راهنما و آموزش کامل مدیتیشن با شمع

مدیتیشن با شمع

در مطلب قبلی درباره اثرات مدیتیشن و شمع مناسب یوگا صحبت کردیم. مطالعات مختلف نشان داده است که مدیتیشن منظم تأثیرات عمیقی بر سلامتی فرد دارد. با توجه به وسایل و تکنیک‌های مختلف انواع مدیتیشن وجود دارد. یکی از محبوب ترین و موثرترین انواع آن، مدیتیشن با شمع است.

در این مطلب قصد داریم نحوه استفاده صحیح از شمع و یک مدیتیشن روزانه را با هم مرور کنیم تا به آرامشی باور نکردی برسیم.

مراقبه با شمع چیست؟

مراقبه شمع از هاتا یوگا آغاز می‌شود، جایی که به Trataka معروف است و به عنوان یکی از شش تکنیک مورد استفاده برای تصفیه استفاده به کار می‌رود. تراتاکا یک کلمه سانسکریت است که ترجمه آن “نگاه کردن” است و اساس مراقبه شمع را توضیح می‌دهد. یک کتاب هاتا یوگا آن را به عنوان تمرکز بینایی شما روی یک نقطه کوچک توصیف می‌‎کند تا زمانی که چشمان شما اشک می‌ریزد.

بنابراین مراقبه با تمرکز روی یک نقطه تمرکز واحد که می‌تواند یک نقطه کوچک، یک خورشید یا ماه در حال طلوع، یک کوه، یک شی پرستش یا شعله مانند مثل یک شمع باشد.

مراقبه شمع بر اساس نحوه ارسال سیگنال به مغز برای پردازش توسط چشم کار می‌کند. شما فقط قادر به دیدن هستید زیرا چشم‌ها سیگنال‌های مغزی را که پردازش و رمزگشایی می‌شوند، ارسال می‌کنند.

تمرکز مداوم بر روی نور شمع به معنای انتقال اطلاعات جدید نیست. بنابراین جریان اطلاعات به مغز کاهش می‌‎یابد و تمام حواس پرت می‌شود و باعث افزایش تمرکز و آگاهی شما روی شمع می‌شود. در نهایت، شما کاملاً جذب شعله می شوید و به آرامش کامل می‌رسید و می‌توانید مراقبه کنید. دستیابی به این حالت به شما امکان می‌دهد گذشته ، حال و آینده را با وضوح زیادی بررسی و نگاه کنید.

اعتقاد بر این است که انجام مراقبه شمع باعث می‌شود فرد بتواند چشم سوم خود را که به نام چاکرای آژنا (Ajna chakra) شناخته می‌شود باز کند و به این وسیله فرد می‌تواند شهود بهتری پیدا کند و خرد به دست آورد.

جنس و رایحه شمع

جنس و رایحه مناسب شمع

از یک نوع شمع غیر سمی استفاده کنید تا بخارهای سمی را استنشاق نکنید که بر سلامتی و تمرکز شما تأثیر می‌گذارد. از شمع‌های ساخته شده با پارافین و مواد شیمیایی مشابه خودداری کنید در عوض از شمع‌های ساخته شده از مواد غیر سمی مانند شمع طبیعی موم زنبور عسل استفاده کنید. شمع‌های موم طبیعی عسل با زمان سوخت طولانی و تصفیه‌ها و روشنایی بیشتر بهترین گزینه برای یک مدیتیشن کامل هستند.

رایحه شمع بسته به افراد و سلایق مختلف آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

رنگ بندی شمع‌ها

انتخاب رنگ شمع بسیار اهمیت دارد؛ چرا که رنگ بندی شمع‌ها با توجه موارد استفاده آن متفاوت است. هر رنگ سمبل خاصی است و در زمان استفاده تاثیر متمایل به معنا و سمبل خود دارد.

سبز: باروری ، گذشت و عطوفت ، شفابخشی ، امید و آزادی
سفید: خلوص ، شفافیت ، سادگی ، کامل یا کامل بودن ، بی گناهی
طلایی: ثروت ، معنویت ، فراوانی
آبی: اعتماد ، خلاقیت ، ارتباطات
زرد: عزت نفس ، عزت ، نظم ، جاه طلبی ، شجاعت
قرمز: نشاط ، عشق ، شجاعت ، پیوندهای خانوادگی ، قدرت
بنفش: احترام ، تعهد ، قدرت بالاتر
فیروزه: بهبود ، محافظت و استقلال
نارنجی: انرژی جنسی ، احساسات ، دوستی ، خوشبختی و خوش بینی
صورتی: عشق ، وفاداری و همدلی
نیلی: وضوح ، تخیل ، خرد

زمان استفاده از شمع و مدیتیشن

زمان مناسب مدیتیشن با شمع

زمان استفاده از شمع بسیار مهم است و باید چرخه قمری ماه در نوع درخواست لحاظ شود:
۱- ماه نو (هلال جدید): شروع کردن طرحی جدید، رشد و ترقی و شفا بخشی
۲- ماه در حال رشد ( رو به بدر ) : برای درخواستهایی که چیزی به زندگی تان می آورند و یا موجب جذب نیرویی به زندگی شما می شوند
۳- ماه کامل ( نیرومندترین مرحله ) : برای باروری و بهره برداری از نعمتهای طبیعت و تکمیل و تحقق بخشیدن به آرزوها
۴- ماه رو به زوال : دور کردن عادت های بد و انرژی های منفی از زندگی و جبران خسارت و صدمه های وارد شده و دفع بیماری ها
۵- ماه تاریک ( شب های بدون ماه ) : برای دفع بدشگونی هایی که از طرف دیگران وارد گشته است.

آموزش مدیتیشن با شمع

برای مدیتیشن ابتدا فضا را آماده کنید. چراغ‌ها را خاموش کنید و اتاق را نسبتا تاریک کنید و یا مطمئن شوید نور کمی داشته باشد. حالا یک شمع را جایی قرار دهید که در راستای چشم شما یا کمی پایین‌تر قرار داشته باشد و برای نگاه کردن به آن نیاز نباشد تا سرتان را به جلو متمایل کنید. مهم است شما در این حالت راحت باشید.

شمع را روشن کنید و به آن خیره شوید. شعله ذهن شما را به خود مشغول می‌کند.

در ابتدا، ذهن شما احتمالاً سرگردان خواهد شد و چشمانتان در برابر تلاش‌های شما برای ثابت نگه داشتن آن‌ها مقاومت می‌کنند. این طبیعی است و با پیشرفت مدیتیشن به تدریج کمتر می‌شود.

اگر احساس کردید از چشمانتان آب می‌آید، این طبیعی است و معمولاً خیلی زود از بین می‌رود. اگر حواس پرتی به سراغتان می‌آید، کافی است توجه خود را به شعله شمع برگردانید و آن‌ها را رها کنید. نگاه خود را به شعله شمع ثابت نگه دارید و روی ریتم تنفس تمرکز کنید.سبکی و آرامش را در بدن و ذهن خود احساس کنید.

خواص مدیتیشن با شمع

فواید مدیتیشن با شمع

مدیتیشن با شمع فواید زیادی دارد. که این فواید شامل مزایای روانشناختی ، مزایای جسمی و معنوی است. فراتر از مزایای ذهن، جسم و روح، مدیتیشن با شمع به کاهش استرس کمک می کند.

بهبود و افزایش تمرکز

در مدیتیشن با تمرکز بر نور و گرمای ناشی از آن و یک نقطه کانونی سبب می‌شود رفته رفته تمرکز شما بالاتر باشد. چنین توانایی به شما کمک می‌کند تا مراقبه معنادار و موثرتری داشته باشید.

پاکسازی بدن

این نوع مراقبه یکی از عناصراصلی پاک کننده یوگای هاتا را تشکیل می‌دهد. اشک ریخته شده به از بین بردن هرگونه آلودگی در بدن کمک می‌کند. تمرین منظم منجر به پاکسازی بدن می‌شود.

احیا بدن و جوان‌سازی

آرامش هنگام مراقبه باعث می‌شود تا تنش از بدن شما فاصبه بگیرد. بدن و عضلات شما استراحت کند و فرصت جوان‌سازی داشته باشند. مراقبه با شمع گامی فراتر است. داشتن بینش جدید شما را قادر می سازد تا بر تردیدها و بلاتکلیفی ها که انرژی روحی و جسمی شما را از بین می برد ، غلبه کنید.

احساس آرامش‌تری عمیق‌تر

مدیتیشن با شمع و آرامش

یکی از مزایای مراقبه با نور شمع، روشی است که شما را قادر می‌سازد تا افکار و احساسات خود را آرام کرده و درک عمیق‌تری از آرامش درونی را از تمرکز عمیق دریافت کنید. به طور طبیعی، شمع ها یک اثر آرام بخش دارند که استفاده از آن‌ها را در سالن های ماساژ، غذاخوری و حتی در مکان‌های مقدس توصیه می‌شود.

این آرامش بخشی همان چیزی است که شما را به یک سطح مراقبه عمیق می‌رساند و به شما کمک می‌کند تا افکار و استرس را رها کنید.

بهبود بینایی

در کتاب هاتا یوگا درباره مزایای تراکاتا برای سلامتی چشم توضیح می‌دهد. طبق این کتاب، این روش مدیتیشن به رفع خستگی چشم، تنبلی کمک می‌کند و همچنین دردها و مشکلات و بیماری‌های چشم را از بین می‌برد. شاید هرگز نشنیده باشید، اما عضلات چشم برای حفظ نشاط و پیشگیری از بیماری‌ها به ورزش نیاز دارند.

مدیتیشن با شمع چالش‌های روانشناختی، عاطفی و حتی رفتاری را مدیریت می کند

با توجه به همه موارد گفته شده، بدیهی است که که مدیتیشن با شمع می‌تواند تأثیر مثبتی در چندین مسئله‌ای داشته باشد که در حوزه‌های مختلف زندگی خود با آن روبرو هستید. به عنوان مثال، رفتاری مانند تعلل می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر زندگی شما بگذارد، اما اراده و نظم و انضباطی که در هنگام مراقبه ایجاد می‌کنید به شما کمک می‌کند تا بر آن غلبه کنید.

مشکلات ذهنی مانند افسردگی، اضطراب و حتی بی‌خوابی را می‌توان از طریق تأثیر آرام بخش این روش مراقبه تسکین داد و برطرف کرد. مشکلات عاطفی از خشم تا غم و ناامیدی را نیز می‌توان برطرف کرد.

منبع : راهنمای مدیتیشن با شمع

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن