رایج ترین مشکلات و نکات شمع سازی که براتون به وجود میاد

مشکلات رایج در شمع سازی

شمع سازی از جمله تفریحات بسیار محبوب و جذاب محسوب می‌شود. اگر تاکنون در خانه شمع درست کرده‌اید، احتمالاً یکی از مشکلات یا نکات شمع سازی که در ادامه می‌خواهیم راجع به آن‌ها بحث کنیم را تجربه کرده‌اید.

 رایحه و درخشش گرم شمع می‌تواند ما را آرام کند و روحیه ما را بالا ببرد. شمع‌های دست ساز و خانگی هم می‌توانند خلاقیت را بالا برده و از صرف هزینه‌های بیشتر جلوگیری کنند. همچنین از هر شمع دست ساز بسته به نوع آن و همینطور میزان روشن کردن آن، می‌توان تا چندین ماه یا حتی تا چندین سال استفاده کرد و لذت برد. شمع سازی، علاوه بر این‌که یک سرگرمی محسوب می‌شود، مزیت دیگری که دارد اینست که می‌توانید از آن به عنوان هدیه نیز استفاده کنید.

شما همچنین می‌توانید، شمع‌های خود را بفروشید و یا از سادگی ساخت آن‌ها لذت ببرید. ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تا شما را با 12 مورد از نکات شمع سازی آشنا کنیم. ابتدا باید گفت که باید صبر و سرمایه گذاری لازم را داشته باشید تا بتوانید به صورت حرفه‌ای تسلط کاملا بر این هنر را داشته باشید. به همین دلیل ما می‌خواهیم راجع به این مشکلات بحث کنیم تا بتواند به شما در یادگیری و رشد مهارت‌های شمع سازی کمک کنیم.

رایج‌ ترین مشکلات و نکات شمع سازی

ایجاد فرو رفتگی در شمع

یک از مهم‌ترین نکات در شمع سازی فرورفتگی درون شمع است. موم شمع با ذوب شدن منبسط می‌شود و با سرد شدن به طور طبیعی کوچک‌تر شده و جمع می‌شود. فرو رفتگی در شمع‌ها زمانی رخ می‌دهد که موم خیلی سریع خنک شود.

همچنین اگر هنگام شمع سازی کارهای زیر را انجام دهید منجر به ایجاد فرورفتگی در شمع خواهند شد:

  • موم شمع را داخل یک ظرف خنک بریزید.
  • اجازه ندهید تا موم خنک شود و آن‌را درحالی که بسیار داغ است درون ظرف مخصوص بریزید.

زمانی که فرو رفتگی اتفاق می‌افتد، یک حفره در اطراف یا نزدیک فیتیله شمع ایجاد می‌شود. برای رفع مشکل فرورفتگی، می‌توانید از یک سشوار استفاده کنید. نحوه استفاده از آن بدین صورت است که، آن‌را در فاصله حدود 15 تا 20 سانتی‌متر از شمع نگه دارید و سشوار را با حرکت دورانی بچرخانید تا موم ذوب شود و سوراخ ایجاد شدهف با موم پر شود.

سوسو زدن به صورت ناپایدار

در فرایند شمع سازی، انتخاب فیتیله مناسب، معمولا در آخرین مرحله اتفاق می‌افتد. بیشتر افراد اغلب با انتخاب نوع موم شمع، ظروف، عطر و تعیین میزان رایحه خود درگیر هستند و برای نوع فیتیله مورد استفاده که بسیار هم مهم می‌باشد، در آخرین لحظه تصمیم گیری می‌کنند.

متأسفانه، تجربه ثابت کرده است که این کار یک اشتباه بزرگ است. این کار باعث می‌شود که هنگام سوزاندن، شمع سوسو و حتی جرقه بزند.

به طور معمول دلیل اینکه شمع‌ها سوسو می‌زنند، آن است که فیتیله شمع بیش از حد طولانی می‌باشد. اگر فیتیله‌ای بیش از حد طولانی باشد، شعله خیلی بزرگ می‌شود و خیلی داغ می‌سوزد. اگر آن‌را خاموش کرده و دوباره بسوزانید و همچنان این مشکل ادامه داشته باشد، این بدان معناست که فیتیله مناسبی برای شمع خود انتخاب نکرده‌اید.

از بین رفتن رایحه شمع، هنگام سوختن

اگر شما با چنین مشکلی در شمع سازی مواجه هستید که هنگام درست کردن شمع‌ها بوی خوبی دارند؛ اما هنگام سوختن هیچ رایحه‌ای پخش نمی‌کنند، به احتمال زیاد یکی از این اشتباهات را انجام داده‌اید:

– اضافه نکردن رایحه کافی

 – افزودن رایحه در دمای بیش از حد زیاد

غرق شدن فیتیله در شمع

نکات شمع سازی و غرق شدن فیتیله در شمع

مشخص‌ترین و ساده‌ترین راه برای جلوگیری از این مشکل، توجه کردن به ظرف شمع‌تان می‌باشد. شما در صورتی با این مشکل روبه رو می‌شوید که یا موم را بالای محلی که شکل ظرف شمع تغییر می‌کند بریزید یا ظرف را بیش از حد پر کنید به طوری که جایی برای فیتیله و استخر ذوب باقی نماند.

دلیل دوم غرق شدن فیتیله در شمع، عدم انتخاب درست برای شمع شما می‌باشد. ممکن است قطر فیتیله‌ای که انتخاب کرده‌اید برای قطر شمع خیلی کوچک باشد. برای مقابله با این مشکل، باید فیتیله متناسب با شمع خود را انتخاب کنید.

خرید فیتیله مناسب و مطابق با شمع بسیار اهمیت دارد که در متن فیتیله مناسب شمع به طور مفصل در این باره صحبت کرده‌ایم.

وجود حباب های متعدد در شمع (حباب شمع)

یکی از نکات شمع سازی ساخت شمعی یکدست است، وجود حباب‌های کوچک بر روی شمع یا دانه‌های عطر به شکل یک حوضچه در سطح بالایی یک شمع، حتی وجود دانه‌های کوچک در سطوح کناری شمع‌های ستونی نیز به وجود می‌آِیند. دلیل آن، استفاده بیش از حد از رایحه یا عطر مخصوص شمع می‌باشد.

بعضی از افراد فکر می‌کنند که در صورت استفاده زیاد از عطر، می‌توانند رایحه شمع‌هایشان را تقویت کنند. در حالی که، تعادل ظریفی در میزان مناسب رایحه وجود دارد.

پاک کردن موم از ظرف شمع

همواره ما وقت و هزینه زیادی را صرف خرید ظرف‌های مناسب شمع می‌کنیم. بنابراین برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی، بهتر است از ظرف‌های شمع قدیمی، مجددا استفاده کنیم. 

دو روش برای حذف موم شمع از ظروف شیشه‌ای عبارتند از:

ساده‌ترین راه برای پاک کردن موم از شیشه، قرار دادن آن در فریزر می‌باشد. موم هنگام خنک شدن کوچک می‌شود، به همین دلیل این روش می‌تواند کار ساز باشد. بنابراین ظرف‌های شمع شیشه‌ای خود را برای چند ساعت در فریزر قرار دهید. حتی به مدت یک شب هم قرار دادن آن‌ها در فریزر مشکلی ایجاد نخواهد کرد. زمانی که آن‌‌ها را از فریزر خارج کنید، موم داخلشان معمولاً شل شده و می‌توان به کمک یک چاقوی کره به راحتی جدا و پاک کرد. پس از پاک کردن موم، ظرف‌ها را با آب و صابون شست و شو دهید تا برای استفاده مجدد آماده باشند.

اگر چندین ظرف شیشه‌ای دارید که می‌خواهید موم‌هایشان را پاک کنید، ممکن است این روش را ترجیح دهید. با استفاده از قاشق یا چاقوی کره، فیتیله و تا جایی که می‌توانید موم ظرف‌ها را جدا کنید. سپس یک ظرف مخصوص فر را با دو لایه کاغذ بپوشانید. هر یک از ظروف شمع را درون ظرف پخت قرار دهید و فر را تا دمای 180 درجه گرم کنید و اجازه دهید موم‌ها تقریباً به مدت 15 دقیقه ذوب شوند.

پس از بیرون آوردن موم شمع ذوب شده از هر ظرف، اجازه دهید تا خنک شوند. سپس با آب و صابون، ظروف را تمیز کنید یا به کمک یک پنبه آغشته به سرکه موم‌های باقی مانده بر روی آن‌ها را پاک کنید.

ایجاد تونل در شمع

اگر با این مشکل روبه رو شوید اصلا نگران نباشید چراکه این مشکل حتی برای گران‌ترین فروشگاه‌های شمع هم اتفاق می‌افتد. اگر یک شمع به طور متعادل از یک لبه به لبه دیگر ذوب نشود، تونلی در آن ایجاد می‌شود که در این صورت رایحه شمع به خوبی پخش نمی‌شود. 

مانند سوزاندن کالری در سالن بدنسازی ، یک سوزاندن کوتاه مدت 5 دقیقه‌ای نتیجه خوبی نخواهد داشت. هنگام روشن کردن یک شمع باید طولانی مدت در آن باشید! شمع‌ها باید بسوزند تا زمانی که موم در کل قطر ذوب شود.

دو ساعت به طور کلی زمان سوختن خوبی است. اما بعضی از شمع‌ها اگر واقعا بزرگ باشند ممکن است به 4 ساعت زمان برای سوختن نیاز داشته باشند مانند شمع‌های کاسه‌ای . صرف نظر از اندازه آن‌ها ، بدون انتظار برای سوختن کامل می‌توانید روی تشکیل یک تونل در موم و کوتاه شدن عمر شمع حساب کنید.

اگربه صورت مداوم شاهد بروز این مشکل در شمع‌های خانگی خود هستید، ممکن است از فیتیله‌ای با اندازه مناسب که بتواند به طور صحیح استخر ذوب در شمع‌هایتان ایجاد کند ، استفاده نکرده باشید.

گیر کردن شمع در قالب

این اتفاق اغلب در صورت استفاده از قالب‌های فلزی مخصوص پخت و پز، اتقاق می‌افتد. خوشبختانه این مورد یکی از معدود مشکلات رایج در شمع سازی می‌باشد که جلوگیری و رفع آن بسیار آسان است.

برای پیشگیری از این مشکل، به هیچ وجه قالب تا لب یا خط آخر آن پر نکنید و از ریختن موم خیلی داغ درون آن خودداری کنید و مطمئن شوید که از موم مناسب برای  نوع شمع خود استفاده می‌کنید.

در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، قالب را درون یخچال قرار دهید تا موم داخل آن منقبض شده و کوچک‌تر شود. سپس موم درون قالب را با یک ضربه محکم بر روی یک سطح سخت، جدا کنید.

افتادن خط بر روی شمع

یکی دیگر از نکات شمع سازی جلوگیری از ایجاد هر گونه خط به روی موم است. اگر بر روی شمع‌های خود خطوط مرئی مشاهده کنید، در این صورت با این مشکل مواجه شده‌اید. این مشکل قابل رفع نیست؛ اما می‌توان از آن جلوگیری کرد.

– ظرف شمع یا قالب خود را قبل از ریختن موم، گرم کنید (بسیاری از سازندگان حرفه‌ای شمع از سشوار برای گرم کردن ظروف شمع خود استفاده می‌کنند)

– از مواد افزودنی کمتری استفاده کنید، استفاده زیاد از جوانه اسطوخودوس می‌تواند باعث به وجود آمدن این مشکل باشد.

– موم را به صورت خیلی سرد درون ظرف نریزید.

ته نشین شدن روغن معطر

در صورتی که با این مشکل روبه رو شوید، قطعاً از میزان رایحه اشتباهی استفاده کرده‌اید. برای جلوگیری از بروز این مشکل، از میزان متناسب عطر استفاده کنید.

عقب رفتن موم از کناره ‌های شمع

نکات شمع سازی و ریختن اطراف موم از دیواره ها به داخل

این مشکل به دلیل چسبندگی ضعیفی است که گاهی به صورت لکه‌های مرطوب بر روی شمع دیده می‌شود. این مشکل بیشتر در ظروف شیشه‌ای قابل توجه است.

می‌توان با انجام موارد زیر، این مشکل را برطرف کرد:

– قبل از استفاده از ظروف شمع، آن‌ها را به طور کامل تمیز کنید.

– موم شمع خود را با دمای پایین‌تر درون ظرف، بریزید. 5 تا 10 درجه سردتر را نیز امتحان کنید.

– اگر دمای محیط پایین‌تر از 77 درجه باشد، ظرف شمع خود را گرم کنید.

شمع سازی به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد؛ اما این هنر بسیار لذت بخش و سرگرم کننده است، که هر فردی می‌تواند در خانه خود ار با این کار مشغول کند.

صاف نبودن سطح شمع

سطحوح ناهموار یکی از رایج‌ترین مشکلات و نکات در شمع سازی است. این مشکل، غالباً هنگام فرار بخار شدن آب از سطح بالای موم یا مخلوط شدن آب با موم اتفاق می‌افتد. خوشبختانه چندین روش وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از این مشکل انجام دهید. همچنین یک روش برای صاف کردن سطوح شمع نیز وجود دارد.

روش‌های زیر برای جلوگیری از این مشکل به کار می‌روند:

1. موم را در دمای کمی گرم درون ظرف بریزیدو توجه کنید که حتی 5 درجه بالاتر می‌تواند تفاوت ایجاد کند.

2. اگر از دیگ مخصوص جوشاندن موقت استفاده کنید، ممکن است موم با آب ترکیب شود. بگیرید. برای جلوگیری از این کار، از یک ظرف بلند برای جوشاندن آب استفاده کنید.

3. پس از افزودن رایحه به موم، باید آن‌را به مدت 2 دقیقه مخلوط کرد؛ اما درصورت هم زدن زیاد، ممکن است حباب‌های هوا بر روی شمع به وجود بیایند.

برای رفع این مشکل، می‌توانید از یک سشوار استفاده کنید. سشوار را نزدیک ناحیه‌ای که صاف نیست، نگه دارید و سپس آن‌را به سمت عقب و جلو حرکت دهید. با انجام این کار، موم کمی ذوب می‌شود و سطح شمع صاف می‌شود.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن