آموزش شمع سازی در منزل با کمترین هزینه

آموزش شمع سازی در منزل

استفاده از شمع به بیشتر از 5000 سال قبل بر می‌گردد، زمانی که انسان‌ها برای روشنایی و تزئین مراسمات از آن استفاده می‌کردند.اولین شمع‌ها در مصر به وسیله چربی آب شده حیوانات و استفاده از مغز خیسانده نی به عنوان فیتیله درست شده است. شمع‌ها برای رسیدن به ظاهر امروزی مسیر طولانی طی کردند و امروزه آموزش شمع سازی از مبتدی تا پیشرفته به صورت رایگان و به راحتی در دسترس بیشتر افراد قرار دارد.

در این متن چند روش ساده آموزش شمع سازی را با هم مرور می‌کنیم.

  • آموزش شمع سازی با ورق موم عسل
  • آموزش شمع سازی با قالب
  • شمع سازی در جار شیشه ای
  • آموزش شمع سازی بدون قالب

ساخت شمع در خانه با موم عسل

در گذشته درست کردن شمع بیشتر شغلی مردانه بود مانند درست کردن لوستر، شمعدان و چراغدان‌های بزرگ در قصر ها اما رفته رفته این هنر از گذشته تا به امروز دچار تحول‌های بزرگی شد که یکی از آن‌ها استفاده از شمع نه تنها برای روشنایی که برای تزئین در مراسمات مختلف بود. اگر می خواهید یک شمع ساز حرفه ای باشید، به انواع قالب‌ها، رنگ‌ها و یا اسانس‌ها برای تهیه شمع نیاز خواهید داشت؛ اما اگر مبتدی هستید و به تازگی می‌خواهید شمع سازی را شروع کنید، به وسایل کمی نیاز دارید و می‌توانید به راحتی این کار را در خانه انجام دهید. 

امروزه شمع سازی در منزل به یکی از مشاغل پردرآمد خانگی تبدیل شده است که بسیار راحت و سودآور می‌باشد. یکی از راحت‌ترین حالت‌های درست کردن شمع با موم زنبور است. موم‌های رنگی عسل به راحتی و تنها با گذاشتن یک فیتیله و رول کردن شمع تبدیل به شمع‌های زیبا می‌شوند که حتی می‌توان در ابعاد مختلف و به شکل‌های مختلف ان‌ها را رول کرد.

شمع سازی در منزل و شمع موم زنبور عسل

ورق های موم عسل در ابعاد 18*40 و 18*28 در بازار موجود می‌باشند که شما می‌توانید در ابعاد و شکل‌های مختلف آن‌ها را برش بزنید. مزیت این نوع شمع آن است که بدون نیاز به قالبی خاص می‌توان آن را درست کرد و اگر دوست داشته باشید شمعی با قطر بیشتر به شما بدهد تنها ورق‌های بیشتر به آن اضافه می‌کنید.

شما می‌توانید ورق‌های موم عسل را به شکل‌های مختلفی رول کنید و شمع‌ مخروطی یا چند رنگ بسازید و یا حتی با استفاده از قالب‌های کیک پزی نیز به راحتی شمع‌های زیبا درست کنید و یا برای تزئین بر روی شمع‌های استوانه‌ای خود از آن‌ها استفاده کنید.

شمع سازی در منزل با قالب کیک پزی

آموزش شمع سازی با قالب

اگر در شمع‌سازی از حالت مبتدی به سمت حرفه ای پیش بروید حتما با شمع‌های که با قالب ساخته می‌شوند آشنا خواهید شد. یکی از آموزش‌های کاربردی و مفید شمع سازی در منزل با استفاده از موم یا پارافین را با استفاده و قالب‌های مختلف شمع سازی که کاربردی‌ترین آن‌ها قالب‌های سیلیکونی می‌باشد. این شمع‌ها را با استفاده از شمش موم عسل یا پارافین‌های قالبی را که از بازار تهیه کرده‌اید ویا باقیمانده موم یا پارافین شمع‌های کهنه یا باقی مانده از قبل را نیز می‌توانید دوباره به شمع تبدیل کنید.

در این روش به وسایلی نسبتا کمی تا حدودی نیاز دارید. وسایل مورد نیاز عبارتند از

  • موم عسل یا پارافین
  • فیتیله
  • ظرف ذوب کردن موم
  • قالب
  • دماسنج شمع سازی و نگهدارنده فیتیله به صورت اختیاری

موم عسل یا پارافین به صورت قالبی در بازار وجود دارند که این موم ها باید به روش بن ماری ذوب شوند. در روش بن ماری که به طور مفصل در مطلبی قبلا توضیح داده شده است. موم به طور غیر مستقیم و به وسیله حرارت بخار آب ذوب می شود.

برای ایجاد حرارت غیر مستقیم باید به این صورت عمل کنید، ابتدا یک ظرف را از آب پر کنید و بر روی حرارت قرار دهید تا به حالت جوش در آید و بعد ظرفی را که حاوی پارافین می باشد بر روی آب در حال جوش قرار دهید تا به آرامی ذوب گردد.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که در زمان ذوب کردن پارافین باید مواظب باشید که دمای آن بیشتر از ۹۰ الی ۱۰۰ درجه سانتی گراد نشود که بدین منظور بهتر است که یک دماسنج درون ظرف حاوی پارافین بگذارید و بعد دما را اندازه گیری نمایید. چرا که اگر دمای پارافین بیشتر از این حد شود شمع مد نظر به دست نخواهد آمد. پارافین در حال ذوب شدن را با استفاده از یک قاشق هم زده و به محض این که به طور کامل آب شد آن را از روی حرارت بردارید.

در مورد موم عسل این ذوب شدن نیاز به دماسنج نیست.

بعد از ذوب شدن موم شمع خود را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید چند ثانیه خنک شود.

اگر می‌خواهید شمع شما معطر باشد، وقتی موم شمع شما ذوب شد، وقت آن رسیده که روغن های معطر اضافه کنید و چند ثانیه هم بزنید.

برای پارافین حتما باید قالب شمع خود را کاملا چرب کنید تا بعد بتوانید شمع را به راحتی از قالب جدا کنید. اما موم عسل خود خاصیت چرب بودن دارد و استفاده از آن بسیار ساده تر است و نیازی به چرب کردن قالب ندارد مخصوصا در مورد قالب‌های سیلیکونی شما نیازی به چرب کردن قالب نداشته و به راحتی می توانید شمع را از قالب جدا کنید.

شمع سازی در منزل در قالب شمع

 بعد از ریختن موم درون ظرف اجازه می‌دهیم موم به مدت چهار ساعت در دمایی اتاق سرد شود و شکل قالب در آید، اگر برای سرد شدن سریع موم آن را در یخچال یا جای خنک دیگری قرار دهید ممکن است روی آن ترک بخورد.

در صورت ترک خوردن می توانید کمی موم را گرم کرده و یا مقداری موم گرم شده روی آن بریزید.

بعد از خنک شدن شمع در حالتی که 100 درصد سفت نشده است؛ آن را از قالب جدا کرده و به وسیله میخی داغ وسط آن را سوراخ می‌کنیم تا بتوانیم فیتیله را آن عبور داده و پایه فیتیله را در انتهای آن قرار دهیم که محکم شود.

شما می توانید بدون پایه فیتیله با کج و محکم کردن فیتیله نیز آن را بر روی شمع محکم کنید اما استفاده از پایه فیتیله سبب شده فیتیله مستقیم و تا انتها بسوزد و شمع را نیز صاف نگه دارد.

بلندی فیتیله باید یک تا یک و نیم سانت باشد چرا که فتیله بلند سبب سوخت نامناسب شمع می‌شود.

آموزش شمع سازی رایگان در منزل با جارشیشه‌ای

شمع سازی در منزل با شات های شیشه ای

درست کردن شمع در جارهای شیشه‌ای تفاوت چندانی با شمع سازی در قالب ندارد و تنها شمع درون همان ظرف درست می‌شود. اما نوع دیگری از شمع به نام شمع پودری وجود دارد که میتوان درون جارهای شیشه ای یا هر ظرف دیگری که تحمل دمای بالای داشته باشد قابل استفاده است.

تنها مسئله باقی مانده گذاشتن فیتیله است که بهتر است قبل از ریختن موم درون قالب فیتیله را با پایه فیتیله درون موم زده و در جارشیشه ای خود بگذارید تا در وسط آن محکم شود و سپس موم شمع خود را به آن اضافه کنید.

برای درست کردن شمع پودری تنها پودر را داخل ظرف ریخته و فیتیله مخصوص آن را درون ظرف قرار می‌دهیم. به دلیل آن‌که شمع پودری جذب آب نشده و روی آب شناور می‌ماند می‌توان از آن به عنوان شمع روآبی نیز استفاده کرد.

حتی بعد از استفاده از شمع پودری می‌توانید با استفاده از صافی یا حتی قاشق می‌توان آن را از آب جدا کرد و دوباره بعد از خشک شدن استفاده کرد.

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. اگر هر گونه سوالی در خصوص آموزش شمع سازی در منزل داشتید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید؛ در مطلبی دیگر در مورد اشکلات رایج و نکات شمع سازی که ممکن است در حین درست کردن شمع با آن‌ها روبه رو شده باشید نیز صحبت کرده‌ایم.

شما می‌توانید مواد لازم برای تهیه شمع را با ارزان‌ترین قیمت و با کیفیت‌تر از فروشگاه سارموم خرید کنید.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن