شمع وارمری چیست و چه کاربردهای دارد

شمع وارمری چیست و چه کاربردهای دارد

اکثر ما تا کنون بارها در تولدها، رستوران یا کافی شاپ‌ها به احتمال زیاد بارها شمع‌های وارمری بسیار زیبا را به اشکال مختلف دیده‌ایم. اما شاید با شنیدن کلمه شمع وارمر تصور کرده‌ایم مدلی متفاوتی از شمع می‌باشد. شمع وارمری چیست و دقیقا چه کاربردهای دارد؟

شمع وارمری چیست؟

اکثر شمع‌های وارمری در تشتک ساخته می‌شوند. تشتک شمع وارمر یک ظرف کوچک فلزی ست که داخل آن، فیتیله‌ای به همراه پایه فیتیله قرار داده می‌شود و داخل آن موم قالبی شمع سازی بعد از ذوب شدن به روش بن ماری(با بخار آب) ریخته می‌شود.

وارمر کلمه‌ای لاتین است که نام دیگر آن “تی لایت” می‌باشد. از نکات جالب می­توان به  برگفتن نام تی لایت از واژه­ی تی پات به معنی قوری چای اشاره کرد. در فرهنگ لغت وارمر به معنی اجاق کوچک شمع دار که برای گرم نگه داشتن غذا به کار رود که از چراغک نیز گاها به جای آن استفاده شده است. اما تداول کاربرد کلمه وارمر از گذشته تا به امروز باعث شده این کلمه به همان شکل و بدون جایگزین بکار رود.

قسمت‌های تشکیل دهنده شمع وارمر

به غیر از موم مورد استفاده برای ساخت شمع‌های وارمری از چند قسمت اصلی دیگری تشکیل شده‌اند که مهم‌ترین آن تشتک است. وجود تشتک سبب می‌شود شمع برای سوختن به جای خاصی نیاز نداشته باشد و باعث کثیف شدن اطراف نشود.

از فیتیله و پایه فیتیله برای نگه داشتن فیتیله به شکل مستقیم و داشتن سوخت مناسب استفاده می‌شود.

شکل ظاهری شمع وارمر

شمع وارمر از لحاظ ظاهری ابعاد کوچکی دارد که فضای زیادی را اشغال نخواهند کرد. همچنین این شمع­‌ها در اشکال مختلف، مانند گرد و قلبی یافت می‌­شوند؛ که غالب آن­ها شکل  گردی دارند و سکه‌­ای نیز نامیده می‌­شوند.

شمع وارمری چیست و چه کاربردهای دارد

ویژگی­‌های شمع وارمر

مدت زمان سوخت شمع­‌های معمولی که موم به کار رفته در آن‌ها به اندازه شمع وارمری است نسبتا کوتاه می‌­باشد، اما این ویژگی در شمع­‌های وارمر وجود ندارد. یکی از ویژگی­‌های بارز و مهم شمع وارمر مدت زمان سوخت بالای آن­هاست. شمع وارمر در تشتک های متوسط در فضای بسته و استفاده از فیتیله 15 تار حدودا به مدت پنج ساعت می‌­تواند روشن مانده و بسوزد. به علت نوع ترکیبات موجود در این شمع، مانند استفاده از موم زنبور عسل، سویا وکس یا پارافین مرغوب، فیتیله مناسب وهمچنین قالب آلومینیومی، زمان سوخت شمع­‌های وارمر افزایش پیدا می­‌کند.

قیمت شمع وارمر

شمع­­‌ موم عسل وارمری در طیف­‌های رنگی مختلف و نوع اکلیلی نیز وجود دارند. برخی از آن­‌ها، بدلیل کاربرد اسانس معطر هستند و فضا را آکنده از رایحه­ای دل­انگیز می‌­کنند. این شمع‌­ها در بسته‌­بندی‌های مختلف قابل عرضه هستند. از لحاظ قیمت نیز وارمرها، مقرون به صرفه و اقتصادی می‌­باشند. نوعی از وارمر ها هستند که نیازی به ذوب کردن موم نیست و تنها با رول کردن ورق‌های موم عسل ساخته شده و بسیار مناسب است.

کاربردهای شمع وارمر

شمع وارمری چیست و چه کاربردهای دارد؟ مهم‌ترین نکته در مورد شمع وارمر کاربردهای مختلف استفاده از آن است. واژه‌­ی وارمر به طور خاص برای گرم کردن به کار می‌­رود.؛ اوایل از شمع وارمر فقط برای گرم نگه­‌داشتن چای و نوشیدنی­‌های گرم استفاده می‌­شد؛ اما اکنون در سایرها مانند ظروف سوفله خوری نیز کاربرد بسیاری دارد. در کل از شمع‌های وارمر برای گرم نگه­داری غذاها در مهمانی‌ها استفاده می‌شود.

شمع وارمری چیست و استفاده در اسانس سوز

به همین منظور اکثر این شمع‌ها برای مصارف مختلفی از جمله روشنایی، گرما، مراسمات گوناگون،استفاده در اسانس سوزها و تزئینات طراحی‌های داخلی و دکوراسیون، تزئین میز شام­، سفره عقد، سفره­ی هفت سین و یلدا و همچنین اطراف پله­‌ها و شومینه  مورد استفاده قرار می‌­گیرند.

در فنگ­شویی شمع از جایگاه مخصوصی برخوردار است و سبب پاکسازی محیط اطراف می‌شود. شمع باعث دفع انرژی­‌های منفی و استرس شده و به محیط منزل انرژی مثبت و گرما می­‌بخشد. چنانچه قبل از خواب یک شمع با کیفیت مانند شمع وارمر را، به مدت ۱۵ دقیقه در اتاق خواب روشن کنید احساس آرامش، و یک خواب راحت و عمیق را تجربه  خواهید کرد.

شمع وارمر قلبی و قالب‌های مختلف دیگر آن

شمع وارمری چیست 2

 شمع­‌های وارمر قالب­‌هایی از جنس‌­های مختلف را دارند. معمولا جنس کاور و قالب این نوع شمع­‌ها از فلز آلومنیوم م‌ی­باشد. زیرا آلومینیوم باعث افزایش طول مدت روشن بودن شمع وارمر خواهد بود. از مزایای داشتن کاور وارمرها می‌توان به استفاده‌­ راحت از آن‌­ها اشاره نمود. چون بعد از تمام شدن شمع محیط اطراف کثیف نخواهد شد و م‌ی­توان به همان شکل وارمر را دور انداخت.

آموزش ساخت شمع وارمر

حالا که می‌دانیم شمع وارمر چیست، می‌خواهیم در انتها آموزش ساخت آن‌را نیز، به شکل گرد یا سکه­‌ای و قلبی را توضیح دهیم. شمع‌های وارمری همیشه ساده نیستند بلکه با انواع وسایل مختلف مانند گل خشک، صدف، مروارید و … می‌توان آن‌ها را تزئین کرد.

وسایل مور نیاز:

  • ظرفی به شکل گرد با ارتفاع ۲ سانت و قطر ۴ سانت (برای وارمر سکه­‌ای)
  • ظرفی به شکل قلب(برای وارمر قلبی)
  • پارافین
  • فیتیله­ مخصوص شمع وارمر
  • ظرف برای آب کردن پارافین

مراحل ساخت شمع سکه‌ای

 مراحل ساخت شمع وارمری

شما برای درست کردن شمع‌های وارمر می‌توانید از پارافین، موم‌های شمش زنبور عسل، ورق‌های موم بیزوکس و یا حتی گرانول مومی استفاده کنید. موم را در رنگ‌های دلخواه(ترجیحا رنگ قرمز برای شمع وارمر قلبی) به روش بن­ ماری، یا همان حرارت غیر مستقیم آب کنید.

فیتیله را به وسیله پایه فیتیله و چسب در درون قالب محکم گذاشته و به بعد از ذوب شدن کامل موم و چند لحظه خنک شدن آن را داخل قالب بریزید. بعد از انجام این کار قالب را کنار بگذارید تا کاملا سرد و سفت شود. قبلا به طور مفصل در مورد تهیه شمع به روش بن ماری مطلبی نوشتیم که می‌توانید آن را نیز مطالعه کنید.

می­توان با استفاده از نوار چسب‌­های رنگی و طرحدار دور تا دور قالب را نیز تزئین کرد. برای زیبایی و جلوه­ بیشتر، شمع وارمر را درون ظرف کریستالی پر از آب نیز می‌­توان قرار داد و داخل آب از گل­‌ها و گیاهان خشک و تزئینی نیز استفاده نمود. حالا که متوجه شدیم شمع وارمری چیست و چه کاربردهای دارد شما از این شمع‌های کوچک اما زیبا برای چه مواردی استفاده می‌کنید.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن