نکاتی که باید قبل از خرید شمع مد نظر داشت

نکات خرید شمع موم عسلی

شاید وقتی صحبت از خرید شمع به میان آید اکثر ما تصور کنیم که موضوع بسیار ساده‌ای ست و انتخاب در این مورد در کمترین زمان امکان پذیر است؛ اما این موضوع در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد بلکه باید در خرید شمع نکات ریزی را مد نظر قرار داد. چه اطلاعاتی در خصوص انواع شمع و کاربرد آن‌ها دارید؟ اگر پاسخ شما خیر است می‌توانید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا در نکات قبل از خرید شمع بدانید بیشتر صحبت کنیم.

کاربرد شمع

شمع موم عسلی و نکات قبل خرید شمع

اولین نکته‌ای که باید قبل از خرید شمع مد نظر داشته باشید کاربرد و محلی ست که می‌خواهید از شمع استفاده کنید؟ شاید خرید یک شمع تزئینی برای استفاده در تولد یا برعکس آن شمع ساده برای روز ولنتاین مناسب نباشند؛ استفاده از شمع در سالن‌های ماساژ یا یوگا هر کدام نوع خاص خود را می‌طلبد. محل و زمان استفاده شمع در انتخاب شما بسیار موثر است.

رنگ شمع

شمع‌های در انواع رنگ‌ها به بازار عرضه می‌شوند که جدا از روانشناسی رنگ‌ها برای مراسمات مختلف رنگ خاصی مد نظر خریداران است. مثلا برای شب یلدا و ترکیب رنگ هندوانه بیشترین تعداد رنگ عرضه شده به بازار قرمز و سبز می‌باشد. اما در صورت کاربرد یک شمع در مراسم خاکسپاری از رنگ مشکی یا زرد استفاده می‌شود. اگر به طور مختصر در مورد روانشناسی رنگ‌ها و اهمیت آن در نکات قبل خرید شمع صحبت کنیم.

شمع‌هایی با رنگ آبی اعتقاد و باور را افزایش می‌دهند. شمع به رنگ قرمز نشان دهنده عشق و سلامتی و نشاط در افراد است. رنگ صورتی نیز نشان دهنده عشق و موفقیت است. شمع سفید نشان دهنده قدرت و روشنی است که در کنار اکثر شمع‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید.

انواع رنگ در نکات خرید شمع

شمع‌های سیاه رنگ نشان دهنده فروتنی و خضوع هستند. شمع زرد نیز نشان دهنده آرزو است و مانند شمع سفید نیز نشان دهنده روشنی نیز می‌باشد. شمع رنگ سبز نشانه باروری و رشد روح انسان است. رنگ بنفش نشان دهنده قدرت و برتری و موفقیت می‌باشد. رنگ نارنجی بیشتر در مورد افرادی که با محیط اطراف ارتباط بیشتری برقرار کرده و خلاق هستند به کار می‌رود.

جنس شمع

شمع‌های موجود در بازار جنس‌های مختلفی دارند که می‌توان به شمع‌های پارافینی،شمع مایع، مومی، موم سویا و غیره اشاره کرد. شمع‌هایی که با پایه پارافین تولید می‌شوند، بسیار ارزان‌تر هستند اما می‌توانند برای سلامتی مضر باشند. چنین شمع‌هایی اگر به مقدار و تعداد زیاد و در محیط‌های بسته که تهویه مناسبی ندارند، روشن شوند باعث خواهند شد که سلامت انسان به خطر بیفتد.

از مهمترین نکات خرید شمع جنس آن است و در این میان شمع‌هایی که از موم‌های سویا در آن‌ها استفاده می‌شود برای مدت طولانی‌تری می‌سوزند و دوده کمی تولید می‌کنند. این نوع شمع طبیعی باید در ظرف باشد و نمی‌تواند بدون کمک ظرف شکل بگیرد. شمع‌هایی که از موم پالم درست می‌شوند، بسیار آهسته می‌سوزند و می‌توان آن‌ها را مانند موم سویا جزو موم‌هایی که برای محیط‌زیست مضر نیستند طبقه‌بندی کرد. شمع با موم ژل به دلیل شفافیت بیشتر برای ساخت شمع‌های تزئینی و شمع‌هایی که اشیا را درون خود دارند استفاده می‌شوند. این شمع‌ها هم مانند شمع‌های تولید شده از موم سویا معمولاً نیاز به یک ظرف برای داشتن شکل دارند.

اهمیت جنس شمع در خرید شمع

شمع موم عسل یکی از قدیمی‌ترین شمع‌های جهان به شمار می‌روند . از دیرباز برای روشن‌ کردن از موم طبیعی یا پیه استفاده میشد؛ اما به دلیل ارزش بالایی آن به تدریج پارافین جایگزین آن شد. اما امروزه دوباره به دلیل ارزش بیشتر این شمع و خواص بی‌شمار آن با وجود قیمت بالاتر مورد توجه قرار گرفته است. شمع موم عسل نه تنها باعث آلودگی محیط زیست نمی‌شود بلکه به پاکسازی هوا نیز کمک می‌کند و بسیار طولانی‌تر از سایر شمع‌ها می‌سوزد و روشن می‌ماند.

فیتیله شمع

یکی از مهم ترین نکات قبل از خرید شمع فیتیله آن است. شمع‌ها با فتیله‌های متفاوتی در بازار وجود دارند. فتیله‌های نخی، فیتیله‌های با مغز سیمی، فیتله‌های چوبی یا فیتیله‌های مومی‌ هستند. فیتیله‌های نخی یک‌دست و آهسته می‌سوزند. فیتیله‌های با مغز فلزی هنگام سوختن دود بیشتری دارند. فیتیله‌های چوبی تا حدودی دود بیشتر داشته و در هنگام سوختن صدای ترق و تروق دارند اما مدت زمان طولانی‌تری میسوزند.

فیتیله مومی در نکات خرید شمع

فیتیله‌های موم خورده نیز با توجه به تعداد تار آن‌ها ضخامت بیشتری دارند و هر قدر مقدار این ضخامت بیشتر باشد مقدار موم جذب شده برای سوخت بیشتر شده و طولانی تر می‌سوزند. در فیتیله‌ها برای افزایش مدت سوخت از پودر براکس استفاده می‌شود که ماده‌ای مخرب برای محیط زیست است.

فیتیله‌های مومی سارموم کاملا طبیعی می‌باشند که برای در انواع تار برای قطرهای مختلف شمع مانند برای شمع های تا قطر 3 سانت از فیتله‌های متری 9 تار و قطرهای 3 سانتی‌متر به بالا از فتیله‌های 12 تار، شمع‌های با قطر 4 سانتی‌متر به بالا قطر 15 تا و قطر شمع‌های 5 سانتی‌متر به بالا از فیتیله‌های 18 تار استفاده شود.

عطر شمع

از نکات قبل خرید شمع ساده و یا عطر دار بودن آن اهمیت بسیاری دارد چرا که شمع‌ معطر از نظر ظاهری تفاوتی با شمع‌های معمولی ندارند، اما قیمت بالاتری دارند و در هنگام سوختن عطر آن‌ها در محیط پراکنده می‌شود. شمع‌های عطر دار با توجه به کاربرد آن‌ها می‌تواند بسیار باعث تغییر جو محیط شوند. این نوع شمع ها سه نوع عطر در هنگام سوختن از خود متساعد می‌کنند. در ابتدا اولین عطری است که در هنگام روشن کردن شمع به مشام می‌رسد، رایحه بسیار سبکی است که به سرعت محو می‌شود. اما بعد از سوختن بیشتر عطر بیشتری به مشام می‌رسد تا زمان سوختن و پایان آن که عطر غالب در فضا باقی بماند.

اهمیت شمع عطری در نکات خرید شمع

انتخاب شمع‌های عطری کاملا سلیقه‌ای ست، شمع‌های عطری می‌توانند تأثیرات مثبتی بر روی افراد داشته باشند. برخی رایحه‌ها مانند اسطوخدوس، اکالیپتوس، بابونه باعث آرامش بیشتر می‌شوند و بعضی عطرها بمانند رزماری محیطی دلچسب را برای پذیرایی فراهم می‌کنند و کاربرد آن در کافی‌شاپ‌ها مرسوم است.

در نهایت باید گفت در خرید شمع نه تنها به نکات ظاهری آن باید دقت کنید؛ بلکه به مواد به کار رفته در آن‌ها باید توجه بیشتری کرد چه بسا دود برخاسته از سوختن یک شمع، به همان اندازه‌ی دود سیگار و بخار سوخت‌های موتور اتومبیل‌ها، می‌تواند سمی باشد. شمع‌های مومی با فیتیله‌های کاملا طبیعی بهترین گزینه برای داشتن زیبایی در کنار سلامتی شماست.

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن