چند روش ساده برای پاک کردن لکه شمع از سطوح مختلف

پاک کردن لکه شمع

استفاده از شمع به دلایل مختلف در اکثر جاهای دنیا و مکان‌های مختلف مرسوم است و باعث آرامش در محیط می‌شود. در کنار این آرامش شاید با مقداری موم شمع مواجه شده باشید که در جاهای مختلفی چکیده باشد و بعد از سرد شدن تصور کرده باشید که پاک کردن آن بسیار مشکل خواهد بود. در این مقالله قصد داریم برای پاک کردن لکه شمع چند روش مختلف را به شما پیشنهاد کنیم.

  • روش سرد کردن
  • روش گرم کردن
  • پاک کردن شمع با سرکه
  • استفاده از تکه یخ
  • استفاده از اتو
  • اسپری‌های حاوی هوای فشرده

سرد کردن وسایل برای پاک کردن لکه شمع

ممکن است بعد از ذوب کردن موم به روش بن ماری تصمیم داشته باشید تا ظروف مورد استفاده را کامل تمیز کنید؛ برای این موضوع نیز می توانید از این روش استفاده کنید. این روش برای پاک کردن شمع از روی شیشه، ظروفمناسب است.

پاک کردن لکه شمع
  1. تقریبا یک ساعت وسیله مورد نظر را درون فریزر قرار دهید. این زمان بستگی به مقدار لکه شمع شما دارد که کامل سرد شود. اگر وسیلهٔ موردنظرتان از اندازهٔ فریزر بزرگ‌تر است، مثلا برای پاک کردن از روی میز چوبی قطعات یا بسته‌های یخ را درون حولهٔ جاذب قرار دهید و روی لکه موم شمع قرار دهید تا سرد شود. سرما به‌سرعت موم را سرد و سفت می‌کند؛ درنتیجه موم شکننده می‌شود و راحت‌تر می‌توان آن را از سطح جدا کرد.
  2. برای پاک کردن لکه شمع از وسایلی مثل چاقو استفاده نکنید؛ چرا که ممکن است باعث خراشیده شدن وسیله شما شود از وسایلی مانند مثل کارت یا وسیلهٔ پلاستیکی دیگری لکه را بتراشید. لکه پوسته‌پوسته و جدا می‌شود.
  3.  پارچه‌ای را به محلول لکه‌بر آغشته کنید و باقی مانده اثر لکه را تمیز کنید. همچنین می‌توانید مقداری از پاک‌کننده را روی سطوح سخت بریزید و با برس کوچکی مثل مسواک آن را تمیز کنید.

پاک کردن لکه شمع با سرکه

برای پاک کردن موم شمع بر روی موزائیک کف خانه یا حیاط باید کمی سرکه گرم روی لکه بریزید و بعد آن‌را ‎‎ با صابون و آب نیمه گرم بشویید و سریع خشک کنید تا لکه رفع شود.

پاک کردن لکه شمع با تکه یخ

برای پاک کردن موم شمع از سطح چرم و یا کفش جیر، باید ابتدا تکه های یخ را روی قسمت آسیب دیده چرم قرار دهید. تکه یخ را در کیسه پلاستیکی بپیچید و سپس به تمام قسمت های محل آسیب دیده تماس بدهید. این کار به سخت کردن موم کمک می کند. در نتیجه کندن موم از سطح چرم راحت تر می شود. اگر باقی مانده های موم بماند، خمیر غلیظی از خاک و آب آماده کنید. لکه مورد نظر را با این خمیر آغشته کرده و صبر کنید تا خشک شود. سپس ذرات خشک را با استفاده از یک برس پلاستیکی نرم از ناحیه دور کنید. اگر لکه سرسخت است، ممکن است مجبور شوید اینکار را تکرار کنید.

پاک کردن لکه شمع با اتو

برای پاک کردن لکه از روی فرش مخصوصا اگر از الیاف طبیعی باشد بهتر است از گرما و اتو استفاده نکنید. ممکن است به بافت فرش آسیب وارد شود.

گاهی وسیلهٔ موردنظرتان از اندازهٔ فریزر بزرگ‌تر است، مثلا برای پاک کردن لکه از روی میز چوبی یا فرش قطعات یا بسته‌های یخ را درون حولهٔ جاذب قرار دهید و روی لکه موم شمع قرار دهید تا سرد شود. سرما به‌سرعت موم را سرد و سفت می‌کند؛ درنتیجه موم شکننده می‌شود و راحت‌تر می‌توان آن را از سطح جدا کرد.

اگر برخی قطعات کوچک موم بماند، جارو بکشید. بعد از تمیز کردن ممکن است برخی لکه های رنگ موم روی سطح فرش دیده شود. برای این نوع لکه، یک محلول تمیز کننده فرش را با الکل و دو بخش آب ترکیب کنید. چند قطره از محلول را روی لکه بمالید و لکه را با دستمال کاغذی سفید پاک کنید. وقتی لکه ناپدید شد، اجازه دهید خشک شود.

گرم کردن وسایل برای از بین بردن لکه شمع

پاک کردن موم شمع با سشوار

در صورت وجود لکه بر روی وسایل صاف و سفت یا وجود باقی مانده موم درون ظرفی که با ان به روش بن ماری شمع خود را ذوب کرده اید استفاده از این روش بسیار مناسب است.

  1. سشوار را روی حالت خشک کن قرار داده و باد گرم آن را برروی لکه قرار دهید. یا ظرفی که با آن شمع درست کرده‌اید به همان روش مجددا روی شعله قرار دهید.
  2. بعد از ذوب شدن کامل موم از دستمال کاغذی یا تنظیف برای پاک کردن لکه شمع استفاده کنید
  3. اگر همچنان لایه‌ای از موم شمع روی سطح موردنظر باقی‌مانده بود، از اسپری تمیزکننده و یک اسفنج برای ازبین‌بردن آن استفاده کنید. مقداری از ماده را روی سطح لکه بریزید و با دستمال یا ابر پاک کنید.

استفاده از اتو برای پاک کردن لکه شمع

استفاده از اتو برای پاک کردن موم شمع

اگر لکه موم شمع شما بر روی لباس یا تکه پارچه ریخته شده باشد استفاده از این روش بسیار مناسب است.

  1. دستمال کاغذی روی سطح لکه شمع مورد نظر خود بگذارید.
  2. برای آنکه دستمال کاغذی با گرمای اتو نسوزد روی آن حوله ای قرار دهید
  3. اتو داغ را روی حوله کشیده تا موم شمع زیر دستمال کاغذی آب شود و به دستمال بچسبد.برای جلوگیری از سوختن دستمال کاغذی، اتو را در یک نقطه ثابت نگه ندارید و مدام حرکت دهید.
  4. هرچند دقیقه یک‌بار اتو و حوله را بردارید و روند کار را بررسی کنید. اگر موم به دستمال‌ کاغذی چسبیده بود، دستمال کاغذی نویی را جایگزین کنید. این کار را آن‌قدر ادامه دهید تا لکه‌شمع به‌طورکامل جذب دستمال شود.
  5. درصورتی‌که موم شمعِ شما رنگی باشد ممکن است در پایان کار لکهٔ رنگی روی پارچه باقی بماند. مقداری شوینده روی بخش موردنظر بریزید و تا حد امکان آن را بشویید تا لکه‌ای روی پارچه باقی نماند.

استفاده از اسپری‌های حاوی هوای فشرده روی لکه شمع

پاک کردن موم شمع با اسپری هوا

استفاده از اسپری های حاوی هوای فشرده برای سرد کردن لکه شمع بر روی سطوح سخت مثل میز و کابینت و سطوح نرم مانند چرم، جیر و نابوک مناسب است.

  1. اسپری را روی بخش لکه قرار دهید تا موم سرد شود.
  2. مانند روش اول بهتر است از وسایل تیز برای از بین بردن لکه استفاده نکنید چرا که ممکن است باعث خراش بر روی محل شود. بهتر است با استفاده از کارت یا چیزی شبیه به آن شمع را بتراشید. شمع به‌صورت تکه‌های شکننده به‌راحتی از سطحی که به آن چسبیده بود، جدا می‌شود.
  3. شاید لازم باشد برای از بین‌ بردن لکه شمع چند بار آن را سرد کنید و سطح موردنظر را بتراشید.
  4. در انتهای کار مقداری از شوینده را روی لکه بزنید و با دستمال مرطوب پاک کنید تا کاملا سطح مورد نظر شما تمیز شود.

پاک کردن لکه شمع از روی کاغذ دیواری

برای پاک کردن لکه شمع از روی کاغذ دیواری کار ساده است به این روش که ابتدا شمع را با کارت از روی دیوار جدا کرده و بعد با یک مداد پاک کن آن را خوب تمیز کنید.

منبع: wikihow / rd.com

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن