چگونه فیتیله مناسب شمع خود را انتخاب کنیم؟

فیتیله مناسب

در روند شمع سازی معمولا انتخاب فیتیله مناسب شمع یکی از مهم‌ترین وسایل در شمع سازی به شمار می‌رود. در تهیه شمع مناسب حتما باید به عواملی همچون انتخاب نوع موم شمع، ظرف مخصوص آن، رایحه و میزان عطر موجود در آن توجه زیادی داشته باشیم. انتخاب فیتیله مناسب برای شمع، از جمله مهم‌ترین بخش‌ها در تهیه شمع می‌باشد که معمولا اغلب افراد درباره آن در آخرین لحظه تصمیم گیری می‌کنند.

باید توجه کنید که اگر شمع‌های زیبا و معطرتان خیلی سریع می‌سوزند، دود می‌کنند یا اصلا نمی‌سوزند، حتما اشتباه بزرگی در انتخاب فیتیله مناسب برای آن کرده‌اید.

دلیل اهمیت انتخاب فیتیله مناسب شمع

در صورتی که می‌خواهید از مشکلات ناشی از فیتیله شمع جلوگیری کنید و شمع‌هایی با کیفیت بالا درست کنید، انتخاب فیتیله مناسب برای شمع‌تان بسیار مهم می‌باشد. حتی در برخی موارد ممکن است درصورتی که از فیتیله نامناسب استفاده کرده باشید، نوع ظرف، نوع موم و رایحه‌ای که برای شمع خود انتخاب می‌کنید اهمیتی نداشته باشد.

انتخاب فیتیله مناسب شمع

فیتیله مناسب شمع شما

مانند بسیاری از موارد دیگر، می‌توان به اهمیت استفاده از فیتیله مناسب با کمک روش آزمون و خطا پی برد. می‌توان در شمع سازی با استفاده کردن از انواع فیتیله‌ها، به تجزیه و تحلیل پرداخت و در نهایت فیتیله مناسب برای هر شمعی را به راحتی انتخاب کرد.

در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب فیتیله مناسب برای شمع بهتر است موارد زیر را در نظر گرفت:

  • شعله ثابت(عدم خود به خود خاموش شدن)
  • دمای سالم و متوسط
  • سوختن بدون دود(عدم ایجاد دوده به هنگام سوختن)
  • سوختن طولانی مدت(عمر طولانی شمع)
  • شعله کوچک و بدون دود
  • سوختن سالم و غیرسمی

همانطور که می‌بینید در انتخاب فیتیله شمع مناسب عوامل زیادی اهمیت دارند؛ با در نظر داشتن تمامی این عوامل می‌توانید اطمینان حاصل کنید که در نهایت می‌توانید به یک شمع که سالم می‌سوزد و رایحه خوبی را هنگام سوختن پخش می‌کند، دست یابید. برای اینکه بتوانید فیتیله مناسب شمع خود را به بهترین روش ممکن انتخاب کنید، می‌توانید از راهنمای زیر استفاده کنید.

برای انتخاب فیتیله مناسب از کجا شروع کنیم؟

کدام فیتیله مناسب شمع شماست

اگر برایتان این سوال پیش آمده است که “چگونه فیتیله مناسب برای شمع خود انتخاب کنیم؟” چند مورد وجود دارد که باید قبل از انتخاب اندازه فیتیله شمع خود باید مورد توجه قرار دهید.

برای انتخاب فیتیله مناسب با درنظر گرفتن موارد زیر شروع کنید:

1. قطر شمع

بیایید با مهم‌ترین عامل در انتخاب فیتیله مناسب شمع یعنی قطر شمع شروع کنیم. خوشبختانه درک مرحله اول بسیار آسان است. در این مرحله می‌توانید به کمک یک خط کش قطر آن‌را اندازه گیری کنید.

2. میزان عطر و رنگ

مرحله دوم در نظر گرفتن میزان عطر یا رنگی است که قصد دارید به شمع خود اضافه کنید. هرچه رنگ یا رایحه بیشتری داشته باشید؛  باید فیتیله ضخیم‌تری انتخاب کنید.

3. نوع موم شمع

مرحله بعدی توجه به نوع مومی است که برای تهیه شمع خود استفاده می‌کنید. هر نوع موم شمع دارای نقطه ذوب و چگالی متفاوتی می‌باشد. به همین دلیل نوع موم استفاده شده نیز بر انتخاب نوع فیتیله شمع تاثیرگذار می‌باشند.

4. زمان سوختن شمع

آخرین و مهم‎‌ترین مورد در انتخاب نوع فیتیله، زمان سوختن موم می‌باشد. به عنوان مثال اگر بخواهیم درباره موم سویا بحث کنیم؛ زمان سوختن موم سویا طولانی‌تر و کندتر از موم پارافین است، بنابراین به کار بردن یک فیتیله نازک ممکن است بهترین گزینه برای آن باشد. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید شمع خود را در فواصل کوتاهی مانند 1 تا 1.5 ساعت در مقابل 4 ساعت توصیه شده آن بسوزانید، برای جلوگیری از ایجاد دوده، به کار بردن یک فیتیله ضخیم‌تر توصیه می‌شود.

اگر این موضوع باعث شده است که بیش از حد احساس سردرگمی داشته باشید، بهتر است نگرانی خود را کنار بگذارید چراکه ما در این مطلب فیتیله مناسب برای انواع شمع را کامل مشخص خواهیم کرد. 

انواع مختلف فیتیله های شمع

علاوه بر اندازه، موارد زیاد دیگری هم هستند که باعث ایجاد تفاوت میان انواع فیتیله‌ها می‌شوند. در واقع انواع مختلفی از فیتیله‌های شمع وجود دارند. در این بخش می‌خواهیم درباره انواع فیتیله‌ها بحث کنیم و فیتیله مناسب برای هر شمع را مشخص کنیم. در این قسمت همچنین می‌توانید با فیتیله مناسب برای شمع مومی، شمع سویا و موارد دیگر آشنا شوید.

فیتیله ECO

فیتیله مناسب شمع شما کدام است

فیتیله ECO در اصل یک نوار مسطح است که از الیاف پنبه 100% ارگانیک و فیبر‌های کاغذ تهیه شده و از استحکام زیادی برخوردار می‌باشد و بدون نیاز به هسته ساختار سختی به فیتیله می‌دهد. این نوع فیتیله‌ها از ثبات سوختگی خوبی برخوردارند و کاملا تمیز و مرتب می‌سوزند. این فیتیله‌ها برای موم‌هایی که نقطه ذوب کمتری دارند، بسیار مناسب می‌باشند. این نوع فیتیله‌ها همچنین برای شمع‌های سویا بسیار مناسب می‌باشند.

• برخی از فیتیله‌های ECO برای شمع‌های ستونی سویا و شمع‌های ظرفی بلند تا ارتفاع 18 سانتی متر مانند شمع‌های شیشه ماسون بهترین فیتیله هستند.

• در حالی که برخی از فیتیله‌های ECO برای شمع‌های ترکیبی و ظروفی سویا با قطر 5 تا 8 سانتی متر و طول بیش از 13 سانتی متر بهترین گزینه می‌باشند.

فیتیله های LX

فیتیله مناسب شمع lx

فیتیله‌های LX اگرچه از تارهای طبیعی پنبه‌ای بافته شده‌اند، انتهای کاملاً صافی دارند. این فیتیله‌ها به دلیل داشتن توانایی پیچش و حلقه زدن به شمع‌ها کمک می‌کنند تا شعله‌ای ثابت داشته باشند که باعث کاهش قارچ انداختن، پس‌فروزش و تولید دوده، می‌شوند. هر یک از این فیتیله‌ها با موم سویای طبیعی پوشانده شده، کاملاً قابل تجزیه بیولوژیک بوده و آسیبی به محیط زیست نمی‌زنند.

• این نوع فیتیله‌ها برای شمع‌های سویا و یا سایر شمع‌های مومی با قطر 5 تا 8 سانتی‌متر و با طول بیش از 13 سانتی‌متر بهترین انتخاب می‌باشند. 

فیتیله های کنفی

فیتیله مومی

همانطور که احتمالاً از روی اسم آن‌ها می‌توان حدس زد، فیتیله‌های کنفی از کنف 100٪  ارگانیک، قابل تجزیه و غیر سمی ساخته شده‌‌اند. هر کدام از آن‌ها در موم عسل غوطه ور می‌شوند.

• این فیتیله‌های ساخته شده از کنف برای شمع‌های ستونی موم عسل و شمع‌های ظرفی تا ارتفاع 18 سانتی‌متر مناسب هستند.

فیتیله های کنفی موم خورده

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا حتما باید فیتیله‌های مومی برای شمع‌های خود خریداری کنید؟  با وجود این‌که یک فیتیله مومی باعث بهبود عملکرد سوختن می‌شود و نسبت به سایر فیتیله‌ها برتر می‌باشد و به خصوص برای ایجاد یک شمع معطر بسیار خوب عمل می‌کند، به طور کلی نمی‌توان گفت که حتما باید از این نوع فیتیله‌ها خریداری کنید. 

البته نکته‌ای که وجود دارد این است که فیتیله‌های موم خورده نخریده‌اید، بهتر است خودتان قبل از قرار دادن آن‌ها در شمع‌هایتان، آن‌ها را موم اندود کنید. تجربه نشان داده است که استفاده کردن از این نوع فیتیله‌ها بسیار آسان‌تر می‌باشد. پس ساده‌ترین راه خرید فیتیله‌های موم خورده و با کیفیت است.

فیتیله چوبی

فیتیله مناسب شمع از نوع چوبی

برای سوختگی بهتر، لازم نیست که فیتیله‌های چوبی از قبل موم خورده شوند. فیتیله‌های چوبی یا سلولزی یک فضای بسیار گرم را هنگام سوختن به وجود می‌آورند.

 فیتیله‌های چوبی یا سلولزی برای هر نوع شمعی از جمله شمع سویا، نخل، نارگیل، موم عسل و ترکیبی از آن‌ها مناسب می‌باشند. اما برای استفاده در ورق‌های مومی به دلیل پیچیدن ورق شاید چندان مناسب نباشند.

اندازه مناسب هر فیتیله

 پس از اینکه تقریبا تمامی عوامل درباره فیتیله شمع را بررسی کرده و نوع فیتیله شمع خود را تعیین کردید، آخرین مرحله در این زمینه، تعیین اندازه مناسب فیتیله شمع می‌باشد. علاوه بر طول فیتیله شمع، ضخامت آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. به سادگی می‌توان گفت هرچه قطر شمعتان بزرگ‌تر باشد، به فیتیله ضخیم‌تری نیاز خواهید داشت.

فیتیله‌ها با توجه به اینکه ضخامتشان بیشتر می‌شود برای شمع‌های با قطر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانند کل موم را به خوبی جذب کنند وعمر طولانی‌تری داشته باشند. اگر برای شمع‌های با قطر کم فیتیله‌های کلفت و ضخیم استفاده شوند باعث دود دادن بیشتر می‌شوند. تعداد لا یا تارهای هر فیتیله میزان ضخامت آن را نشان می‎‌دهد و قدر این مقدار بیشتر باشد فیتیله شما ضخیم‌تر است.

به طور کلی می‌توان گفت، برای شمع با قطر ۳ سانتی‌متر فیتیله‌های ۹تار؛ برای شمع با قطر ۳ سانتی‌متر به بالا فیتیله‌های ۱۲ تار؛ برای شمع با قطر ۴ سانتی‌متر به بالا فیتیله‌های ۱۵تار و برای شمع با قطر ۵ سانتی‌متر به بالا فیتیله‌های ۱۸ تار مناسب می‌باشند. همچنین فیتیله‌های 24تار، 32 تار و حتی 44 تار هم وجود دارند که برای شمع‌های با قطر بالاتر مناسب هستند.

فیتیله مناسب برای شمع های موم عسل

فیتیله مناسب شمع موم عسل

در نظر گرفتن نوع فیتیله برای شمع مومی،  یکی از مهم‌ترین ملاحظات هنگام ساخت این نوع شمع می‌باشد. موم عسل مخصوصی که از آن استفاده می‌کنید می‌تواند در نحوه سوختن فیتیله تأثیرگذار باشد. بنابراین بهتر است برخی از آزمایشات به منظور یافتن بهترین فیتیله برای شمع‌ مومی انجام شوند.

 مشکلات استفاده از فیتیله نامناسب

استفاده از فیتیله اشتباه و نامناسب می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای شمعتان شود.

علائمی که نشان می‌دهند از یک فیتیله نامناسب استفاده کرده‌اید و نکاتی در مورد چگونگی رفع آن شامل موارد زیر هستند:

  • خاموش شدن خود به خود: اگر یک فیتیله شمع خود به خود خاموش شود و نتواند بسوزد، ممکن است این دو مشکل برای آن پیش آمده است:

 1. فیتیله شمع خیلی نازک یا کوتاه است؛ برای اصلاح این مورد از راهنمای اندازه مناسب فیتیله که در بالا به آن‌ها اشاره شد، استفاده کنید.

2. شمع عطر زیادی دارد؛ برای حل این مشکل از راهنمای مخصوص برای افزودن رایحه به شمع استفاده کنید.

  •  قارچ زدن: زمانی که فیتیله قارچ می‌زند، یعنی با سوزاندن، شکسته می‌شود. با انجام دو کار می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید:

1. فیتیله‌ها را پس از استفاده اصلاح کرده و از تجمع اضافی آن‌ها جلوگیری کنید.

2. یک فیتیله نازک‌‌تر انتخاب کنید.

  • سوسو زدن بیش از حد: سوسو زدن فیتیله (بجز فیتیله‌های چوبی) می‌تواند باعث دود کردن یا ایجاد دوده شود. این مشکل فیتیله شمع غالبا ناشی از یک چیز می‌تواند باشد:

اگر برای شمع خود نسبت به اندازه آن، از فیتیله مناسب استفاده نکنید و اندازه آن خیلی ضخیم باشد، منجر به سوسو زدن شعله می‌شود.

  • ایجاد تونل(tunneling): اگر یک شمع به طور متعادل از یک لبه به لبه دیگر ذوب نشود، تونلی در آن ایجاد می‌شود که در این صورت رایحه شمع به خوبی پخش نمی‌شود. به دو دلیل تونل‌ها در شمع تشکیل می‌شوند:

1. اگر شمع برای مدت کوتاهی قبل از رسیدن استخر موم ذوب شده به قطر شمع، روشن بماند، تونلی در شمع تشکیل می‌شود. شمع‌ها را در فواصل 4 ساعته بسوزانید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

2. فیتیله خیلی نازک بوده و قدرت کافی برای ایجاد استخر ذوب شده کامل را نداشت.

  • استخر موم ذوب شده عمیق: استخر مذاب در صورتی که بیش از حد عمیق باشد می‌تواند تا حد زیادی میزان سوختن شمع یا در واقع عمر آن‌را کاهش دهد. به این مورد توجه کنید؛ استفاده از فیتیله‌‌ای که برای قطر شمع بیش از حد ضخیم باشد‌، می‌تواند استخر مذاب عمیق ایجاد کند.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن