دادن و شکل دادن به ریش ضخیم است.

کاربرد موم عسل برای رفع موهای زائد

علاوه بر تقویت رشد مو، می‌توان از موم برای از بین بردن موهای زائد نیز استفاده کرد. موم عسل یکی از رایج‌ترین مواد تشکیل دهنده موم موزدایی است. موم‌های تجاری معمولاً حاوی ترکیب موم عسل با رزین و روغن می‌باشند. برای رفع موهای زائد در خانه نیز می‌توانید از موم خالص استفاده کنید.

آیا موم باعث ریزش مو می‌شود؟

برخی از مشکلات در استفاده از موم مخصوصا برای کسانی که هر روز از آن استفاده می‌کنند و آن‌را به خوبی پاکسازی نمی‌کنند، وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین معایب موم، جمع شدن آن بر روی پوست سر می‌باشد که در صورت عدم شست و شو و جداسازی، فولیکول‌های مو را با مشکل روبرو می‌کند.

همچنین ممکن است یک بخش چسبنده‌ای از موم بر روی سر وجود داشته باشد که در صورت استفاده بیش از حد، ممکن است در موهایتان به چشم بخورد. این امر باعث جدا شدن موها و چرب شدن آن‌ها می‌شود که در نتیجه باعث کم پشت دیده شدن مو می‌شود.

نکاتی در مورد استفاده از موم برای رشد مو

فواید موم عسل برای مرطوب کردن مو
  • قبل از استفاده، ابتدا آن را امتحان کنید: بهتر است ابتدا موم را برای قسمت کوچکی از موهای خود امتحان کنید تا ببینید که چه تاثیری بر شکل و فرم موهایتان دارد. ممکن است حالت موهای خود را دوست داشته باشید و یا برعکس ممکن است موهایتان را خیلی براق و چرب کند. در واقع موم برای موهای همه مفید نیست. در صورتی که پوست سر شما در حال حاضر بیش از حد چرب است و این امر باعث ایجاد تحریک در پوست سرتان می‌شود. در این صورت بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که به راحتی شسته می‌شوند.
  • از مقدار کم( به اندازه یک نخود) استفاده کنید: نیازی نیست انگشتان و دستان خود را در موم آغشته کنید تا تاثیر آن‌را ببینید. به دلیل اینکه موم روان است و روی پوست و موها سرریز می‌شود، بهتر است فقط مقدار کمی از آن‌را استفاده کنید.
  • موهایتان را تنها با شامپو شستشو ندهید: اگر می‌خواهید موم استفاده شده را به طور کامل از سرتان از بین ببرید، به چیز قوی‌تری مانند روغن زیتون گرم یا سرکه سیب نیاز دارید. اگر موم عسل را به خوبی از سرتان جدا نکنید، در موهایتان باقی می‌ماند و با هر بار استفاده همچنان جمع می‌شود.
  • برای اهداف بهبودی از موم استفاده کنید: اگر مشکلاتي از قبيل تحریک، خشکی پوست سر، شوره سر یا سایر مشکلات دارید، باید موهای خود را با مالیدن موم عسل بر روي پوست سرتان، مخصوصاً در مناطقي    که تحریک می‌شوند، تقويت كنيد. همانند آلوئه ورا و سایر کرم‌های درمانی، موم می‌تواند پوست شما را تسکین داده و از آن در برابر تحریک بیشتر محافظت کند.

منبغ: فواید موم عسل برای مو

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن