تکنیک نقاشی با موم طبیعی عسل

نقاشی با موم عسل

موم زنبور عسل ماده‌ای شگفت‌انگیز است که کاربردهای فراوانی دارد؛ یکی از کاربردها موم در نقاشی با استفاده از تکنیک های مختلف می‌باشد. یافته‌ها نشان می‌دهد که استفاده از موم در نقاشی از قرن چهارم قبل از میلاد در مصر وجود داشته است. در این متن قصد داریم چند نمونه از تکنیک‌های نقاشی با موم طبیعی را با هم مرور کنیم.

طراحی روی پارچه با موم زنبور عسل

منشا پارچه‌های رنگ شده برای مقاوم سازی بیشتر از آسیایی شرقی و اندونزی شروع شد و بیشتر گسترش یافت. هنرمندان از بیزواکس به‌منظور جلوگیری از نفوذ رنگ به لباس استفاده می‌کردند، این عمل موجب ایجاد بخش‌های خالی در پارچه ی رنگ شده می‌شود.
فرایند مقاوم کردن با موم و سپس رنگ زدن را میتوان بار ها و بارها برای ایجاد طرح‌های رنگارنگ و پیچیده انجام داد.

ساده‌ترین روش طراحی روی پارچه‌ای نخی توسط ماژیک‌های ساده طراحی می‌باشدو. بعد از اتمام طراحی تمام سطح طرح را با موم گرانولی بپوشانید و روی ان را با کاغذ پوشانده و با اتو داغ کنید.

با این روش طرح ضدآب شده و به صورت ثابت روی پارچه قرار می‌گیرد.

نقاشی با موم به روش باتیک

هنر تزیین و طراحی با استفاده از موم و رنگ را چاپ باتیک گویند. چاپ باتیک به عنوان رشته هنری و صنایع دستی شناخته می‌شود. با استفاده از این روش بر روی پارچه‌های مختلف مانند نخ، پنبه و ابریشم می‌توان طراحی‌های مختلفی انجام داد و از موم برای جلوگیری از ترکیب رنگ‌ها با یکدیگر و مقاوم سازی استفاده کرد.

در اولین مرحله طرحی را باید مد نظر قرار دهید و آن طرح را بر روی پارچه مورد نظر خود طراحی کنید. بعد از طراحی طرح بر روی پارچه با استفاده از موم حرارت دیده و به وسیله تیان مطابق شکل بر روی طرح از موم استفاده کنید.

استفاده از تیان در نقاشی با موم

اگر تازه کار هستید طراحی با گوتا یا موم آماده بسیار آسان تر می‌باشد و میتوانید با کشیدن گوتا روی پارچه به راحتی طراحی کنید.

استفاده از گوتا در نقاشی با موم

مرحله اخر رنگ‌رزی بر روی طرح موم خورده است.

شیوه درست کردن چسب باتیک

درست کردن چسب باتیک کار چندان سختی نیست. شما این نوع چسب را با ذوب کردن موم و پارافین و یا ترکیب آن‌ها با هم درست می‌کنید. البته نسبت موم به پارافین موضوع مهمی است که باعث تفاوت در اثر هنری شما می‌شود.

اگر قصد ایجاد خطوط و نقش‌های دقیق دارید، بهتر است از موم به تنهایی استفاده کنید. در این روش با چند بار خشک کردن پارچه، به آن ترک افزوده می‌شود.

چسب باتیک و نقاشی با موم طبیعی

اما اگر دوست دارید شاهد تعداد بیشتری از ترک‌ها باشید، باید نسبت پارافین را بیشتر کنید. برای مثال به ازای هر 10 گرم موم طبیعی زنبور عسل، 20 گرم پارافین ذوب کنید و با هم مخلوط نمایید. هرچه میزان پارافین در این ترکیب بیشتر شود، ترک‌های روی پارچه نیز بیشتر خواهد شد

طراحی با موم به روش تمپرایی موم

در واقع تکنیک تمپرایی موم یک تکنیک بسیار قدیمی است که در قرون وسطی و تا حدود 1500 سال میلادی در یونان باستان از آن استفاده می‌شد. ریشه این کلمه از لغتی ایتالیایی به نام ترامپا به معنای حل شدن رنگ‌های طبیعی که حلال آن‌ها آب است استفاده می‌شود.

تمپرایی و تکنیک نقاشی با موم

در نقاشی تمپرا نقاشی با استفاده از موم داغ انجام می‌شود. نتیجه یک نقاشی بسیار مقاوم در برابر رطوبت است. فرمول آماده سازی این روش به این صورت است که نوعی موم قابل ترکیب با آب را ساخته شده و سپس کمی آهک با هدف بالا بردن خاصیت قلیایی به آن اضافه می‌شود. این تکنیک امروزه به همین شکل استفاده می‌شود.

کدام یک از انواع موم‌ها برای استفاده در نقاشی مناسب هستند؟

از تمامی انواع موم می‌توان استفاده کرد، در واقع نتایج کار به موارد زیر بستگی دارد:

  • مقدار موم یا روغنی که استفاده شده است
  • میزان جاذب بودن یا بافت دار بودن کاغذی که استفاده می شود
  • میزان ضخامت رنگ استفاده شده

ارزان‌ترین نوع موم احتمالا یک شمع سفید است و پس از آن، مداد شمعی‌های مومی و سپس پاستل‌های روغنی ورق‌های مومی‌ست. به این نکته توجه داشته باشید که این موم است که آب را دفع می‌کند و نه رنگ. می‌توانید ابتدا این کار را بر روی برگه‌های کوچکی به صورت آزمایشی انجام دهید و آن‌ها را نگه دارید. به هنگام آزمایش، مقدار زیادی موم استفاده کنید و نیز نوک شمع یا مداد شمعی مورد استفاده را تیز کنید تا بتوانید خط های دقیقی بکشید.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن