11 مورد از فواید موم طبیعی برای پوست

فواید موم طبیعی برای پوست

نکات مراقبت از پوست حوزه وسیعی از تخصص و دانش است که هر روز در حال گسترش می‌باشد. مواد بیشتر و بیشتری و فواید بالقوه آن‌ها برای پوست آزمایش می شوند و برخی از آن‌ها واقعاً نتایج خارق‌العاده‌ای را نشان می‌‍دهند. امروز قصد داریم در این مطلب از فواید موم طبیعی زنبور عسل برای پوست صحبت کنیم گرچه فواید بی‌شمار موم هنوز ناشناخته مانده است.

استفاده از موم زنبور عسل در مراقبت از پوست

استفاده از موم در صنایع مختلف قدمت طولانی دارد؛ اما شاید تصور کنید ورود موم عسل به صنعت مواد بهداشتی و آرایشی به تازگی اتفاق افتاده است؛ اما اینطور نیست از زمان‌های خیلی دور در گذشته از موم برای برداشتن مو از پوست استفاده میشد.

موم زنبور عسل همچنین اولین ماده‌ای در تاریخ بشر بود که به عنوان پلاستیک مورد استفاده قرار گرفت و به عنوان یک عامل ضد آب و روان کننده عمل کرد. علاوه بر این، موم زنبور عسل به عنوان یک ماده صیقل دهنده برای چرم، چوب (به ویژه در کشتی سازی)، به عنوان افزودنی در رنگ‌های هنری و البته در تولید شمع استفاده می‌شود.
امروزه، پالت استفاده از موم زنبور عسل در مراقبت از پوست به طور فزاینده‌ای در حال گسترش است. محصولات مراقبت از پوست که امروزه از موم زنبور عسل استفاده می‌کنند به اشکال مختلف تولید می‌شوند و اهداف متفاوتی دارند. موم زنبور عسل در مرطوب‌کننده‌های باکیفیت، ژل‌های مختلف مراقبت از پوست، کرم‌ها و پمادها و در آخر، بسیاری از محصولات آرایشی استفاده می‌شود.

فواید موم طبیعی زنبور عسل برای پوست

فواید موم طبیعی برای پوست 8

موم زنبور عسل دارای ساختار شیمیایی بسیار خاصی است که به دسته مواد شیمیایی معروف به استرها تعلق دارد. استرها، یا به آن‌ها استرهای موم نیز گفته می‌شود (زیرا انواع دیگری از استرها وجود دارد)، از اسیدهای چرب و الکل‌های با زنجیره بلند اضافی تشکیل شده‌اند.

موم زنبور عسل را می‌توان تقریباً در هر جایی از جمله بدون نسخه خریداری کرد. همچنین خوراکی است، اما توسط دستگاه گوارش ما قابل هضم نیست. حتی اگر موم زنبور عسل بخورید، فقط از سیستم شما عبور می‌کند و جذب نمی‌شود؛ اما این خواص شیمیایی و مولکولی موم زنبور عسل مزایای خاصی را برای مراقبت از پوست به ارمغان می‌آورد.

به طور خلاصه، موم زنبور عسل می‌تواند سد طبیعی پوست را تقویت کرده و محافظت بیشتری در برابر محیط داشته باشد. این امر همچنین باعث می‌شود که موم زنبور عسل یک ماده پوشش دهنده کارآمد برای مولکول‌های آب موجود در پوست شما و بالای آن باشد. این به پوست ما کمک می‌کند رطوبت خود را حفظ کرده و از خشکی آن محافظت کند. با این حال، این لایه محافظ موم زنبور عسل روی پوست به ویژه برای جلوگیری از آکنه خوب است، زیرا منافذ ما را مسدود نمی‌کند.

به طور خلاصه، برخی از مزایای اصلی موم زنبور عسل عبارتند از:

  • موم زنبور عسل ماده ای طبیعی ست و به هیچ وجه نمی‌تواند به پوست شما آسیب برساند.
  • موم زنبور عسل یک نرم کننده عالی برای پوست‌های خشک است. نرم کننده‌ها پوست ما را هیدراته می‌کنند، آن را تسکین می‌دهند و هر گونه ناراحتی را که ممکن است تجربه کند کاهش می‌دهند. ترکیب مولکولی خاص موم زنبور عسل به آن اجازه می‌دهد تا یک سد محافظ روی پوست و اطراف آن تشکیل دهد. این سد محافظ همچنین تمام رطوبت پوست را در جای خود قفل می‌کند.
  • موم زنبور عسل به عنوان منبع عالی ویتامین A برای داشتن پوستی عالی ضروری است.
  • موم زنبور عسل حتی مولکول‌های آب را جذب می‌کند و به پوست شما کمک می‌کند تا رطوبت ضروری مورد نیاز خود را دریافت کند.

در واقع، از همه چیز دور است. موم زنبور عسل مزایای بیشتری را ارائه می‌دهد. بنابراین بیایید نگاهی بهتر به فواید موم زنبور عسل برای پوست بیندازیم.

موم زنبور عسل از پوست شما در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند

وقتی شمعی روشن می‌کنیم و موم داغ و مذاب روی انگشتانمان می‌ریزد، چه چیزی احساس می‌کنیم. البته علاوه بر سوختن شما می‌بینید موم زنبور عسل بعد از سرد شدن شبیه پلاستیک ایمن و قابل قالب‌گیری لایه محافظی روی پوست شما تشکیل داده است به نوعی شبیه ماسک موم عسل برای پوست خواهد بود.

فواید موم طبیعی برای پوست 2

هنگامی که از موم طبیعی در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود، دارای همان خواصی است که باعث می‌شود پوست با یک لایه نازک از سد محافظ پوشانده شود. موم زنبور عسل هنگامی که به این صورت در کرم‌ها و ژل ها استفاده می‌شود، از پوست در برابر آلودگی‌های محیطی تصادفی مانند گرد و غبار میکروسکوپی، دود و دود سیگار محافظت می‌کند. این مواد اغلب حاوی رادیکال‌های آزاد هستند که دسته‌ای از ترکیبات شیمیایی هستند که اثرات مضر خاصی بر بافت‌های زنده دارند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند وارد سلول‌های ما شده و به DNA آن‌ها آسیب برسانند و باعث پیری زودرس سلول‌های ما یا حتی ایجاد جهش‌های خطرناک و سرطانی شوند.

به‌طور کلی، آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را کوتاه می‌کنند، اما موم زنبور عسل نیز در اینجا به نجات پوست ما می‌آید. موم زنبور عسل با پوشاندن پوست ما یک سد غیر قابل نفوذ ایجاد می‌کند و از تاثیر رادیکال‌های آزاد بر روی پوست ما جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، موم زنبور عسل اغلب به عنوان غیر کومدوژن شناخته می‌شود، به این معنی که منافذ شما را مسدود نمی‌کند و به پوست شما اجازه می‌دهد آزادانه نفس بکشد.

موم زنبور عسل می تواند پوست شما را تمیز نگه دارد

ناگفته نماند، اما عسل و موم زنبور عموزادگان بسیار نزدیک هستند. بنابراین، منطقی است که این دو ماده برخی از خواص مفید خود را به اشتراک بگذارند. موم زنبور عسل دارای همان خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی عسل است که می‌تواند به تمیزی و آرامش پوست شما کمک کند.

این خواص موم مو عسل در دور نگه داشتن باکتری‌ها و قارچ‌ها عالی است. موم زنبور عسل با دفع باکتری‌ها و قارچ‌هایی مانند آن، از التهاب و عفونت جلوگیری می‌کند. این خواص موم زنبور عسل برای افرادی که با اختلالات پوستی مزمن مانند پسوریازیس، اگزما و سایر اختلالات پوستی رایج سر و کار دارند نیز مفید است.

فواید بی شمار موم طبیعی عسل برای پوست

اما این همه چیز نیست. خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی موم زنبور عسل آن را به یک متحد خوب برای درمان آکنه تبدیل می کند. ترکیبی از خواص محافظتی، ترمیم کننده و ضد عفونی کننده آن از عفونت های بیشتر جلوگیری می کند، اما همچنین پوست شما را تسکین می دهد و پیشرفت آکنه را کاهش می دهد. علاوه بر این، موم زنبور عسل حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که اثرات ترمیمی بر روی پوست دارد و فرآیندهای بازسازی آن را سرعت می بخشد. ویتامین A همچنین برای نرم‌تر کردن و انعطاف‌پذیری پوست مفید است که به نوبه خود اثر افزوده‌ای در کاهش برجسته‌تر شدن جای زخم دارد.

موم زنبور عسل پوست شما را آبرسانی می کند

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، موم زنبور عسل به دلیل خاصیت عایق بندی می‌تواند پوست ما را مرطوب کند. موم زنبور عسل با ایجاد یک لایه ضد آب روی پوست ما، مولکول‌های آب ما را نزدیک پوست قفل می‌کند و به آن کمک می‌کند هیدراته و مرطوب بماند. همه این‌ها موم زنبور عسل را به یکی از بهترین مرطوب کننده‌های قوی تبدیل می‌کند که پوست ما را نرم‌تر، انعطاف پذیرتر و انعطاف پذیرتر می‌کند.

دانستن این امر زمانی ارزش بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم برخی از لوازم آرایشی و حتی محصولات بهداشتی می‌توانند پوست ما را به شدت خشک کنند. بدترین موارد شامل محصولات آرایشی است که به شکل پودر هستند و همچنین استفاده بیش از حد از برخی مواد لایه بردار و پاک کننده (مانند BHA و AHA های مختلف).

علاوه بر این، ترکیب موم زنبور عسل با روغن‌هایی مانند روغن کرچک، روغن جوجوبا یا روغن بادام و در حالت ایده‌آل با ویتامین E، می‌تواند در انعطاف‌پذیری پوست بسیار موثر بوده و از خشکی پوست شما جلوگیری کند استفاده از این مخلوط قبل از رفتن به رختخواب ایده آل است، زیرا به پوست شما زمان کافی می‌دهد تا تمام مواد مغذی خوب روغن ها را جذب کند و خود را ترمیم کند.

موم زنبور عسل برای لب‌های شما عالی است

فواید موم طبیعی برای پوست 3

روزهای سرد زمستان یا روزهای گرم تابستان، اثرات این دو درجه حرارت افراطی روی پوست و لب‌های ما یکسان است. احتمالا هنوز زمان زیادی را در اتاق‌های دارای تهویه مطبوع می‌گذرانید که می‌تواند لب‌های شما را نیز خشک کند. لب‌های خشک به سرعت تبدیل به لب‌های ترک خورده می‌شوند و هیچ کس این حالت را دوست ندارد.

موم زنبور عسل یکی از مواد اصلی مورد استفاده در بالم لب است و دلیل خوبی هم دارد. همانطور که در بالا ذکر کردیم، موم زنبور عسل می‌تواند از پوست ما محافظت کند و یک لایه محافظ روی آن ایجاد کند. با انجام این کار، پوست ما را هم محافظت، آرام و هم هیدراته نگه می‌دارد. همین امر در مورد لب‌های ما نیز صدق می‌کند.

اگر بالم لب تمام شده است، شاید بتوانید گزینه‌های خانگی دیگری را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، می‌توانید بالم لب موم خانگی خود را تهیه کنید. تنها چیزی که نیاز دارید مقداری موم زنبور عسل همراه با مقداری روغن نارگیل، روغن زیتون یا مقداری روغن ویتامین E است. قبلا طرز تهیه بالم لب خانگی را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

درمان آکنه پوستی با موم زنبور عسل

درمان آکنه از فواید موم طبیعی برای پوست

مزایای موم زنبور عسل به همین جا ختم نمی‌شود. ما به طور خلاصه اشاره کردیم که موم زنبور عسل دارای خواص مفید مشابهی مانند عسل است. این بدان معناست که موم زنبور عسل دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد عفونی کننده و ضد قارچی نیز می‌باشد. همه این‌ها به این معنی است که وقتی صحبت از آکنه به میان می‌آید، موم زنبور عسل می‌تواند بسیاری از علائم آن را کاهش دهد و همچنین التهابات و عفونت‌های بیشتر را در مسیر خود متوقف کند.

علاوه بر این، ویتامین A یکی از مفیدترین مواد برای کمک به جوانسازی پوست و افزایش توانایی آن برای ترمیم خود است. کاروتن‌ها، رتینوئیدها مانند رتینول، رتین A و حتی قوی‌ترین داروی ضد آکنه، آکوتان، همگی از ویتامین A مشتق شده‌اند. به طور خلاصه، ویتامین A و آنالوگ‌های آن در مبارزه با آکنه عالی هستند و خود ترمیم پوست را تقویت می‌کنند. قابلیت ها و حتی اتو کردن جای زخم‌ها و چین و چروک‌ها. و موم زنبور عسل فقط مملو از آن است.

موم زنبور عسل تسکین دهنده خارش پوستی

افرادی که دچار سوختگی شده‌اند یا افرادی که از اختلالات پوستی مزمن مانند پسوریازیس و اگزما رنج می‌برند جلوگیری از خارش بسیار مهم است. در تمام این موارد، تغییرات پوستی و ماهیت صدمات باعث ایجاد میل شدید و اغلب غیرقابل کنترل به خارش می‌شود. با این حال، مشکل این است که خاراندن آن خارش تقریباً مطمئناً صدمات، پسوریازیس یا علائم اگزما را بسیار بدتر می‌کند.

برای این افراد، یک بار خاراندن به معنای خاراندن تعداد زیادی خارش است و آن‌ها در یک حلقه احساس خارش‌های پی در پی گرفتار می‌شوند. اما اینجاست که موم زنبور عسل به کمک می‌آید. موم زنبور عسل با ضد حساسیت بودن و ارائه پوشش محافظ ملایم اما کارآمد به پوست، خارش را به میزان قابل توجهی کاهش داده و حتی گاهی کاملاً از بین می‌برد. در واقع، موم زنبور عسل برای درمان سوختگی سابقه استفاده دارد. استفاده از موم زنبور عسل بر روی جراحات سوختگی، پوست مستعد اگزما، یا شیوع پسوریازیس می‌تواند تسکین فوری … بسیار مورد توجه است.

موم زنبور عسل آرایش و قدرت ماندگاری طبیعی آن را تقویت می‌کند

فواید موم طبیعی برای پوست

ساختار شیمیایی و مولکولی موم زنبور عسل بسیار خاص است. موم زنبور عسل متعلق به دسته‌ای از استرهای تولید شده به طور طبیعی است و استرها برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشتر این‌ها محافظ یا ایزوله هستند و هنگامی که موم زنبور عسل به آرایش اضافه می‌شود، این اثرات به محصول آرایشی منتقل می‌شود. در حقیقت معنی این چیست؟

خوب، به این معنی است که برای یکی، آرایش شما اکنون در برابر آب یا عرق مقاومت بیشتری دارد. همچنین به این معنی است که به لطف موم زنبور، لایه‌های آرایش چروک نمی‌شوند و پوست شما را خشک نمی‌کنند. علاوه بر این، از آنجایی که موم زنبور عسل منافذ را مسدود نمی‌کند (برخلاف سایر انواع وسایل آرایش)، استفاده از لوازم آرایشی حاوی موم زنبور عسل نیز راه خوبی برای جلوگیری از تشکیل آکنه است. علاوه بر همه این‌ها، آرایش حاوی موم زنبور عسل بافتی بهتر، ابریشمی، کرمی و صاف را به پوست شما می‌دهد. همه این‌ها به دستیابی به ظاهری بهتر و قدرت ماندگاری بهتر آرایش شما تبدیل می‌شود.

موم زنبور عسل می‌تواند علائم ترک‌های پوستی را کاهش دهد

بارداری یا سایر دلایل افزایش سریع وزن می‌تواند باعث یکی از وحشتناک‌ترین تغییرات پوست در دوران مدرن شود. کرم‌های تهیه شده از موم عسل برای کاهش این ترک‌های پوستی نتایج غیر قابل باوری دارند.

موم زنبور عسل حاوی مقدار زیادی ویتامین A است که همانطور که قبلا ذکر کردیم یکی از موثرترین ویتامین‌ها برای کمک به جوانسازی پوست است. علائم ترک‌های پوستی زمانی ایجاد می‌شوند که حجم بدن افزایش می‌یابد و پوست به دلیل کاهش خاصیت ارتجاعی نمی‌تواند با تغییرات هماهنگی کند. ببینید، پوست ما باید کلاژن و الاستین کافی داشته باشد تا بدون آسیب دیدگی، انعطاف پذیر و کشیده شود. اما وقتی کلاژن و الاستین کافی نداریم و بدن ما به دلیل بارداری یا افزایش وزن منبسط می‌شود، پوست ما به دلیل کشیدگی بیش از حد آسیب می‌بیند و این آسیب خود را به صورت ترک‌های روی پوست نشان می‌دهد.

فواید موم طبیعی برای پوست 6

اما، موم زنبور عسل، که سرشار از ویتامین A است، قطعا می‌تواند برخی از این مشکلات را کاهش دهد و علائم این کشیدگی را کمتر کند. علاوه بر این، می‌توانید موم زنبور عسل را با سایر مواد تسکین‌دهنده ترکیب کنید که پوست شما را انعطاف‌پذیرتر و انعطاف‌پذیرتر می‌کند، مانند روغن نارگیل، ژل رویال، کره شی، روغن هسته انگور و غیره. هر یک از این مواد را ترکیب کنید، آن را دو بار در روز بمالید و بعد از مدتی تغییراتی را مشاهده خواهید کرد.

موم زنبور عسل می تواند به درمان اگزما و پسوریازیس کمک کند

قبلاً در این مقاله اشاره کردیم که موم زنبور عسل می‌تواند به افراد مبتلا به اگزما کمک کند و وسوسه خاراندن بی‌وقفه را قابل تحمل‌تر می‌کند. اما این جایی نیست که مزایای موم زنبور عسل برای اگزما پایان مییابد. موم زنبور عسل دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد حساسیت و ضد التهابی است. خاصیت ضد قارچی دارد، موم زنبور عسل خاصیت آبرسانی نیز دارد که آن را برای این نوع شرایط بهتر می‌کند.

وقتی افراد مبتلا به اگزما و حتی پسوریازیس، علائم آزاردهنده خود را تجربه می‌کنند، پوست آن‌ها در واقع آسیب دیده، خشک و پوسته پوسته می‌شود. اما استفاده از موم زنبور عسل بر روی ناحیه آسیب دیده پوست می‌تواند در کاهش و گاهی اوقات حتی از بین بردن این علائم مفید باشد. بهترین نتایج را می‌توان با مخلوط کردن موم زنبور عسل در مقداری روغن زیتون یا عسل و استفاده از آن بر روی نواحی آسیب دیده به دست آورد. هر گونه التهاب را تسکین می‌دهد و از ایجاد عفونت های باکتریایی جلوگیری می‌کند.

موم زنبور عسل می تواند پوست ما را درمان و ترمیم کند

فواید موم طبیعی برای پوست 7

موم زنبور عسل آنقدر خواص مثبت برای پوست ما دارد که تقریباً معجزه آسا است. این ضد باکتری است، اما همچنین ضد قارچ است. علاوه بر آن، موم زنبور عسل نیز ضد التهاب و ضد حساسیت است. علاوه بر این، موم زنبور عسل منافذ ما را مسدود نمی‌کند و با نگه داشتن آب در نزدیکی آن و جلوگیری از خروج آن، پوست ما را محافظت و مرطوب نگه می‌دارد.

همه این‌ها به این معنی است که موم زنبور عسل می‌تواند توانایی های بازسازی کننده خود و طبیعی پوست ما را تحریک کند. همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، موم زنبور عسل می‌تواند خارش را برای افرادی که دچار سوختگی شدید، یا افراد مبتلا به اگزما، پسوریازیس یا سایر اختلالات پوستی مزمن هستند، کاهش دهد. با این حال، برای ترمیم پوست آسیب‌دیده نیز عمل می‌کند، زیرا سرشار از ویتامین A عالی است. وقتی همه این خواص مفید خلاصه می‌شوند، همه به موم زنبور عسل تبدیل می‌شود که به پوست ما کمک می‌کند سریع‌تر از حد معمول التیام یابد. اگر کبودی یا بریدگی جزئی دارید، فقط مقداری موم زنبور عسل را روی پوست آسیب دیده بمالید تا زخم سریعتر بسته شود و این به این معنی است که احتمال یک اسکار دائمی، یا هر جای زخم، برای آن موضوع وجود دارد.

موم زنبور عسل برای فرم دادن به ریش و سبیل شما عالی است

فواید موم طبیعی برای پوست 5

در نهایت، یک خاصیت مفید کمتر شناخته شده موم زنبور عسل وجود دارد که بیشتر برای آقایان مفید است. موم زنبور عسل یکی از بهترین و مطمئن‌ترین موادی است که می‌توانید برای فرم دادن به ریش و سبیل خود استفاده کنید. در حال حاضر تعدادی از محصولات زیبایی وجود دارد که این خدمات را ارائه می‌دهند.

علاوه بر این، از محصولات حالت دهنده حاوی موم زنبور عسل نیز می‌توان برای واکس زدن ریش و سبیل و حتی موهای شما استفاده کرد. موم زنبور عسل با دادن ظاهری کمی ابریشمی و صاف به ریش شما می‌تواند محبوبیت شما را در بین خانم ها (خوب، آقایان نیز) کمی بیشتر کند. و نه تنها این محصولات اپیلاسیون ریش که حاوی موم زنبور عسل هستند نیز می‌توانند برای حالت دادن به موهای شما استفاده شوند. به یاد داشته باشید، موم طبیعی عسل بدون هیچ گونه مواد شیمایی است و برای پوست شما مفید می‌باشد، بنابراین امتحان کردن آن ضرری ندارد.

منبع: فواید موم طبیعی برای پوست

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن