همه چیز در مورد موم قبل از ساخت انواع شمع

ساخت انواع شمع

ساخت انواع شمع قرن‌هاست که وجود دارد. این هنر در طول زمان پا برجا باقی مانده است و امروزه نیز همچنان یک هنر صنایع دستی بسیار محبوب می‌باشد. قبل از اقدام به ساخت انواع شمع باید به چند مورد مهم از جمله نوع شمع، نوع موم و مواد مورد استفاده برای ساختن شمع توجه داشت.

انواع شمع

معرفی ساخت انواع شمع

سه نوع اصلی شمع، شامل شمع ستونی، شمع لیوانی و شمع نذری می‌باشند. شمع‌های ستونی به موم سخت یا مناسب احتیاج دارند، چراکه درون هیچ ظرفی ریخته نمی‌شوند و بدون تکیه گاه هستند. شمع‌های لیوانی محبوب‌ترین نوع شمع هستند و درست کردن این نوع شمع‌ها برای افراد مبتدی بسیار ساده می‌باشد. شمع‌های نذری اندازه کوچکی دارند و به طور معمول هنگام سوزاندن درون ظرف قرار می‌گیرند. از این نوع شمع‌ها معمولاً در عروسی‌ها و عبادتگاه‌ها استفاده می‌شود.

انواع موم

قبل از این‌که بخواهید اقدام به خرید موم برای ساخت انواع شمع بکنید، باید نوع شمع‌هایی را که می‌سازید و همچنین نوع مومی را که می‌خواهید در تهیه شمع‌های خود از آن استفاده کنید، در نظر بگیرید. در ساخت شمع‌های مختلف باید انواع مختلفی از موم را در نظر گرفت. برخی از موم‌ها به دلایل مختلف محبوبیت بیشتری نسبت به سایرین دارند. موم شمع در ترکیبات و نقاط ذوب مختلف وجود دارد. شما همچنین باید به فاکتور‌هایی از جمله قیمت و زمان سوخت آن‌ها و همچنین به موردی همچون آلرژی توجه زیادی داشته باشید.

موم شمع پارافین ارزان‌ترین نوع موم در بازار است. این نوع موم این روزها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا محصولی از نفت خام است و جایگزین‌های طبیعی و سازگار با محیط زیست بیشتری برای موم پارافین در دسترس قرار دارند. شمع‌های پارافین نیز امروزه از محبوبیت کمتری برخوردار شده‌اند زیرا هنگام سوختن به شدت دود می‌کنند و دوده تولید می‌کنند. موم پارافین برای شمع‌های کوچک مانند شمع‌های مخصوص مراسم مذهبی مناسب می‌باشد. این نوع شمع‌ها به سرعت ذوب می‌شود و به راحتی قابل رنگ کردن و معطر سازی هستند.

انتخاب موم در ساخت انواع شمع

موم کاملاً طبیعی و فاقد مواد شیمیایی که محصول جانبی فرآیند تولید عسل نیز محسوب می‌شود، موم زنبور عسل می‌باشد. این موم رایحه‌ای شیرین و طبیعی دارد. موم عسل قیمت بیشتری نسبت به پارافین دارد و می‌توان آن را به شکل ورق‌های موم رنگی، گرانولی یا موم قالبی یا تخته خریداری کرد. موم عسل یک موم اشک یا اشک بسیار کم است که در بین افراد مبتلا به آلرژی، مشکلات سینوسی یا آسم محبوب است. اما  یکی از معایب این نوع موم آن است که به خوبی رنگ یا رایحه را حفظ نمی‌کند. یکی دیگر از شمع‌های طبیعی، موم پالم یا موم درخت خرما می‌باشد. موم پالم طبیعی به مدت طولانی می‌سوزد، بدون دود است، گران‌ترین نوع موم می‌باشد و برای تهیه شمع‌های ستونی بسیار مناسب است.

یکی دیگر از انواع موم‌ها، موم بازیافتی می‌باشد. موم بازیافتی همان مومی است از ترکیب شمع‌های قدیمی تهیه می‌شود و می‌توان از آن برای ساخت شمع‌ های جدید و مفید استفاده کرد. استفاده از موم بازیافتی خود راهی بسیار خوب برای تهیه شمع محسوب می‌شود. این روش باعث کاهش هزینه‌ها، استفاده مجدد از وسایل دور ریختنی و بازیافت می‌شود.

شمع‌های خودتان را بسازید

شمع‌های خود را می‌توانید با وسایلی که از قبل در خانه دارید، تهیه کنید. برای تهیه شمع به اجاق گاز، قابلمه، لیوان اندازه گیری، لیوان، روزنامه، حوله و مداد نیاز دارید. و اما شما باید موم‌، فتیله شمع‌، قالب‌، روغن معطر‌، رنگ روغن و یک ظرف مخصوص برای شمع خود از بیرون خریداری کنید.. برای تهیه شمع‌های ستونی، بهتر است از یک ظرف مومی مانند یک کارتن شیر کوچک یا آب میوه استفاده مجدد کنید. هنگامی که در مورد نوع موم تصمیم گرفتید، آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید.

ساخت انواع شمع در خانه

با روزنامه از سطح کار خود محافظت کنید و با یک دستمال مرطوب جاهایی را که کثیف می‌شوند، پاک کنید. یک قابلمه بزرگ را تقریباً با دو اینچ آب پر کنید. مطمئن شوید که لیوان اندازه گیری‌ شما درون قابلمه قرار می‌‌گیرد. تکه‌های موم را درون لیوان اندازه گیریی قرار داده و لیوان اندازه گیری را درون قابلمه قرار دهید. حرارت را زیاد کنید تا آب بجوشد. در این صورت موم به آرامی ذوب خواهد شد. در صورت تمایل، می‌توانید روغن‌های اساسی نیز به موم اضافه کنید تا موم شمع معطر شود. سپس می‌توانید قطره‌های رنگ دلخواه خود را به آن اضافه کنید تا شمع رنگی داشته باشید.

برای قالب گیری شمع‌های خود می‌توانید از انواع مختلفی از ظروف استفاده کنید که در برابر گرما مقاوم هستند. این ظروف می‌توانند ظروف فلزی، شیشه‌ای یا چینی باشند. شما حتی می‌توانید از وسایل خانه مانند شیشه‌های سس یا لیوان‌های مختلف به عنوان ظروف شمع‌های خود استفاده کنید. فتیله را در مرکز قالب یا ظرف خود قرار دهید. از یک قطره موم ذوب شده برای چسباندن فتیله به پایین ظرف استفاده کنید. انتهای فتیله را دور مداد حلقه کنید. مداد را در قسمت بالای ظرف ثابت نگهدارید. ظرف مورد نظر را روی سطح صاف قرار دهید و هنگام ریختن موم مایع، آن را ثابت نگه دارید. اجازه دهید موم برای چند ساعت یا حتی یک شب خنک شود. اگر از کارتن آب میوه یا شیر برای ساخت انواع شمع‌ های ستونی استفاده می‌کنید، کارتن را با دقت پاره کنید. فتیله را طوری برش بزنید که تقریباً چهار تا پنج سانتی متر از شمع بیرون باشد.

ساخت انواع شمع‌های جدید از شمع‌های قدیمی

ساخت انواع شمع از شمع‌های قدیمی

هنگام بازیافت و ترکیب شمع‌های قدیمی برای ساخت انواع شمع های جدید‌، رایحه‌ها و رنگ‌هایی را انتخاب کنید که به خوبی با هم ترکیب شوند. این فرایند بسیار شبیه به ساختن شمع از ابتدا است.  برای شروع ابتدا باید شمع‌های قدیمی را با چاقو و تخته کار به قطعات کوچک تبدیل کنید. در این روش همچنین می‌توانید از شیشه‌های شمع‌های قدیمی استفاده مجدد کنید.

برای پاک کردن موم شمع از شیشه، به لوازمی از جمله ظروف شمع شیشه‌ای استفاده شده‌، آب جوش‌، ظرف پلاستیکی‌، حوله کاغذی و آب و صابون گرم نیاز دارید. نگران برچسب و دوده ظروف نباشید. ابتدا آب را در یک کتری چای بجوشانید و آن را در ظرف مورد نظر خود بریزید. صبر کنید تا موم باقیمانده در سطح شناور شود و آب خنک شود. این فرایند تقریباً 45 دقیقه طول می‌کشد. سپس، با استفاده از ظروف پلاستیکی خود، موم و پایه فتیله را با یک حوله کاغذی پاک کرده و دور بریزید. برای از بین بردن برچسب و دوده، ظرف را درون آب گرم و صابون خیس کنید و به آرامی مالش دهید تا تمیز شود.

بعد از اینکه شمع‌های خود را درست کردید، با ساخت برچسب شخصی خود یا افزودن روبان و برچسب هدیه، ظروف شمع را تزئین کنید. این شمع‌ها را می‌توانید به عنوان بهترین هدیه خانگی برای عزیزان خود بدهید. شمع‌ها گرما و حس آرامش را به خانه می‌آورند و عطر و بویی تازه به خانه می‌بخشند.

برای درست کردن این شمع‌های زیبا و تهیه موم عسل و یا فیتیله آن و سایر لوازم شمع‌سازی می‌توانید به راحتی و یکجا آن‌ها را از فروشگاه سارموم خریداری کنید.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن