آیا تفاوت شمع موم طبیعی و مصنوعی را می‌دانید؟

تفاوت موم طبیعی و مصنوعی

اگرچه پارافین در نهایت از مواد آلی به دست می آید، اما موم‌های طبیعی به معنای موم‌های گیاهان، حشرات و حیوانات است. در حالی که استفاده از این وکس‌های طبیعی مزایایی دارد، نمی‌توان آن‌ها را به جای پارافین استفاده کرد. هر نوع موم، پارافین یا طبیعی، هدف خاص خود را دارد؛ به همین منظور قصد داریم در این متن در مورد تفاوت شمع موم طبیعی و مصنوعی و کاربردهای آن‌های بیشتر بدانیم.

واکس یا موم پارافین


موم پارافین از نفت خام به دست می‌آید. به طور معمول رنگ روشن‌تر، بی بو و در نقاط ذوب مختلفی وجود دارد. عرضه پارافین واکس از منابع داخلی و همچنین از منابع خارج از کشور تامین می‌شود. موم پارافین در انواع بسته بندی مانند اسلب، پاستیل و فله موجود است.

پارافین واکس در کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای رایج پارافین واکس در زیر ذکر شده است:

  • شمع سازی
  • پوشش های کاغذی
  • پوشش‌های غذایی
  • روان کننده ها
  • واکس پارافین

یکی از انواع مختلف پارافین، پارافین جامد می‌باشد که ماده اولینه آن اسلک وکس است. این نوع پارافین اسید دار است و در انواع شمع سازی از آن استفاده می‌شود. پارافین‌ها با انواع مختلف مانند زیر نامگذاری می‌شوند.

  • پارافین نیم تا یک درصد چربی
  • پارافین یک تا 3 درصد چربی
  • پارافین 3 تا 5 درصد چربی
  • پارافین 5 تا 7 درصد چربی

این تقسیم بندی همانطوری که مشخص است با توجه به درصد چربی یا روغن بکار رفته در آن انجام می‌شود پس بنابراین هرقدر این مقدار کمتر باشد خلوص و شفافیت پارافین جامد نیز بالاتر خواهد بود و کیفیت بیشتر خواهد داشت.

پارافین جامد بی رنگ، بی بو و بدون مزه با نقطه ذوبی پایین می‌باشد. اما به دلیل آن‌که یکی از مشتقات نفت می‌باشد. سوخت شمع پارافینی برای محیط زیست ضرر دارد و این یکی از مهم ترین تفاوت‍‌های شمع موم طبیعی و مصنوعی می‌باشد.

موم‌های طبیعی


انواع مختلفی از موم‌ها وجود دارند که در دسته موم طبیعی قرار می‌گیرند. برخی از این موم‌ها عبارتند از سویا، نخل، زنبور عسل، کارنائوبا، چربی‌ها و غیره. موم های طبیعی رنگ ها و بوهای مختلفی دارند. این واکس‌ها می‌توانند ارزان‌تر از موم پارافین باشند، اما بسته به این‌که دقیقاً به دنبال چه موم طبیعی هستید، می‌توانند قیمت بسیار بالایی نیز داشته باشند؛ برای مثال موم زنبور عسل در حالت ورق‌های رنگی موم عسل، موم قالبی یا موم گرانولی به بازار عرضه می‌شود که قیمت نسبتا بالاتری نسبتا به سایر موم‌ها دارد.

واکس‌های طبیعی طیف قیمتی وسیعی دارند. موم‌های طبیعی می‌توانند در قالب‌های بسته بندی مختلف عرضه شوند.

هر موم طبیعی خواص منحصر به فرد خود را دارد و در کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت شمع موم طبیعی و مصنوعی

همان‌طور که می‌بینید هر نوع موم هدف خاص خود را دارد. موم پارافین و موم طبیعی هر کدام خواص خاص خود را دارند و نمی توان آن‌ها را به جای هم استفاده کرد. موم طبیعی عسل همانطور که از نامش پیداست طبیعی بوده و هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد و حتی باعث تصفیه هوا می‌شود از این رو استفاده از این موم در شمع سازی برای کسانی که مستعد آلرژی می‌باشند بسیار مفید است. اما موم پارافین شفافیت بسیاری دارد و امروزه طرفدار شمع‌های دریایی کم نیست و برای درست کردن این نوع شمع‌ها نیاز به پارافین است چرا که موم طبیعی عسل شفافیت لازم را برای شمع‌های دریایی ندارد.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن