موم عسل، خمیر بازی خانگی برای کودکان

موم عسل خمیر بازی خانگی کودکان

خمیربازی برای کودکان و حتی گاها بزرگسالان جذابیت زیادی دارد و ساختن اشکال مختلف با استفاده از خمیر یکی از سرگرمی مورد علاقه اکثر بچه‌هاست. مشکل این بازی که البته متاسفانه توسط برخی از والدین مورد توجه قرار نمی گیرد، شیمیایی بودن خمیرهای موجود در بازار است؛ اسلایم‌های موجود نیز به نوعی برای کودکان دلبند شما مضر می‌باشند. ساده‌ترین راه برای درست کردن یک خمیر بازی خانگی آسان و سالم برای کودکان چیست؟

موم عسل، خمیر بازی کودکان

شاید از قدیم ساده‌ترین راه برای درست کردن یک خمیر بازی خانگی ساده برای کودکان استفاده از آرد سفید بود. یک خمیر ساده که البته باید همیشه در یخچال نگهداری میشد و بعد از مدتی نیز خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌داد. پس بهتر است به فکر یک خمیر بازی راحت‌تر باشیم.

دستورهای زیادی برای ساخت یک خمیر بازی خانگی وجود دارد که یکی از روش‌ها با استفاده از موم زنبور عسل است. موم زنبور به خودی خود سفت بوده و نمی توان از آن برای خمیربازی استفاده کرد. با این حال می‌توان با یکسری تغییرات در آن، به عنوان یک خمیر بازی فوق العاده عالی برای بازی‌های کودکان استفاده کرد.

چه نوع موم عسلی برای خمیربازی مناسب است؟

موم زنبور عسل به طور کلی سفت است. به ویژه وقتی عسل از موم گرفته شده باشد، موم به مرور زمان خشک می‌شود. چنین مومی برای درست کردن خمیر آنقدرها مناسب نیست. مگر این‌که آن‌را ذوب کنید و سپس با استفاده از دستوری که در ادامه در اختیارتان می گذاریم، خمیر بازی بچه‌ها را درست کنید.

شاید در ابتدا موم رنگ شده آماده ورقه‌ای بتواند بهترین پیشنهاد ممکن باشد. شاید بیشترین کاربرد این موم برای درست کردن شمع است، اما این موم تصفیه شده و آماده به رنگ‌های مختلفی موجود است و بسیار نرم و منعطف می‌باشد و کار شما را برای داشتن خمیر مناسب در منزل بسیار ساده‌تر می‌کند.

بعد از ورق‌های موم رنگی، گرانول مومی با بیشترین تصفیه بهترین گزینه است.

گرانول بیشتر از هر نوع موم دیگری تصفیه شده است به حدی که می‌توان به راحتی حتی برای مصارف خوراکی استفاده شود و از این طریق استفاده از آن هیچ مانعی برای کودکان ندارد که پس از بازی دست‌های آن‌ها با دهان یا صورت تماس داشته باشد. در هنگام خرید موم عسل، از موم های سفید شده خریداری کنید و با رنگ‌های خوراکی و یا رنگ‌های طبیعی که از هویج، چغندر و غیره به صورت خانگی به دست می‌آیند برای رنگ آمیزی خمیر‌های بازی استفاده کنید.

طرز تهیه خمیر بازی خانگی موم عسل

خمیر بازی خانگی با موم عسل

برای درست کردن خمیر بازی کودکان با استفاده از موم عسل نیاز به مواد اولیه خاصی ندارید. کافی است مواد زیر را تهیه کنید:

  •  یک پیمانه گرانول مومی
  •  1 پیمانه آرد
  •  یک قاشق غذا خوری روغن خوراکی
  •  یک چهارم قاشق چای خوری نمک
  •  رنگ های مجاز خوراکی(رنگ‌های خانگی چغندر، هویج و …)

برای درست کردن خمیر بازی با استفاده از موم کافی است ابتدا موم را به روش بن ماری ذوب کرده و آن را با آرد مخلوط کنید. سپس روغن، نمک و آب را نیز به این مخلوط اضافه کرده و طوری مخلوط می کنیم که به صورت یکدست شود. در مرحله آخر می توانید رنگ مورد نظر خود را نیز به مخلوط اضافه کنید. موم ذوب شده که به دمای محیط رسیده و جامد می‌شود، در مخلوط با آرد و روغن، حالت نرم تری به خود می‌گیرد.

پس از این، مخلوط را درون تابه به مدت چند دقیقه تفت دهید. سپس بگذارید خمیر خنک شود. سپس شروع به ورز دادن خمیر کنید تا خمیر به صورت یکدست درآید. پس از این می توانید خمیر را به قسمت‌های مختلف تقسیم کرده و آن را برای خنک شدن درون یخچال قرار دهید. خمیر آماده بازی کردن بچه‌ها ست.

نکته: شاید رنگ‌های خوراکی ته رنگی بر روی دست شما بعد از بازی بر جای بگذارند اما استفاده از رنگ‌های که از مواد طبیعی مانند چغندر یا هویج به دست آمده‌اند کمی ملایم‌تر و کاملا طبیعی می‌باشند.

طرز تهیه خمیر بازی خانگی با عسل

این مخلوط یک خمیر بازی جالب با رایحه ای عالی ایجاد می کند. همچنین ، هیچ آشپزی درگیر نیست ، بنابراین آماده بازی فوری است.

  • یک فنجان کره بادام زمینی
  • یک فنجان آب یا شیر خشک
  • یک فنجان عسل
  • یک فنجان بلغور جو دوسر
  • رنگ‌های مجاز خوراکی

در یک کاسه بزرگ، مواد را مخلوط کنید تا خوب ترکیب شوند. شاید خوب باشد که با این یکی روی یک سطح پوشیده بازی کنید زیرا ممکن است کمی چسبنده باشد.

خمیر بازی خانگی با عسل

در آخر می‌توان گفت خمیربازی کودکان جذابیت زیادی دارد. به ویژه اگر مطمئن باشیم این خمیر بازی خانگی و تهیه شده از موم عسل، هیچ ضرر و زیانی برای آن‌ها نخواهد داشت. با این دستور ساده خیلی راحت می توانید یک بازی شاد برای بچه ها فراهم کنید. 

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن