معرفی ابزار و وسایل شمع سازی

وسایل شمع سازی

شمع سازی هنریست که از سال‌های دور رواج دارد و امروزه نیز افراد علاقه زیادی نسبت به این هنر دارند. شمع‌ها امروزه از جمله لوازم تزئینی محسوب می‌شوند که گرمی بخش محیط‌های مختلف بوده و باعث ایجاد احساس آرامش می‌شوند. برای تهیه شمع‌ ابزار و وسایل مخصوصی استفاده می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم وسایل شمع سازی را برای شما معرفی کنیم تا بتوانید به راحتی شمع‌های خانگی خود را تهیه کنید.

وسایل شمع سازی

موم

می‌توان گفت موم یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواد در شمع ‌سازی می‌باشد. میزان استفاده از موم بسته به اندازه شمعی که می‌خواهید درست کنید، تعیین می‌شود. روش اندازه‌گیری موم به این طریق می‌باشد که باید قالب یا ظرف مخصوص شمع سازی را پر از آب کنید و سپس مقدار موم مورد نیاز را اندازه‌گیری نمایید. به ازای هر 100 میلی‌لیتر آب شما به 90 گرم موم سرد نیاز دارید.

 اگر مومی را که ذوب می‌کنید بیشتر از آنچه که لازم دارید باشد، اشکالی ندارد؛ زیرا می‌توانید به راحتی اضافه آن‌را کنار بگذارید تا سفت شود و دوباره زمانی که نیاز داشتید از آن استفاده کنید.

انواع موم

پارافین جز وسایل شمع سازی

موم پارافین: 

پارافین یک ماده جانبی است که از تصفیه روغن خام به دست می‌آید و یکی از موم‌های فراوان و چند منظوره است. این ماده پایه نفتی دارد و در بازار به دو شکل مایع یا جامد یا ژله‌ای یافت می‌شود که نوع ژله و جامد آن برای تولید انواع شمع به کار برده می‌شود. ماده‌ای سفید، بی مزه، بی بو  می‌باشد و دارای نقطه ذوب 47 الی 71 درجه سانتی گراد می‌باشد. در شمع سازی موم پارافین نسبت به سایر موم‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما همانطور که قبلا در یکی از مقالات بحث کرده‌ایم، این موم خطرات زیادی برای سلامتی دارد چراکه به هنگام سوختن، مواد سمی و سرطان زا تولید می‌کند.

موم عسل: 

موم عسل قیمت بسیار زیادی دارد؛ اما کاملا طبیعی بوده و هیچ خطری برای سلامتی ندارد. شمع موم عسل هنگام سوختن بوی خیلی خوبی را ایجاد می‌کند که باعث ایجاد آرامش شده و می‌تواند هوای محیط را تصفیه کند. معمولا این موم را به منظور افزایش مدت زمان سوخت، با موم‌های دیگر ترکیب می‌کنند. به دلیل حالت چسبندگی که موم عسل دارد، درصورت استفاده زیاد از آن برای شمع سازی، باید قالب خود را چرب کنید.

موم سویا:

موم سویا یک موم گیاهی است که از روغن سویا گرفته می‌شود. برای تهیه این روغن، دانه‌های سویا را تمیز کرده، پوست آن‌را جدا کرده سپس به صورت رول درمی‌آورند. سپس روغن سویا را  از این پوسته‌ها استخراج و هیدروژنه می‌کنند تا اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در روغن اشباع شوند .با این کار نقطه ذوب روغن تغییر می‌یابد و باعث می‌شود در دمای اتاق جامد شود و بتوان از آن برای ساخت شمع استفاده کرد. موم سویا نیز به دلیل اینکه در تهیه آن دست کاری می‌شود، ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

اسید استیرین

استیرین یک ماده افزودنی می‌باشد که به شمع‌های پارافینی اضافه می‌شود و کیفیت انقباض را افزایش می‌دهد. در صورت استفاده از این ماده، شمع سفت‌تر شده و طولانی‌تر می‌سوزد که کمک می‌کند تا شمع‌تان راحت‌تر از قالب خارج شود. این ماده همچنین کمک می‌کند تا رنگ‌ها کامل‌تر در موم حل شوند و درضمن شمع بیشتر مات به نظر بیاید. در صورتی که قصد دارید یک شمع رنگی بسازید، همواره رنگ را به استیرن قبل از اضافه کردن موم اضافه کنید.

فیتیله‌

فیتیله از جمله مهم‌ترین و ضروری‌ترین وسایل شمع سازی است. انتخاب فیتیله مناسب شمع بسیار مهم می‌باشد و باید عوامل زیادی را در انتخاب کردن آن در نظر گرفت. فیتیله‌های انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع موم و نوع شمع باید انتخاب شوند. اندازه فیتیله‌ها نیز با توجه به قطر شمع‌ها تعیین می‌شوند. به طوری که هر چه قطر شمع شما بزرگ‌تر باشد به فیتیله ضخیم‌تری نیاز خواهید داشت. طریقه آماده کردن فتیله، به این ترتیب است که ابتدا آن‌را با قرار دادن آن به مدت 5 دقیقه در موم، قرار داده، سپس فتیله را از ظرف خارج کرده و به صورت صاف روی یک کاغذ روغنی یا یک ظرف صاف قرار دهید تا خشک شود.​

فیتیله‌هایی که دارای مغزی‌های فلزی می‌باشند، برای شمع‌های مخصوص که مدت طولانی می‌سوزند طراحی شده‌اند و باید برای شمع‌های ظرفی استفاده شوند.

شما می‌توانید فیتیله مورد نظر خود را از بیرون خریداری کنید، اما تهیه کردن آن بسیار آسان است و می‌توانید خودتان در خانه این کار را انجام دهید.

تهیه فیتیله مومی در خانه

برای این کار، کمی از موم خود را به‌صورت بِن ماری ذوب کنید و فیتیله را در آن به مدت 5 دقیقه قرار دهید و سپس فیتیله مومی را از داخل ظرف بردارید و آن‌ها را به شکل راست و عمودی در سینی فری که با یک تکه کاغذ روغنی پوشیده شده است قرار دهید تا خشک شوند.

ظروف مخصوص برای ذوب کردن موم

برای ذوب کردن موم بهتر است از ظروف استیل یا آلومینیوم استفاده کنید و یک ظرف بزرگ‌تر را پر از آب کنید، روی حرارت قرار دهید و یک ظرف کوچک‌تر انتخاب کنید و روی آن قرار دهید و یا یک کاسه روی آن بگذارید تا بتوانید موم خود را با روش بن ماری ذوب کنید.

بِن‌ماری کردن به این صورت است که ظرف بزرگی را پر از آب کنید و روی منبع حرارت قرار دهید و یک ظرف کوچک‌تر را روی ظرف اولی قرار دهید و موم را در آن ذوب کنید که به این روش بن ماری می‌گویند که در حقیقت در این روش موم با بخار آب ذوب می‌شود.

سوزن فیتیله از وسایل شمع سازی

سوزن فیتیله از استیل ساخته شده است و در اندازه‎های مختلف بین 10-25 سانتی‌متر وجود دارد. از این سوزن‌ها می‌توانید برای قرار دادن و محکم کردن فیتیله در ته قالب قبل از ذوب کردن موم، استفاده کنید.

نگهدارنده‌ فیتیله

از  این‌ وسیله برای ثابت نگه داشتن فیتیله در ظروف شمع‌استفاده می‌شود. روش کار با این وسله به این شکل است که باید فیتیله را در نگهدارنده جای داد و طوری آن‌را فشار دهیدکه ته صاف آن در ظرف قرار بگیرد.

میله مخصوص شمع سازی

از یک قلاب یا میله برای نگه‌ داشتن سر فتیله بر روی قالب استفاده می‌‌شود به این صورت که سر فتیله را به قلاب گره زده و روی قالب قرار می‌دهیم تا فیتیله ثابت بماند. این وسیله از جمله وسایل شمع سازی محسوب می‌شود که می‌توانید آن‌را همراه با سایر وسایل شمع سازی به راحتی تهیه کنید.

رنگ

رنگ مخصوص وسایل شمع سازی

رنگ‌‌های متنوع و مختلفی برای رنگ‌ آمیزی شمع‌ها وجود دارند. در شمع سازی تنها به میزان مورد نیاز از رنگ استفاده کنید و هیچوثت در استفاده از رنگ افراط نکنید. در صورتی که بیش از حد از رنگ استفاده کنید، ممکن است شمع‌تان به خوبی نسوزد. رنگ کردن شمع‌ها شرایط خاص خود را دارد که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید مقاله چگونه موم را رنگی کنیم و شمع رنگی بسازیم را مطالعه کنید.

عطر یا رایحه شمع

برای خوشبو کردن شمع‌هایتان می‌توانید از عطر‌های مخصوص شمع ‌سازی استفاده کنید. به جای این عطر‌ها می‌توان از روغن‌های معطر نیز استفاده کرد البته همه آن‌ها رایحه خوشی را هنگام سوختن تولید نمی‌کنند. عطر شمع را هنگامی که می‌‌خواهید موم ذوب شده را در قالب بریزید به آن اضافه کنید.  عطر‌های شمع در انواع گوناگون وجود دارند​ که می‌‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌‌های مخصوص وسایل شمع سازی تهیه کنید.

قالب

قالب‌ها از جمله مهم‌ترین وسایل شمع سازی هستند. ظاهر شمع از اهمیت زیادی برخوردار است، بنابراین بهتر است از قالب مناسبی استفاده کنید. قالب‌‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند و جنس آن‌‌ها اغلب فلزی، پلاستیکی، شیشه‌‌ای و در برخی موارد سیلیکونی هستند. قالب‌های پلاستیکی و لاستیکی عمر بیشتری دارند. قالب‌های پلاستیکی از قالب‌های لاستیکی ارزان‌تر می‌باشند ولی قالب‌های لاستیکی معمول‌تر می‌باشند و رواج بیشتری دارند. البته بهترین نوع قالب برای شمع سازی قالب‌‌های شیشه‌‌ای هستند که از آن‌ها می‌توان صورت نامحدود استفاده کرد. شمع‌‌هایی که توسط این نوع قالب‌‌ها ساخته می‌‌شوند صاف، صیقلی و شفاف هستند. می‌توانید از ظروف و لوازمی که در اختیار دارید، مانند انوع لیوان‌‌ها، شکلات خوری‌‌ها و… به جای قالب استفاده نمایید. همچنین شما می‌توانید انواع قالب با ظاهر دلخواه را از بیرون تهیه کنید.

نقش چسب کاغذی در وسایل شمع سازی

وسایل شمع سازی دو

به منظور ثابت نگه داشتن فیتیله هنگام ریختن موم ذوب شده و هنگام سرد شدن موم مایع از چسب کاغذی استفاده می‌شود. از چسب کاغذی برای پوشاندن درزهای قالب هم استفاده می‌‌شود تا موم ذوب شده از سوراخ‌های ریزی که ممکن است در ته قالب باشند بیرون نریزد.​

چسب موم

این ماده یک موم نرم‌ و چسبنده می‎باشد که به شکل جامد در دسترس است. برای استفاده کردن از این چسب، درست مانند موم، از روش بن ماری استفاده می‌کنیم تا ذوب شود و بتوانیم از آن استفاده کنیم. از این چسب اغلب برای چسباندن وسایل تزئینی به شمع استفاده می‌شود.

دماسنج مخصوص شمع‌ سازی

هنگام شمع سازی، باید موم را در یک درجه حرارت مشخص قرار دهید که می‌توانید از دماسنج مخصوص شیرینی‌پزی یا آشپزی نیز استفاده کنید به شرطی که درجه‌هایش مانند دماسنج مخصوص شمع ‌سازی باشد. هرگز مومی را که در حال ذوب شدن می‌باشد به حال خود نگذارید و کار دیگری انجام ندهید چون می‌تواند شعله‌ور شده و بخار شود.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن