چطور کسب و کار خانگی فروش شمع راه اندازی کنیم

کسب و کار خانگی با شمع سازی

اگر کارآفرینی هستید که مشتاق ایجاد کسب و کار جدید هستید و یا حتی می‌خواهید در منزل کسب درآمد کنید ما یک کسب و کار خانگی با پتاسیل بالا برای شما داریم: شمع‌های خانگی.

وقتی صحبت از ایجاد محصولی کاربردی و جدید به میان می‌آید، یادگیری نحوه ساخت شمع مهارتی است که حتی برای افراد مبتدی بسیار آسان است. بنابراین، اگر کنجکاو هستید که بدانید چگونه شمع‌های خانگی درست کنید و یک تجارت شمع‌سازی راه‌اندازی کنید، با ما همراه باشید تا ببینید، چگونه می‌توانید با این محصول پرطرفدار درآمد آنلاین و یا خانگی داشته باشید.

دلیل ساخت و فروش شمع های خانگی

شمع‌های خانگی به یکی از لوازم ضروری دکوراسیون منزل تبدیل شده‌اند، صنعتی که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۶ به ۵ میلیارد دلار برسد. در سال‌های گذشته، استفاده تجاری از شمع‌ها به شدت افزایش یافته است، به طوری که در ماساژ با استفاده از شمع‌های معطر، اثرات تسکین دهنده و در رستوران‌ها محیط‌های پررایحه‌ای را برای مشتریان ایجاد می‌کنند.

طبق گفته انجمن ملی شمع، مصرف کنندگان شمع‌ها را به عنوان نقطه تمرکز برای دکوراسیون خانه خود و همچنین به منظور رایحه درمانی برای افزایش آرامش و کاهش استرس می‌خرند. نگاهی سریع به جستجوهای اخیر گوگل به ما نشان می‌دهد که علاقه جهانی به شمع‌های خانگی در حال افزایش است.

کسب کار و کار خانگی و شمع سازی

به علاوه، جستجوهای گوگل نشان می‌دهد که علاقه زیادی به انواع خاصی از شمع‌ها (از شمع‌های معطر گرفته تا سویا و غیره) وجود دارد. علاقه خریداران به شمع‌ها نه تنها قوی است، بلکه طیف گسترده‌ای را نیز در بر می‌گیرد.

بنابراین، زمانی که یک کارآفرین مشتاق تصمیم می‌گیرد که چه نوع محصولاتی را ایجاد کند، این اطلاعات دیدگاه او را تحت تاثیر قرار خواهد داد که کمک می‌کنند مجموعه‌ای از شمع‌ها را بسازید که با مشتریان بالقوه همراه باشند.

مزایایی بیشمار شمع ها:

  • تولید با هزینه پایین: مسلماً، برخی از انواع شمع‌های خانگی به مواد گران‌تری نسبت به سایرین نیاز دارند، اما به‌طور کلی، شمع‌سازان می‌توانند کالاهای خود را با هزینه بسیار کمی تولید کنند.
  •  فروش آسان: آیا می‌خواهید وسایل تزئینی منزل خود را در نمایشگاه‌های صنایع دستی و بازارهای محلی بفروشید؟ شمع‌های خانگی به خوبی می‌توانند به فروش بروند، بنابراین می‌توانید آن‌ها را هم به صورت آنلاین و هم آفلاین بفروشید.
  • یادگیری آسان: چه شما یک استاد باشید یا یک مبتدی در کارهای دستی، دستورالعمل اصلی ساخت شمع‌های اولیه بسیار آسان است.
  • شخصی سازی آسان: با انواع بسیار زیادی از شمع‌ها، به راحتی می‌توانید، محصولات خود را شخصی سازی کرده و خودتان را از رقبای خود متمایز کنید.

به عنوان یک کسب و کار خانگی، یادگیری نحوه ساخت شمع، مهارتی است که می‌تواند به یک جریان درآمد قابل قبولی تبدیل شود. اما قبل از این‌که به موضوع ایجاد شمع‌های خانگی بپردازیم، بهتر است نگاهی به شمع‌های محبوبی بیندازیم که بیشتر مورد علاقه خریداران می‌باشند.

انواع شمع های خانگی

انواع شمع در کسب و کار خانگی

یکی از مزایای بزرگی که ساخت شمع برای کسب و کار خانگی شما می‌تواند داشته باشد، تنوع آن است. احتمالاً نوعی شمع وجود دارد که چشم هر مشتری بالقوه‌ای را به خود جلب می‌کند. در این قسمت با برخی از بهترین انواع شمع‌های خانگی که می‌تواند در ابتدا راه باعث رونق گرفتن کسب و کار شما شوند آشنا می‌شویم.

شمع سویا

یکی از پرفروش‌ترین انواع شمع‌های موجود در بازار امروز، شمع‌های سویا هستند که از پایه موم سویا ساخته می‌شوند. این موم از دانه‌های سویا گرفته می‌شود و بنابراین از گیاهان (برخلاف شمع‌های معمولی مبتنی بر روغن یا پارافین) تهیه می‌شود. طبق تحقیقات گراند ویو، انتظار می‌رود که موم سویا با نرخ رشد سالانه 5/8 درصدی از سال 2019 تا 2025 رشد کند.

شمع‌های سویا نه تنها از منابع تجدیدپذیر ساخته شده‌اند، بلکه سالم‌تر و طولانی‌تر می‌سوزند. به این ترتیب، مشتریان هنگام خرید شمعی با ماندگاری بیشتر، بیشتر لذت می‌برند.

شمع های معطر یا رایحه درمانی

رایحه درمانی با شمع های خانگی

این نوع شمع یکی از رایج‌ترین انواع شمع است. شمع‌های معطر یا آروماتراپی طیفی از رایحه‌ها را برای مشتریانی که می‌خواهند خانه‌های خود را با رایحه‌های دلپذیر، تروتمیز و جذاب کنند، ارائه می‌کنند.

این شمع‌ها در حالت معمولی برای از بین بردن بوی بد خانه باشند یا صرفاً یک رایحه منحصر به فرد ایجاد کنند، یا برای آروماتراپی مورد استفاده قرار گیرند ده‌ها رایحه متفاوت دارند.

سازندگان شمع‌های آروماتراپی، محصولات خود را با عنوان مزایای خاصی که با رایحه‌های خاص مرتبط است، عرضه می‌کنند. به طور کلی، در دستورالعمل‌های این شمع‌ها به منظور افزایش سلامت جسمی یا روحی از روغن‌های ضروری استفاده می‌شود. به عنوان نمونه، عطرهای اسطوخودوس اغلب آرامش بخش هستند.

شمع های موم زنبور عسل

شمع موم زنبور عسل در کسب و کار خانگی

بخش رو به رشدی از خریداران وجود دارند که نگران موادی هستند که کسب و کارها برای تولید محصولات خود از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ در این موارد شمع‌های گیاهی به کمک می‌آیند! شمع‌های گیاهی از دستورالعمل‌های اصلاح شده با موادی مانند موم سویا، موم‌های گیاهی، روغن‌های معطر و عطرهای طبیعی و شمع های موم عسل کاملا طبیعی ساخته می‌شوند.

شمع های تزئینی

هنگام ورود به یک فروشگاه لوازم خانگی، احتمالاً متوجه شمع‌هایی شده‌اید که در رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند. برخی از شمع‌ها صرفاً برای اهداف تزئینی ساخته می‌شوند. آن‌ها لزوماً معطر نیستند و از مواد خاصی ساخته نمی‌شوند. آنها به سادگی یک چیز خاصی را به فضای خانه شما اضافه می‌کنند. شمع‌های تزئینی اغلب طرح‌های پیچیده‌ای دارند.

چگونه یک کسب و کار خانگی شمع راه اندازی کنیم؟

این راهنمای گام به گام را دنبال کنید تا کسب و کار خانگی شمع خود را ایجاد کنید:

  • تحقیقات بازار انجام دهید
  • نام تجاری یا برند خود را بسازید
  • برندی با اسم نزدیک به شمع بسازدید
  • برنامه فروش داشته باشید
  • فروشگاه آنلاین خود را داشته باشید
  • برنامه بازاریابی داشته باشید.

تحقیقات بازار انجام دهید

بازار هدف شما افرادی هستند که می‌خواهید با تلاش‌های بازاریابی خود به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. این‌ها خریدارانی هستند که بیشتر به محصولات شما علاقه مند هستند و به احتمال زیاد به مشتریان ثابت تبدیل می‌شوند. در صنعت شمع، بازارهای هدف به سه دسته تقسیم می‌شوند:

بازار کوچک: شمع‌های لوکس بخش جدید بازار شمع بوده و به سرعت در حال رشد هستند. قیمت این شمع‌ها ممکن است متفاوت باشد.

• بازار متوسط: شمع‌های طبقه متوسط ​​جذابیت گسترده‌ای دارند. احتمالاً این نوع شمع‌ها را در فروشگاه‌های خرده فروشی می‌توانید پیدا کنید. شمع‌های طبقه متوسط، ​معمولاً رایحه‌های منحصر به فردی مانند گلاب، گریپ فروت یا ریحان دارند و قیمت هر یک از این شمع‌ها حدوداً20 تا 100 هزار تومان است.

بازار انبوه: این دسته از شمع‌ها مقرون به صرفه‌ترین نوع شمع در بازار هستند. شکع های پارافینی بیشتر این بخش را به خود اختصاص می‌دهند.اما بازار شمع موم عسل به طور گسترده‌ای در حال رشد و گرفتن جایگاه پارافین می‌باشد.

بازار شمع در کسب و کار خانگی

تصمیم بگیرید که دنبال کدام بازار بروید. اگر می‌خواهید فروشگاه‌ خرده فروشی راه اندازی کنید، در این صورت بازار متوسط، ممکن است برای شما بهترین انتخاب باشد. اگر هم می‌خواهید شمع‌های خود را از طریق وب سایت خود و یا سایر بوتیک‌های آنلاین بفروشید، شمع‌های موم عسل ممکن است انتخاب مناسبی باشند.

انتخاب بازار از تامین مواد گرفته تا ساختن برند و بسته بندی به شما کمک می‌کند. بعد از آن که یک بخش را برای خود انتخاب کردید، می‌توانید در مورد انواع شمع‌هایی که می‌خواهید بسازید، تصمیم بگیرید.

در حین انجام تحقیقات، توجه داشته باشید که مشتریان اغلب چه نوع شمع‌هایی را خریداری می‌کنند. آیا شمع‌های گیاهی و سازگار با محیط زیست برای بازار شما مناسب هستند یا اینکه مشتریان سودآور علیرغم تأثیر آن‌ها بر محیط زیست، به شمع‌های موم پارافین علاقه مند هستند.

شمع‌هایی که برای فروش انتخاب می‌کنید، نوع برندی را که ایجاد می‌کنید تعیین می‌کنند که شما را به چه نوع فروشنده‌ای بشناسند.

برند خود را بسازید

قدم دوم در راه اندازی یک کسب و کار خانگی شمع سازی، ساختن یک برند است. یک نام تجاری به شما کمک می‌کند برای خودتان مخاطبانی داشته باشید، بر بازاریابی شما تأثیر بگذارد و ایجاد محصولات بهتر در آینده را راحت‌تر خواهد کرد.

یک نام تجاری خوب به ویژه برای مشاغل مرتبط با شمع بسیار مهم است. این صنعت در دهه گذشته به قدری رشد کرده است که نفوذ بسیار سخت است و اکثر نام‌های خوب قبلا ثبت شده‌اند.

سه راه برای متمایز شدن در بازار شمع

ترکیب عطرهای منحصر به فرد و جالب

امروزه رایحه مهم‌ترین عامل خرید شمع برای مصرف کنندگان است. تحقیقات انجمن ملی شمع نشان می‌دهد که در انتخاب شمع، رایحه شمع‌ها برای سه چهارم از خریداران شمع “بسیار مهم” است.

یکی از راه‌های متمایز شدن از رقبا، استفاده از رایحه‌های جذاب و منحصر به فرد است. ایجاد یک ترکیب جدید بلافاصله جایگاهی در بازار برای شما ایجاد می‌کند. به‌جای ارائه رایحه‌های گلی و چوبی استاندارد، رایحه‌های غیر معمولی و مرکب از چندین رایحه را انتخاب کنید که خریداران در جای دیگری نتوانند پیدا کنند. رایحه‌هایی که باعث ایجاد حسی عجیب و متفاوت برای افراد شوند.

داستان برند

داستان برند سریع‌ترین راه برای ارتباط با خریداران است. داستان برند همان روایتی از چگونگی شکل گرفتن برندتان و نحوه برقراری ارتباط شما با مردم است. این داستان همان پایه‌ای است که ماموریت، پیام و صدای شما بر اساس آن ساخته شده است.

داستان‌های برند، به ویژه در تجارت شمع، فریبنده و جذاب هستند. این باعث می‌شود مردم چیزی را در شما احساس کنند، که سپس آن‌ها را وادار به خرید از شما کند.

برای یافتن داستان خود، از خودتان سوالات زیر را بپرسید:

  • چرا شمع درست می‌کنم؟
  • برای چه کسانی شمع درست می‌کنم؟
  • می‌خواهم چه تاثیری بر آن‌ها بگذارم؟
  • می‌خواهم چه تاثیری بر جهان داشته باشم؟

هویت بصری

هویت بصریشما (که شامل لوگو، عکاسی، وب سایت، رسانه‌های اجتماعی و بسته بندی شما می‌شود) مستقیم‌ترین راه برای تأثیرگذاری بر احساس مردم در مورد کسب و کار خانگی شمع شما است.

وقتی صحبت از برند شمع شما می‌شود، باید به زیبایی محصولات خود توجه زیادی داشته باشید. مشتریان از شمع‌های شما برای رایحه‌های خود و مکمل دکوراسیون منزل استفاده می‌کنند، بنابراین شما باید محصولاتی متناسب با مخاطبان خود طراحی کنید.

یک نام تجاری شمع ایجاد کنید

کسب و کار خانگی

در این مرحله تجارت شمع شما به خوبی در حال شکل گرفتن است. احتمالاً در این مسیر با چند نام تجاری مواجه شده‌اید، و اکنون زمان تصمیم گیری در مورد یک نام برای برند شماست.

حتما از نام‌های کوتاه و ساده برای برند کسب و کار خانگی شمع خود استفاده کنید. این امر باعث می‌شود که تلفظ آن برای خریداران آسان و به یاد ماندنی‌تر باشد. اگر به خاطر سپردن نام برندتان خیلی سخت باشد، بازاریابی دهان به دهان رایگان را از دست خواهید داد..

یک برنامه بازاریابی برای خود بنویسید

یک برنامه بازاریابی هنگام ایجاد یک کسب و کار شمع، شما را در انجام تمامی مراحل راهنمایی خواهد کرد. این برنامه کمک می‌کند تا استراتژی خود را تعریف کنید، چالش‌ها را مشخص کنید، بدانید به چه منابعی نیاز دارید و ایده کسب و کار خود را قبل از راه اندازی تجزیه و تحلیل کنید.

از خود بپرسید: هدف نهایی برند من چیست؟ رقبای مستقیم من چه کسانی هستند؟ آیا می‌خواهم در فروشگاه‌های خرده فروشی، محصولاتم را به فروش برسانم یا می‌خواهم یک فروشگاه تجارت الکترونیک راه اندازی کنم و مستقیماً محصولاتم را به مشتریانم بفروشم؟

اهداف کسب و کار خانگی خود را شناسایی کنید و هنگام ساختن برند شمع سازی خود، آن‌ها را در ذهن داشته باشید.

فروشگاه آنلاین خود را بسازید

کسب و کار آنلاین خانگی

حالا که شمع‌های شما آماده است، یک مکان عالی برای شروع فروش محصولاتتان، فروشگاه آنلاین خودتان است.

برای شروع فروش در فروشگاه‌های آنلاین مثل دیجی کالا، با سلام یا ایسام و یا شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام بسیار کار را آسان کرده است اما اگر به کسب و کار خانگی متوسطی فکر میکنید بهتر است برای شروع از یک فروشگاه ساز استفاده کنید و فروشگاه خود با برند نام تجاری خود را داشته باشید.

در ادامه روند مسیر می‌توانید به هزینه بیشتر و داشتن وب سایت فکر کنید.

فروش آنلاین

مانند بسیاری از کسب و کارهای خرده فروشی، یکی از پرسودترین رسانه‌ها برای فروش شمع، فروش اینترنتی می‌باشد. شما می‌توانید از چندین پلت فرم دیجیتال مانند رسانه‌های اجتماعی و سایت خود برای دستیابی به مشتریان سودآور در سراسر کسور استفاده کنید.

در حالی که هر رسانه دیجیتالی یک پلتفرم فروش موفق برای هر کسب و کاری نخواهد بود، در اینجا به چندین پلتفرم که کارآفرینان می‌توانند برای شروع کار از آن‌ها استفاده کنند، اشاره می‌کنیم.

اگرچه فهرست زیر تمام رسانه‌هایی را که بازرگانان می‌توانند برای کسب‌وکار نوپای خود استفاده کنند را پوشش نمی‌دهد؛ این موارد، گزینه‌های قدرتمندی هستند که به بازاریابی آنلاین کسب‌وکار شما کمک می‌کنند.

شمع سازی در منزل و کسب و کار خانگی

اینستاگرام: بسیاری از برندهای کسب و کار خانگی با جذب فالوور قابل توجه در اینستاگرام به موفقیت بزرگی دست یافته‌اند. یک پوشه از تصاویر زیبا مرتبط با نام تجاری خود تهیه کنید، عکس‌های شمع ‌های خود را به پست کنید تا به مشتریان نشان دهید و به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید از پشت صحنه نحوه ساخت شمع‌های خود عکس و فیلم تهیه کرده و آن‎‌ها را پست و استوری کنید.

Pinterest: دکوراسیون خانه یک دسته‌بندی اصلی برای کاربران Pinterest است که یکی از بزرگترین پلتفرم‌هایی است که مشتریان برای یافتن مارک‌ها و محصولات از آن استفاده می‌کنند. بنابراین عاقلانه است که سازندگان شمع خانگی، Pinterest را به عنوان یک ستون در استراتژی بازاریابی خود در نظر بگیرند.

هدایا و مسابقات: به عنوان بخشی از یک استراتژی بازاریابی اجتماعی یا محتوا، می‌توانید از برخی از کالاهای خود به عنوان جایزه در مجموعه‌ای از هدایا و مسابقات استفاده کنید. این مسابقات نه تنها می‌توانتد به شما کمک کند تا فالوورهای بیشتری را به دست آورید و برند خود را تبلیغ کنید، بلکه این فرصت را نیز دارید که نشان دهید محصولاتتان چقدر خوب کار می‌کنند.

بازاریابی ایمیلی: پیام خود (و همچنین تبلیغات، تخفیف‌ها و سایر اخبار برند خود) را مستقیماً به اینباکس ایمیل مشتریان خود برسانید.

فروش آفلاین

اگرچه فروش آنلاین یک راه مناسب برای کسب و کارهای خانگی می‌باشد، از امتحان کردن فروش آفلاین نترسید.

شمع‌های خانگی جمع و جور هستند و حمل و نقل راحتی دارند که آن‌ها را برای فروش آنلاین ایده آل می‌کند. شمع‌های دکوری شما با رایحه‌ی شیرین، برای نمایش در نمایشگاه‌های صنایع دستی و مغازه‌های خرده فروشی ایده‌آل هستند و به شما این فرصت را می‌دهند که مستقیماً از مشتریان سودآور، بازخورد داشته باشید.

بسته بندی کسب و کارها خانگی

فروش آفلاین مزایای دیگری نیز برای شما می‌تواند داشته باشد، از جمله:

دریافت بازخورد مستقیم: اگر مشتاق هستید محصولات خود را بهبود ببخشید (یا مشتاق شنیدن نظرات مشتریان خود هستید)، فروش حضوری راهی عالی برای انجام آن است. با مشتریان هدف خود، رو در رو ملاقات کنید، به انتقادات آن‌ها توجه کنید و برای محصولات سودآور جدید خود ایده بگیرید.

فرصت‌های عمده فروشی: اگر می‌خواهید که کسب و کار خانگی خود را افزایش دهید یا به دنبال آغار فروش سازمانی هستید، بازارها و نمایشگاه‌ها، رویدادهای ایده آلی برای ملاقات با خریداران عمده فروشی و ایجاد پایه‌ای برای چنین رابطه‌هایی هستند.

افزایش دنبال کننده‌های آنلاین و مشترکین ایمیل: چه قصد دارید مخاطبان اجتماعی خود را افزایش دهید یا لیست ایمیل خود را ایجاد کنید، از فروشگاه‌ها و بازارهای خرده فروشی برای اتصال آنلاین استفاده کنید. هنگامی که مشتریان از غرفه یا فروشگاه شما بازدید می‌کنند، از آن‌ها بخواهید ایمیل خود را برای مشارکت بیشتر در اختیار شما قرار دهند یا کانال‌های اجتماعی برند شما را برای محصولات جدید، تخفیف‌ها و هدایا دنبال کنند.

شبکه سازی و الهام گرفتن: ارتباط با سازندگان و کارآفرینان نیز مزیت مهمی از جشنواره‌ها، بازارها و نمایشگاه‌ها است. ملاقات با بازرگانان دیگر می‌تواند ایده‌های جدیدی را به شما القا کند و به شما کمک کند تا راه حل‌های جدیدی برای مشکلات مشترک پیدا کنید.

اگرچه فروش فیزیکی به مهارت‌های متفاوتی نسبت به فروش اینترنتی نیاز دارد؛ اما کمی دانش و ابزار مناسب می‌تواند فروش را ساده‌تر کند.

نکات کسب و کار خانگی شمع

عکس های زیبا از کسب و کار خود بگیرید

عکس های شگفت انگیزی از محصولات خود بگیرید

عکاسی زیبا از محصولاتتان، کلید متقاعد کردن مردم برای خرید شمع‌های شما است. مطمئن شوید که می‌توان شکل و برچسب شمع‌هایتان را در عکس‌هایی که می‌گیرید به وضوح دید. تصویری از شمع مورد استفاده در خانه خود را به نمایش بگذارید تا خریداران بتوانند آن‌را در خانه خود تصور کنند. می‌توانید یک عکاس حرفه‌ای برای گرفتن عکس‌های محصولاتتان استخدام کنید اما در ابتدای راه گرفتن عکس های با کیفیت با گوشی هم بسیار راحت است.

فرصت‌های فروش بیشتری ایجاد کنید

داشتن مشتریان دائمی سود بیشتری نسبت به یافتن مشتریان جدید دارد. فرصت‌های مختلف فروش متقابل و افزایش فروش را آزمایش کنید تا درآمد بیشتری از مشتریان فعلی خود کسب کنید.

خط تولید خود را گسترش دهید

با توجه به سلیقه مشتریان و لیست فروش خود خواهید فهمید که مشتریان شما به چه دسته محصولاتی بیشتر علاقمند هستند و فروش بیشتری خواهید داشت.

فروش مخصوص تعطیلات و مناسبت‌ها

اغلب خریداران، شمع را به عنوان یک هدیه مناسب برای تعطیلات و مناسبت‌ها می‌بینند. با ایجاد کمپین‌های تعطیلات با تبلیغات ویژه و تبلیغاتی که خریداران سودآور را هدف قرار داده‌اند، برای مناسبت‌ها و اعیاد آماده شوید.

تمایلات خریداران خود را در نظر بگیرید

از آنچه در کسب و کار شما می‌گذرد به روز و باخبر باشید. از منابعی مانند گوگل برای درک انتقادات مشتریان و پیگیری روندها استفاده کنید. شما می‌توانید از این بینش برای ارائه ایده‌های محصول جدید، عطرها و کمپین‌های بازاریابی برای تبلیغ برند خود استفاده کنید.

کسب و کار خانگی شمع سازی خود را راه اندازی کنید

شما که تا اینجا مقاله را دنبال کرده‌اید، اکنون درک خوبی در مورد نحوه شروع کسب و کار شمع سازی خانگی خود دارید. با ابزارها و دانش بالا که به شما کمک می‌کند شمع‌های خانگی خود را بسازید و بفروشید، می‌توانید با استفاده از مهارت‌های کسب و کار خانگی خود کسب درآمد کنید.

اگر ایده‌ای در مورد نحوه ساخت شمع برای افراد مبتدی دارید، نکات و توصیه‌های خود را در بخش نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن