10 مورد از مزایای استفاده از شمع موم عسل

مزایای شمع موم عسل

دلایل زیادی وجود دارد که باید مصرف شمع‌های پارافینی را متوقف کرد و به سمت شمع‌های موم عسل رفت. مزایای شمع موم عسل یا شمع مومی کم نیست اما قصد داریم در این مطلب به ده مورد از این مزایا اشاره کنیم.

تکنیک های نورپردازی روی روحیه افراد تأثیر زیادی می گذارد. این روزها چراغ‌ها و لوسترهای فانتزی زیادی در بازار وجود دارد که برای تزیین خانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم. اما روش کلاسیک ایجاد یک محیط بسیار دنج و آرامش بخش از طریق سوزاندن شمع موم عسل محیا می‌شود. پیش از این، مردم خانه خود را برای مراسمات مختلف فقط با شمع روشن می کردند.

مزایای شمع موم عسل 3

شمع‌ها زمانی ارجحیت دارند که ما می‌خواهیم برای روحیه و آرامش خانه را آماده کنیم. حتی شام با شمع‌های موم عسل هم هیجان انگیز و در عین حال عاشقانه است. اما جدای از اهداف تزئینی، سوزاندن شمع فواید مثبتی برای سلامتی ما نیز دارد. حقیقت غم انگیز این است که شمع‌های موم پارافینی که با قیمت پایین تهیه می ‌کنیم هم برای محیط زیست و هم برای بدن ما مضر هستند. دوده و مواد شیمیایی که پس از سوزاندن آن‌ها به مقدار قابل توجهی آزاد می‌شود، مستعد ابتلا به سرطان، آلرژی و مشکلات تنفسی است.

اما خوشبختانه جایگزینی برای شمع‌های موم پارافینی وجود دارد. شما می‌توانید یک شمع موم زنبور عسل خانگی یا هر شمع دیگری با مواد ساده تهیه کنید.

موم زنبور عسل چیست؟

مزایای موم زنبور عسل

زنبورهای عسل مقادیر زیادی موم طبیعی تولید و از آن برای ساختن لانه زنبوری استفاده می‌کنند. بعداً این شانه‌ها بدون ایجاد مزاحمت برای زنبورهای عسل از موم تولیدی جمع آوری می شوند. اگرچه شمع‌های موم زنبور عسل به صورت آماده در بازار وجود دارند اما به راحتی می‌توانید با فیتیله و ورق‌های موم عسل شمع‌های زیبایی در خانه درست کنید.

چرا شمع موم زنبور عسل؟

برخلاف شمع‌های موم پارافینی، فواید زیادی برای شمع‌ موم عسل وجود دارد. آن‌ها علاوه بر طبیعی بودن، شما را از دود شیمیایی که شمع‌های ارزان و سمی ساطع می‌کنند، نجات می‌‍دهند.

عرضه و فروش موم عسل

قیمت موم زنبور عسل حدود 10 برابر بیشتر از پارافین است.زنبورها برای تولید موم باید شش برابر عسل بیشتری مصرف کنند. شمع های پارافینی که به راحتی در دسترس و ارزان هستند، 95 درصد از تولید شمع جهان را تشکیل می دهند. اما عرضه و فروش موم زنبور عسل و فرایند تولید آن سبب گران‌تر بودن آن نسبت به پارافین است.

مزایای شمع موم عسل

ترکیبات شمع موم عسل


شمع‌های موم زنبور عسل که توسط زنبورها ایجاد شده‌اند، 100% طبیعی هستند و همگی فاقد مواد شیمیایی می‌باشند. این شمع‌ها قدیمی‌ترین شمع‌هایی هستند که از زمان‌های قدیم برای بشر شناخته شده است.

شمع های پارافینی یک فرآورده فرعی نفتی با پایه روغن هستند که حاوی 11 ترکیب سمی و مواد شیمیایی مانند بنزن و تولوئن است. آن‌ها دودهای سمی شبیه اگزوز دیزل منتشر می کنند.

شمع موم عسل هوا را تصفیه می کند

وقتی شمع موم زنبور عسل را می سوزانیم، یون های منفی آزاد می کند که سموم موجود در هوا را خنثی می کند و باعث پاکسازی هوا می شود. برای افرادی که از مشکلات تنفسی مانند آسم رنج می برند، این شمع ها کمکی برای آنهاست. از آنجایی که آلاینده ها و ذرات گرد و غبار را از هوا تصفیه می کنند و بوی بد را نیز از بین می‌برند. افرادی که از آسم و آلرژی رنج می برند باید 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب شمع موم زنبور عسل را بسوزانند تا هوا تصفیه شود و جزر و مد بخوابند.

جو مثبت ایجاد می کند


اگر فردی هستید که برای تمرکز روی کار یا مدیتیشن به محیطی آرام نیاز دارید، یک شمع موم زنبور عسل روشن کنید. شمع های موم زنبور عسل جو را به طور کامل تغییر می دهد و به شما کمک می کند ذهن و بدن خود را آرام کنید. این حس های مثبت را آزاد می کند که به شما کمک کند به بهره وری بالاتر برسید. آن‌ها همچنین به کاهش تنش، اضطراب و بهبود خلق و خوی کمک می کنند. مطلب مدیتیشن با شمع موم عسل را در مورد این موضوع از دست ندهید.

سوخت ایمن شمع موم عسل

شمع‌های موم زنبور عسل در صورت سوختن مناسب در حین سوختن قطره و اشک زیادی ندارند، شاید یکی از شگفت‌انگیزترین فواید شمع‌های موم زنبور عسل برای افراد دارای بچه‌های کوچک باشد. بنابراین، استفاده از آن‌ها بی خطر است. در مورد کودکان باید کمی محتاط باشید. در غیر این صورت، شمع های موم زنبور عسل خطر کمتری دارند؛ همچینی بهتر است رعایت نکات ایمنی شمع در روشن کردن را در نظر گرفت.

منبع نور مانند خورشید

مزایای شمع موم عسل 2

شمع های موم زنبور عسل مانند خورشید روشن می شوند. آن‌ها خالص ترین و درخشان ترین منبع نور هستند. شما می توانید زیر نور این شمع ها مطالعه کنید. فشار روی چشم‌های شما را کاهش می‌دهد، از سردرد جلوگیری می‌کند و به تمرکز روی هر کاری که انجام می‌دهید کمک می‌کند.

شمع های موم زنبور عسل قوی تر و درخشان تر می سوزند. با ساطع کردن نور طبیعی روشن از همان طیف نور خورشید می‌توان گفت آنها هدیه ای از طبیعت هستند. شمع‌های پارافین شعله‌ای را تولید می‌کنند که به آن قوی و درخشان نیست و نمی‌تواند همان محیط طبیعی گرما و سبکی را که موم زنبور عسل است را تداعی کند.

رایحه طبیعی

بدون استفاده از شمع های معطر یا هر خوشبوکننده شیمیایی دیگر به راحتی می توان هوا را به طور طبیعی خوشبو کرد. شمع‌های موم زنبور عسل بوی شیرینی به هوا اضافه می‌کنند و آن را از آلودگی‌های مضر پاک می‌کنند. هنگام ساخت، این شمع ها با استفاده از روغن نارگیل یا ترکیبی از روغن های ضروری معطر می شوند.

سازگار با محیط زیست

مزایای شمع موم عسل برای طبیعت

برخلاف شمع های پارافینی، برای تبدیل آنها به شمع، نیازی به عملیات شیمیایی در موم زنبور عسل نیست. منبع این شمع ها طبیعی و همچنین استخراج شده از لانه زنبوری است. به علاوه، سوزاندن این شمع ها آلاینده هایی را که هوا را آلوده می کند یا بر سلامت انسان تأثیر می گذارد، آزاد نمی کند.

زمان سوختی طولانی‌تر

در مقایسه با شمع های موم پارافین، شمع های موم زنبور عسل طولانی تر می سوزند. به طور مشابه، شمع‌های موم سویا نیز طولانی‌تر می‌سوزند، اما برای افزایش زمان سوختن، آنها را به روش شیمیایی تولید می‌شوند. شمع‌های موم زنبور عسل با نقطه ذوب بالا (در واقع بالاترین در بین تمام موم های شناخته شده)، زمان سوخت بسیار بالاتر (2-5 برابر) نسبت به سایر موم های شمع سازی دارند. می‌توان گفت این هزینه بالاتر آنها را جبران می کند. شمع های پارافینی از طرف دیگر کارایی چندانی ندارند. آن‌ها در زمان کوتاه می سوزند و بیش از حد چکه می کنند، به این معنی که در نهایت ممکن است به صرفه نباشند. برخی از این شمع ها حتی دارای مواد شیمیایی اضافی برای کاهش چکیدن هستند.

شعله‌ای زیباتر با گذشت زمان

شاید تنها با گذر زمان می توان گفت اگر موم شمع ها رنگ شده باشند کمی کم رنگ تر شوند اما در حالت کلی شمع های موم زنبور عسل با افزایش سن با زیبایی بیشتری می سوزند. با گذشت زمان، موم زنبور عسل یک لایه سفید ایجاد می کند (به ویژه در آب و هوای سردتر)، که به عنوان یک ویژگی بسیار مطلوب در نظر گرفته می‌شود.

منبع تجدید پذیر

در حالی که شمع‌های موم زنبور عسل از یک سوخت تجدیدپذیر منشأ می‌گیرند، موم زنبور عسل و پارافین از یک منبع تجدید ناپذیر، نفت منشأ می‌گیرند.

پس از دانستن فواید باورنکردنی شمع‌های موم زنبور عسل، مطمئناً وسوسه می‌شوید که آن‌ها را خودتان تهیه کنید یا مقداری بخرید. اگرچه آنها در بازار کمی گران هستند، اما به دلیل مزایای سلامتی و سایر مزایای فوق العاده چشمگیر دیگری که ارائه می دهند، قطعاً ارزش قیمت را دارند.

منبع: مزایای شمع موم عسل

ممکن است علاقمند به موضوعات زیر هم باشید

آموزش ساخت شمع محرم

آموزش ساخت انواع شمع محرم

شمع از دیرباز نه تنها برای روشنایی بلکه در مراسمات مختلف مانند تولد، عزاداری، کریسمس و … روشنایی بخش بوده است. اما فلسفه روشن کردن