نحوه نگهداری ورق موم عسل در هوای سرد و گرم

ورق موم رنگی سارموم

موم زنبور عسل این ماده شگفت‌انگیز کاربردهای بسیاری دارد که یکی از کاربردهای استفاده از ورق‌های موم عسل در شمع‌سازی می‌باشد. موم زنبور عسل به طور طبیعی در هوای گرم نرم شده و چسبندگی بیشتری دارد و در هوای سرد نیز خسک و شکننده می‌شود. در این مقاله قصد داریم نگهداری از ورق موم عسل در هوای گرم و سرد صحبت کنیم.

موم زنبورعسل که به اصطلاح موم بیزوکس شهرت یافته است، در حقیقت یک ترشح طبیعی از غدد موم در بدن زنبورعسل می‌باشد که در درجه اول به عنوان ماده اولیه برای ساخت شان‌ها جهت نگهداری بچه‌ها و ذخیره آذوقه زمستان توسط زنبورهای عسل استفاده می‌شود. موم را می‌توان به مدت زمان¬های خیلی طولانی بدون از دست دادن خواص اصلی آن مانند اقلام حاصله از قبرهای مصری که بیشتر از دوهزار سال قدمت نشان داده‌اند، نگهداری کرد.

رنگ طبیعی موم زنبور عسل

موم طبیعی زنبور عسل و نگهداری آن

شان‌های زنبورعسل که در ابتدا به شکل استوانه‌های شش ضلعی به رنگ شیشه و بدون رنگ می‌باشند با گذشت زمان و ترکیب با عسل، گرده و  بره موم تدریجاً تغییر رنگ داده و در واقع با افزایش سن رنگ آن‌ها تیره‌تر شده و برای پروش بچه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این تغییر رنگ و تیره شدن بستگی زیادی به نوع عسل و گرده دارد به طوری که رنگ موم زنبور عسل از سفید به تن‌های مختلف زرد، سپس نارنجی و سپس قرمز  و در نهایت قهوه‌ای تیره یا سیاه متمایل به قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد. موم زنبور عسل با رنگ‌های مختلف ممکن است جهت زیبایی  و جذابیت آن اهمیت داشته باشد ولی هیچ تاثیری روی کیفیت آن ندارد.

موم‌های بیزوکس از رده‌های زرد تا تقریبا سیاه هستند موم بعد از تولید بی رنگ می باشد و به مرور زمان از رنگ سفید به زرد و قهوه ای و قهوه ای تیره تبدیل می‌شود. رنگ اولیه خود موم که به رنگ زرد خودرنگ به معنایی رنگ طبیعی موم معروف است با توجه به پوشش گیاهی آن منطقه و نژاد زنبورها عسل بستگی دارد.

دمای مناسب برای موم عسل

ورق موم رنگی سارموم

از آن‌جایی که دمای بالا باعث نرم شدن بیش از حد موم زنبور عسل می‌شود به‌طوری که در دمای ۶۵ درجه آب می‌شود و دمای پایین باعث سخت و شکننده شدن موم می‌گردد؛ از این رو زنبورهای عسل باید از گرمای بدن خود برای تنظیم دمای محیط کندو استفاده کنند و آن‌را به گونه‌ای حفظ کنند که ایده‌آل‌ترین دما برای مدیریت موم زنبورعسل باشد. دمای ایده‌آل برای موم زنبور عسل حدود ۹۵ درجه فارنهایت و یا ۳۵ درجه‌ی سانتیگراد می‌باشد.

در حالت عادی موم زنبور فقط باید به شکل ذوب شده و پاکیزه نگهداری شود. قبل از ذوب کردن، به سرعت مورد حمله بید موم قرار خواهد گرفت که قادر است مقادیر زیادی موم را در مدت زمان کوتاهی نابود کنند. در حالت موم‌های تصفیه شده مخصوص شمع سازی این موم های به دفعات تصفیه شده‌اند تا بید موم، کرم موم خوار یا آفت کش‌های که زنبوردارها استفاده کرده‌اند از بین رفته باشند. تنها کافیست موم در دمایی معمولی حدود 20 تا 25 درجه و به دور از نور خورشید نگهداری شود.

نحوه نگهداری ورق موم عسل در هوای سرد

با شروع فصل سرما در دمایی سرد ورق های طبیعی موم عسل شکننده شده و ترک می‌خورند در این حالت نیز بعد از رسیدن بسته بهتر است آن را برای چند ساعت در کنار وسایل گرمایشی قرار دهید تا نرم تر شوند و قبل از رول کردن با فاصله چند لحظه با دمای سشوار بر روی ورق های موم عسل باعث انعطاف پذیری بیشتر ورق ها جهت رول کردن شوید.

نحوه نگهداری ورق موم عسل در هوای گرم

موم

در دمایی گرم موم‌ها نرم شده و به یکدیگر میچسبند و توصیه ما به دوستان بعد از رسیدن بسته گذاشتن آن در یخچال برای به تعادل رسیدن دما به مدت حداقل سی دقیقه می باشد. با این روش بعد از خارج کردن موم ها از یخچال و گذاشتن آن در محیط طبیعی به راحتی ورق ها از یکدیگر جدا می شوند.

تابش نور خورشید و تغییر رنگ موم عسل

ورق‌های موم عسل به صورت طبیعی به رنگ زرد و یا زرد خیلی کمرنگ نزدیک سفید رنگ می‌باشند که با رنگ‌های محلول در چربی و مخصوص موم عسل رنگ می‌شوند. نور طبیعی خورشید و یا لامپ های دارای اشعه باعث بی رنگ شدن ورق های موم عسل می شوند پس بهتر است آن ها را در سایه نگهداری کنید.

فیلم نحوه نگهداری از ورق های بیزوکس

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن